Skoda Octavia RS iV

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi var så heldige å få lov til å ta med utstillingsbilen til Gromstad Motor Stoa ut på test, et vakkert blått smykke av en bil, der man svært raskt ser mange sportslige detaljer og de gromme RS-merkene som får pryde bilen både foran og bak.

3 RS

Den helt nye Skoda Octavia får man som RS med 3 ulike motoriseringer. Vi testet den ladbare hybriden som hadde en 1,4 liters TSI bensinmotor som samarbeider med en elektrisk motor, og til sammen leverer de hele 245hk.
Ettersom det er en ladbar hybrid får man en veldig hyggelig startpris på kr 487 900.
Man får Octavia RS også med en 2-liters bensinmotor som leverer 245hk, den starter på kr 518 900. Til slutt er den en 2-liters diesel med 4×4 som starter på kr 531 900, men i disse dager er det kampanjepris på denne til kr 506 900.
Lekre detaljer
Vi åpnet den lekre blå døra, og ser inn på et sportssete med skinn i ytterkantene og alcantara i sitteflatene, som ikke bare ser fantastisk ut, men som også er helt nydelig å sette seg ned i. Her er det ikke bare elektrisk justering av setet, sittepute som kan forlenges og som har justerbar vinkel, samt god sidestøtte og justerbar korsryggstøtte, men her er det faktisk også massasje! Her er det rett og slett godt å være sjåfør!
Selv i dashbordet er det alcantara, og lekre linjer som man vil kjenne igjen om man tar en nærmere titt på den nye elbilen fra Skoda som heter Enyaq.
Så legger du hendene på et svært godt sportsratt i skinn, trykker inn startknappen og vipper girbryteren over i Drive og kjører i vei. Girvelgeren kan man vippe ned en ekstra gang for å få girkassa over i sportsmodus, og man kan velge et sportslig kjøremodus med «MODE»-knappen som befinner seg under infotainmentskjermen.
Trykker du litt hardt på gasspedalen når alt er i Sport merker du at det ikke er sommer ute for tiden, for da er alle 245hk tilgjengelige på framhjulene i den ladbare hybriden.

Flere ladbare

Man kan få Skoda Octavia som ladbar hybrid fra utstyrsnivå Ambition, som starter på kr 423 900, eller i utstyrsnivå Style som starter på kr 451 900. Der produserer hybridløsningen 204hk, om lag 41hk mindre enn i RS iV.
De to rimeligere ladbare hybridene har ikke de fantastisk gode og lekre sportssetene som RS har, og rattet er også hakket mindre sportslig preget.
Hos Gromstad Motor Stoa kan du sammenligne den nye Skoda Octavia i vanlig utgave og i RS-utgave, og se hva du selv liker best.

Mye plass

En stor fordel med Skoda er den gode plassen man får i kupeen og i bagasjerommet, og nye Octavia er intet unntak. De ladbare hybridene har 490 liters bagasjerom som er meget lett å utnytte.
De variantene som ikke er ladbare hybrider har noe mer plass under gulvet i bagasjerommet dersom man sammenligner med de ladbare hybridene, spesielt om man velger dem uten reservehjul, da får man totalt hele 640 liter.
Vil du trekke henger er det nok lurt å ikke velge akkurat RS iV, for den modellen kan ikke trekke henger. De vanlige ladbare hybridene kan trekke inntil 1500kg og de variantene som er utstyrt med 2-liters diesel og 4×4 kan trekke inntil 2000kg.

Elektrisk rekkevidde

Når man skal kjøre lengst mulig elektrisk er det veldig lurt å forvarme bilen mens den er plugget i laderen, det gjør ikke vi med noen ladbare hybrider, dermed går de en del kortere i våre vintertester enn de gjør på sommeren.
Vi kom totalt 43km elektrisk i temperaturer mellom minus 2 og minus 4 grader, og med kaldstart.
Med nytømt batteri dro vi ut på E-18, og målte snittforbruket i 100 km/t-sona mellom IKEA og Grimstad. På den litt over 30km lange turen i 100 km/t landet snittforbruket på 0,53 liter på mila, noe som må kunne betegnes som et hyggelig lavt forbruk nå på vinteren med tomt batteri. Den elektrisiteten som bilen regenererte på turen ble brukt før vi kom fram til Grimstad.

LED-Matrix

Det hender man får litt hakeslepp når man studerer hva slags utstyr som er standard og hva som er ekstrautstyr, og det er heller sjelden at LED-Matrix lykter er standard, men på nye Octavia er det altså rett og slett standardutstyr med noen særdeles gode LED-Matrix lykter.
De passer på å ikke blende møtende biler eller biler som er foran deg på veien, og lyser opp de områdene som ikke sjenerer andre biler på veien. Utrolig genialt dersom man av og til kjører på veier som ikke har gatelys.

Mye utstyr

Head-up display, gode skjermer til instrumenter og infotainment, trådløs Apple CarPlay, Canton Sound system, panorama soltak, adaptivt understell og mye mye mer. Det var mye utstyr på testbilen og en del var hentet fra listen over tilgjengelig ekstrautstyr.
Hos Gromstad Motor Stoa kan selgerne hjelpe deg med å velge det ustyret du kommer til å få glede av, slik at du blir maksimalt fornøyd med din Skoda Octavia.