Ford Transit Custom Trail på glattisen

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

I motorsportsverdenen er Quaife kjent for produksjon av gode differensialer, men i varebilverdenen har man ikke hørt så mye om Quaife før nå som man kan få Quaife Grip Control på flere av Ford sine varebiler.


Ny front

Ford Transit Custom Trail har en front som er sterkt inspirert av Ford Ranger Raptor, og det gir varebilen et tøft og robust ansikt. Man finner en beskyttelsesplate i fronten i tillegg til den sorte grillen, sorte felger og sorte plastdetaljer som viser at dette er en varebil som tåler litt mer.

Trail utgaven har Quaife Grip Control inkludert, i tillegg til gode skinnseter som også er standardutstyr.


Bedre fremkommelighet

Hensikten med Quaife Grip Control er en mekanisk løsning med differensialer, som ikke krever samme grad av service og vedlikehold som et AWD-system, ettersom man har to-hjuls trekk har man også lavere forbruk av drivstoff enn man har med AWD.

Dette betyr en del for bedriftens TCO – «Total Cost of Ownership» ved valg av varebil.

Differensialene sørger for at hjulet med mest grep får mest kraft, slik at man får fremdrift så sant det er noe friksjon i underlaget.

På vår tur med Ford Motor Norge dro vi inn en skogsbilvei der det var blitt en del is i hjulsporene, og vi kunne ta bakkestart i det glatte området med Quaife Grip Control der en uten ikke klarte å komme seg fram fordi det var for glatt.

Her er det en lenke som leder til en YouTube video som viser ganske tydelig hvordan de med Quaife Grip Control kom frem der den journalisten som kjørte uten Quaife Grip Control ikke kom frem.
Det er svært mange som vil få nok fremkommelighet på glatte vinterveier med Quaife Grip Control, og som dermed kan spare penger på å slippe å drifte og vedlikeholde et AWD-system.

Quaife Grip Control kan man også få til 2 tonns Transit og til Connect.


Komfort

Testbilen vi fikk låne fra Ford Motor Norge hadde cruisekontroll og Sync3 infotainmentskjerm fra listen over ekstrautstyr, og begge deler bidrar til den gode komforten som bilen leverer.

Cruise kontroll er veldig deilig på lange turer, og fungerer meget bra selv om man har manuelt gir. De gode skinnsetene og det robuste rattet er også sterkt medvirkende til den gode langturkomforten.

Med Sync3 er det enkelt å koble til mobilen trådløst, slik at man har fullverdig handsfree når man skal prate med kunder eller andre i telefonen mens man kjører. Her har man også en meget god navigasjon dersom man skal på et oppdrag til en ny og ukjent adresse.


Mildhybrid

Når en Transit er merket med ECOBlue Hybrid har den et 48V mildhybridsystem som hjelper til å redusere forbruk ved start/stopp og akselerasjon.

Du merker ikke så mye til systemet under vanlig kjøring, annet enn at du får et lavere forbruk av drivstoff.

Batteriet lades når du kjører i nedoverbakke, eller bremser, så det er ingen ladekabler som skal brukes her.


Transit Senter

Arendal Auto er det Ford kaller et Transit Senter, det vil si at de dekker alle dine behov når det gjelder nyttekjøretøy.

Det gjelder alt fra kunderådgivere som hjelper til med skreddersøm av bil og finansieringsløsninger, til reparasjoner, vedlikehold og service under samme tak.

Transit 24 innebærer at du får prioritet ved bestilling av service, prioritert diagnose ved akutt driftsstans og senest innen 24 timer, utvidet åpningstid og erstatningsbil.

Alt dette for at du skal kunne ha din Transit så lite vekk fra veien og oppdrag som mulig.

Ta turen til Arendal Auto for å teste en varebil med Quaife Grip Control, og få hjelp med å skreddersy en varebil som passer for dine behov.