Vi har testet elbilen Citroën ë-C4

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Citroën har lenge vært kjent for å levere god komfort uten at det koster alt for mye, og det er også noe man finner igjen i crossoveren ë-C4. Her har du meget god støydemping, komfortable støtdempere og mulighet for ekstra komfortable «Advanced Comfort»-seter.
Med en startpris på kr 286 900 for utstyrsnivå Feel, så leverer Citroën også på pris. Topputgaven Shine starter på kr 321 900, og mellom Feel og Shine finner man Feel Pack som starter på kr 301 900.

Når ord blir fattige
Vi hentet ë-C4 fra Grimstad Bil, og kjørte om lag 150 meter før vi stusset over at det var mulig med så komfortable fjæringer, men tenkte at vi kanskje bare kjente feil, at det var veien som var ekstra fin akkurat der.
Vi kjente ikke feil, og ble nærmest sittende og måpe på vår 205km lange landeveistest, for da fikk vi virkelig kjenne på den nærmest ekstremt gode fjæringskomforten og støydempingen. Så har du de meget komfortable setene på toppen av det hele. Advanced Comfort-seter får man inkludert fra utstyrsnivå Feel Pack.
Rattet har varme i hele rattets overflate, og det er helt fantastisk deillig på kalde vinterdager. Rattvarme er inkludert fra utstyrsnivå Shine.
At dette nivået av komfort er mulig i en bil i denne prisklassen? Vi gliste, ristet på hodet og skjønte lite av hvordan dette kunne være mulig. Det er så ord blir fattige når komfort på dette nivået skal beskrives, for man må nesten bare oppleve det selv.
Nå har jo Grimstad Bil en bil i utstilling og en demobil, så heldigvis kan du oppleve dette selv. I disse Covid-19 tider er det lurt å booke tid for en prøvekjøring i forkant.

Test av forbruk og rekkevidde
Vi har en 50/50 test med landevei/motorvei som vi selv da definerer som en test på blandet kjøring. De testene man tar etter WLTP-standarden foregår med sommertemperatur og med sommerdekk i ganske flatt landskap, dermed er det ikke så rart at vintertester av elbiler i norsk topografi ikke kommer så godt ut i forhold til WLTP-målinger.
Vi kjører Rv 420 fra Grimstad til IKEA som da er definert som landevei, og forbruksmåleren viste 19,7 kWt/100km da vi var kommet dit. På slutten av 100 km/t sona på vei tilbake til Grimstad hadde snittforbruket økt til 21,3 kWt/100km, men ë-C4 er tydeligvis meget god på å regenerere, for vel tilbake i Grimstad sentrum landet snittforbruket på 20,7 kWt/100km. Vi hadde et par minusgrader da vi gjennomførte vår 50/50 test.
Når man plugger ë-C4 i en lader så kommer batteriets prosent fram, dermed kunne vi teste bilens rekkevidde på vår 205km lange landeveistest som går fra Grimstad, via Froland, til Evje og ned til Kristiansand og Rv420 tilbake til Grimstad.
Vi startet med minus 4 grader, og på Evje var det minus 9 grader, så det var kjølig vintervær, og en del snø/is på veien over til Evje. Da vi kom til Evje viste forbruksmåleren et snittforbruk på 18,9 kWt/100km, og da vi kom fram hadde den sunket ned til 18,0 kWt/100km.
Vi plugget i laderen da vi kom fram, og da viste bilen at det var 13% igjen på batteriet etter å ha kjørt 205km på landevei. Det skulle bety at rekkevidden er om lag 235,6 km med det forbruket, og de forholdene vi hadde på denne turen.

Lading

Vi hadde ikke bilen lenge nok til å teste ladehastigheten på hurtiglader, men den skal kunne lade fra 10% til 80% på 30 minutter under gode forhold, noe som ofte betyr at det kan ta 5-10 minutter mer dersom det er vinter.
Dersom du kan lade hjemme med 11kW så har ë-C4 mullighet for denne ladehastigheten på AC (hjemmelading). Da lader du opp batteriet på 5 timer. Med en 7,4 kW hjemmelader vil det ta 7 timer og 30 minutter å lade batteriet helt opp hjemme.
Med My Citroën appen kan du se hvordan det går med ladingen, og du kan også programmere lading og forvarming av bilen. Svært deilig på vinterstid.

Plass

Førersetet kan jekkes langt ned, så selv en som er 184cm lang på strømpelesten, har stor bakende og lang rygg får god plass mellom hodet og taket.
De fleste under 180cm vil også oppleve bakseteplassen som god. De som sitter bak har et par USB-plugger tilgjengelig til lading, og varmluften blir også sendt til de som sitter bak. ISOfix finner man i yttersetene bak, og man kan ta ned et midtarmlene med koppholdere dersom ingen skal sitte på midten bak. Bakom midtarmlenet finner man også en skiluke. Ellers er baksetene delt 60/40 dersom du skal legge ned deler av baksetet for å ta med mer i bilen.
Bagasjerommet er på 380 liter, noe som er hyggelig stort for denne bilstørrelsen. Gulvet kan man også ha i to ulike posisjoner. Oppe som på bildet, for å få flat innlasting i hverdagen, eller en nedre posisjon når man har bruk for alle 380 literne med bagasjeplass.
Taklast kan du også ha på ë-C4, som da kan brukes til ski, sykler eller takboks. Hengerfeste er det ikke her.

Kjøremodus

Som sine søsken har også ë-C4 tre ulike kjøremodus som gir deg tilgang til ulik mengde av motorens krefter. Eco, Normal og Sport. I våre tester bruker vi alltid kjøreprogram Normal. Knapp for å velge kjøremodus finner du til høyre for girvelgeren.
Girvelgeren er en vippebryter, og til venstre for denne finner du knapp for parkering – P, og knapp for ekstra regenerering – B.
Citroën Ë-C4 bør oppleves, så ta kontakt med Grimstad Bil for å booke en prøvekjøring!