Fantastisk moro å kjøre GR Yaris!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

En sentral årsak til at en bilfabrikant holder på med motorsport er for å utvikle stadig bedre biler og løsninger for biler, som havner på veien med vanlige folk som deg og meg bakom rattet.

WRC
Gazoo Racing deltar i flere ulike store motorsportkonkurranser, som for eksempel WRC – World Rally Championship. Her må man lage minst 5 000 biler i gateversjon av bilen som brukes i WRC, og dermed har en bil som GR Yaris mulighet for å komme på veien også her i Norge, og ja GR er forkortelsen for Gazoo Racing som har utviklet GR Yaris.

GR Yaris er en Yaris, men er også svært langt unna en «vanlig Yaris», her har Gazoo Racing samarbeidet med Tommi Mäkinen for å sørge for at bilen har optimale kjøreegenskaper, så man kan nesten si at GR Yaris er en rallybil med hvite skilt.

Motor
Når man leser at bilen har en 1,6 liters motor med 3 sylindre er det lett å tenke at det ikke kan bli noe moro, men når gjengen fra Gazoo Racing har lekt og ordnet med motoren yter den 261hk, leverer et dreiemoment på 360NM, og i en Yaris som veier 1280kg er det rett og slett helt vanvittig moro!

Utstyr
Jeg er normalt sett en kar som er utrolig glad i komfortutstyr som head-up display, parkeringssensor foran og bak, blindsonevarsling, navigasjon og JBL Premium lydanlegg. Alt dette kan man få i en GR Yaris dersom man velger den i Sportsutgave fra kr 562 400.

Jeg ville likevel valgt GR Yaris i Circuit Edition, som ikke har noe av det jeg nevnte i avsnittet over her, men som har den supersentrale Torsen differensialbremsen, 18’’ smidde alufelger med 10 eiker, Røde bremsekalippere, og 6 høyttalere istedenfor 8. Hvorfor? Fordi her er det kjøregleden som er i fokus!

Opplevelse
Vi henter GR Yaris i Drammen hos Toyota Norge, og holder på å fryse av oss fingrene etter å ha tatt 4 bilder i minus 12 og vind ved Drammensfjorden. Vi setter oss inn i de kule bøttesetene i alcantara med ekstremt god sidestøtte, og starter motoren. Da dukker det opp en beskjed om at man må «unngå overdreven akselerasjon pga. temperatur». Vi ler og skjønner at dette er langt fra en vanlig Yaris.
En del småveier før påkjøringen til motorveien passer bra, slik at motoren er varm og god før første akselerasjon. Vi gleder oss til å komme ut av siste rundkjøring, og trykker gasspedalen i aluminium nedover, og da skjer det mye! Turtelleren beveger seg raskt mot rødmerkingen, lyden av sinna motor fyller kupéen, og vipps er vi oppe i 100 km/t, og gliser så bredt at vi skjønner smilemusklene kan bli slitne i denne bilen!

Vi kjører av motorveien igjen ved første avkjøring, litt for å få tatt et bilde før bilen er full av salt og skitt, men aller mest for å få kjøre inn på motorveien igjen. Oppleve den fantastiske motoren, den superpresise manuelle girkassa, den sinna motorlyden, og den helt ufrivillige latteren som bare kommer som en refleks av opplevelsen!

Varselet vi fikk da vi startet opp bilen skjønner vi nå det er særdeles fornuftig at denne bilen har, for gleden ved akselerasjon er så stor at man kan bli fristet til å akselerere før motoren er varm.

Selv med adaptiv cruisekontroll er det ikke motorvei som er mest moro med denne bilen, men svingete krevende veier, der de meget faste sportsfjæringene gir deg umenneskelig grep sammen med dekkene og en nydelig 50/50 vektfordeling.

GR Four
Du har også en magisk vribryter i bilen som lar deg velge hvor kreftene i GR Four firehjulstrekksystemet skal gå. I Sport går 70% bak og 30% fram, så har du Track som gir 50% fram og 50% bak. I Normalmodus får framhjulene 70% og bakhjulene 30%. Dette gir deg helt ulike egenskaper ut fra hva du ønsker at bilen skal gjøre. Det manuelle håndbrekket understreker at dette er en bil der sjåføren har kontrollen over hva som skal skje på veien.

I de fleste biler med firehjulstrekk kjøper man det på grunn av god fremkommelighet, og for all del, det får du i GR Yaris også, men her er det firehjulstrekken som sammen med Torsen differensialbremsen gir helt magiske kjøreegenskaper vi kan takke Akio Toyoda og Tommi Mäkinen for, samt mange gode ingeniører hos Gazoo Racing.

Kan bestilles
Dersom du er litt over middels glad i å kjøre bil litt aktivt, og skulle få muligheten til å kjøre en GR Yaris, så bør du rett og slett bare kaste deg over den muligheten! Da vil du som oss få en uforglemmelig opplevelse!

Hos Toyota Arendal kan de hjelpe deg med å få bestilt en GR Yaris, men det kommer så få GR Yaris til landet at demobil dessverre ikke er så lett å få til å ordne.