Nyttårshelg med Xpeng G3

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Like før nyttårsrakettene takket av et noe merkelig 2020 og ønsket 2021 velkommen hentet vi Xpeng G3 hos Sigmund Aasen for å bli litt bedre kjent med elbilen som tilbyr mye teknologi, plass og rekkevidde for pengene.

Motorvei
Kombinerer man lave temperaturer og motorveihastighet gir man en elbil noe av det tøffeste av utfordringer i forhold til forbruk, men samtidig har Xpeng G3 en aerodynamisk uformet front som kan gi den noen fordeler når hastigheten går opp i 110 km/t.
Vi startet med 99% på batteriet, og kom fram til reisens mål etter 185 km, hvorav de aller fleste på E-18, med 28% igjen på batteriet. Det tilsier en rekkevidde på om lag 260km på motorvei på vinterstid. Det bør jo da nevnes at vi var 5 personer i bilen og hadde bagasje i bagasjerommet.
Det fine med Xpeng G3 er at den oppgir både antatt rekkevidde og batteriprosent, slik at det er raskt og enkelt å bli kjent med forbruk og rekkevidde.
På en tur som dette merker man også at bilen leverer en god komfort i forhold til avfjæring av ujevnheter og demping av støy.
På returen startet vi med 82% på batteriet, og kjørte 184km på grunn av en litt annen rute, og kom fram med 15% igjen på batteriet. Noe som skulle tilsi en rekkevidde på om lag 274km. Bilen hadde stått i oppvarmet garasje, noe som gav mindre oppvarmingsbehov, og lavere forbruk, og dermed lenger rekkevidde.

Landevei
Vi testet også Xpeng G3 på turen fra Grimstad, via Froland til Evje og Rv420 tilbake til Grimstad slik at de 205 kilometerne foregikk på veier med maksimal fartsgrense på 80 km/t.
Vi startet turen med 88% på batteriet, og kom fram med 23% igjen på batteriet. Det tilsier en rekkevidde på landevei vinterstid på 315km.
Vår siste rekkeviddetest foregår på 50/50 landevei og motorvei, der vi kjører Rv420 fra Grimstad til IKEA, og tar motorveien tilbake til Grimstad.
Her startet vi med 56% på batteriet og kom fram med 31% på batteriet. Det tilsvarer en rekkevidde på blandet kjøring vinterstid på 284km.
Med sommertemperaturer reduseres behovet for oppvarming av kupéen, og man har sommerdekk som har lavere rullemotstand, så da kommer man en god del lenger enn man gjør under de forholdene vinteren serverer.

Mye elbil for pengene
Når man åpner bagasjerommet til en Xpeng G3 så kan det se litt lite ut, men her er det svært sentralt å se også under gulvet, for der er det masse plass. Vi fikk plass til en kabinkoffert og 2 sekker under gulvet, og man kan sikkert pakke enda smartere under der enn vi gjorde.
Testbilen var en Smart, som er innstegsmodellen til Xpeng G3, og den har også mulighet for taklast dersom man ønsker å ta med seg ski eller noe annet i en takboks.
Dermed har du plass til 5 personer og bagasjen deres i en Xpeng G3. Bakseteplassen er så god at selv en stor kar som meg får bra med plass. Jeg er 184cm lang, men har en stor bakende og lang rygg, så jeg tar mer plass enn mange andre på 184cm. Jeg har ikke plass til hodet mitt i baksetet på en Polestar 2.
Å lade fra 30% til 80% tar om lag 43 minutter på en 50kW hurtiglader med Chademo ladeplugg.
Man kan få bilen i to utstyrsvarianter, Smart og Premium, der Smart koster kr 358 000 og Premium koster kr 379 000. Vil man ha tofarget lakk koster det kr 4 900. I tillegg kommer kr 9 900 i leveringsomkostninger, og du får den levert «på døra» der du bor.
Nå kjørte vi innstegsmodellen Smart, og kjente ikke på noe mangler der, men det du får ekstra i Premium er seter i nappaskinn der førersetet har ventilasjon og elektrisk justering av korsryggstøtten, og sidespeilene følger med i minnefunksjonen for setet. Innvendig er taket dekket av semsket skinn. På taket er det et avansert kamera som man kan ta bilder med eller filme med, men det gjør at man ikke kan ha taklast på Premium.
Motormessig har man 145kW/195hk, og 300NM tilgjengelig i en Xpeng G3. Bilen flytter seg fra 0-100 km/t på 8,6 sekunder. Fokuset her er ikke den råeste akselerasjon, men heller en frisk og grei akselerasjon med mer fokus på rekkevidde.

Enorm skjerm
Mellom forsetene er det en ganske formidabel skjerm på hele 15,6 tommer. Man har i tillegg et 12,3 tommer stort instrumentdisplay.
Ryggekamera, kart og alt som vises i skjermene gir klare, gode og tydelige bilder/visninger.
Man kan også snakke til bilen, og be om at vinduene skal åpnes, viftehastigheten endres eller andre innstillinger som man ønsker å kommandere bilen til å utføre muntlig.
Etter hvert som flere funksjoner utvikles vil bilen motta «over the air»-oppdateringer, noe som egentlig betyr at du ikke trenger å dra på verkstedet for at bilen skal kunne oppdatere seg.
Man kan fint bare sette seg inn i en Xpeng G3 og kjøre i vei, totalt ukomplisert og enkelt, men man kan også oppleve all teknologien og løsningene som bilen tilbyr dersom man velger det. Valgfrihet er bra!

Tar du turen til Sigmund Aasen AS kan du teste Xpeng G3 selv.