Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Første gang vi testet BMW i3 var i mai 2014, og selv i 2021 oppleves i3 som svært moderne og god, det sier mye om hvor framtidsrettet og revolusjonerende den var i 2014.
Utvikling
Mye av det som har skjedd siden 2014 er sånt man ikke ser så lett utenpå, som en gasspedal der er mye enklere å bruke på en behagelig måte med «one pedal driving», større batteripakke og lenger rekkevidde, og mer avansert antispinnsystem som gir en særdeles god fremkommelighet på vinterføre for å nevne noe.
Etter hvert kom «sportsmodellen» i3s, og den hadde også noen små justeringer på utseendet som gjorde i3 hakket mer sportslig også i utseendet.
Det siste nye er at man kan bestille en vanlig i3 med sportspakke, dersom man ikke vil betale ekstra for 14hk og 20NM mer med futt, som en i3s har, men bare ha det sportslige ytre.
Man har også plukket ut det todelte glasstaket og Harman Kardon anlegget fra utstyrspakken Fully Charged, og lagt det over i listen over tilgjengelig ekstrautstyr for 2021 modellen av i3.
Ettersom det er kampanje ut februar på i3, kan man få en «Fully Charged» for kr 366 110, og vil man som meg ha med Harman Kardon anlegget, så legger man på kr 6 400 på prisen. Bryr man seg ikke så mye om utstyr finnes det langt mindre utstyrte varianter av i3 som er billigere enn den fullutstyrte «Fully Charged» utgaven.
Blandet forbruk
Det var rundt minus seks grader da vi kjørte fra Grimstad og ut på Rv420 mot IKEA for å teste i3 i vår 50/50 løype med om lag 50% landevei og 50% motorvei.
Ved IKEA var forbruket på 15,6 kWt/100 km, noe som er svært lavt i forhold til den lave temperaturen utendørs. Ute på motorveien steg forbruket, og da vi kom fram til Grimstad igjen var snittforbruket på 17,5 kWt/100 km.
På vår 71km lange 50/50 test brukte i3 31% av batteriet, noe som skulle tilsi en rekkevidde under forhold som dette på 229 km.
Veldig kaldt
Vi ladet i3 opp til 100% før vi dro ut på vår 205km lange landeveistest, fra Grimstad via Froland til Evje, så til Kristiansand og Rv420 tilbake til Grimstad fra Sørlandsparken.
Vi startet i minus 8 grader, men temperaturen sank raskt til minus 12, og videre til minus 15 der den holdt seg under mye av turen, men like før Evje sank temperaturen til godt under minus 20 grader noen minutter.
Vi merket ikke noe til utetemperaturen inne i bilen bortsett fra at rekkevidden sank litt raskt, vi hadde det varmt og godt på hele turen.
Vi la også merke til at i3 sine adaptive LED-lys blendet deler av lysfeltet når vi kom bak biler og når vi møtte biler på de mørke veiene over til Evje. Det var nesten som å ha avanserte LED-Matrix lys, selv om feltene som ble blendet ned var større for i3 enn for biler med avansert LED-Matrix. Meget godt lys til mørklagte veier.
Vi koste oss med radio på Harman Kardon anlegget, hadde en tindrende klar stjernehimmel over oss, og vakre rimpyntede trær langs veien.
Vi lurte noen øyeblikk på om vi skulle komme helt fram, eller om vi måtte stoppe for å lade underveis på vår 205km landeveisløype, men vi kom fram, med 1,5% igjen på batteriet, noe som skulle tilsi en rekkevidde på kalde landeveier på om lag 208km.
Lett å like
BMW i3 er lett å like, og jeg som er glad i utstyr har naturlig nok stor sans for «Fully Charged» utgaven med adaptiv cruisekontroll, skinnseter, skinntrukket instrumentpanel, utvidet interiørbelysning og mye mer. Testbilen hadde fått med Harman Kardon anlegget, så da var også godlyden sikret på test-turene.
Vil du sikre deg en i3 til kampanjepris i februar kan du svinge innom Bavaria Sør og slå av en prat, og kanskje prøve bilen en tur også.