Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Noen biler blir man veldig raskt veldig glade i, og Fiat 500 er en slik bil, et utrolig sjarmerende ytre som følges opp på innsiden. Det er ingen stor bil, men jeg som er en stor kar har masse plass over hodet når jeg sitter i førersetet.
Helt ny bil
Da Fiat skulle lage den nye Fiat 500 bestemte de seg for at den skulle bli en elbil, og har sånn sett bygget en helt ny bil, som er bygget som elbil fra grunnen av.
Innstegsmodellen Action har et 24kWt stort batteri, og er dermed lettere enn de fleste andre Fiat 500 som leveres med et 42 kWt batteri. Action har 95 hk og en rekkevidde ut fra WLTP-målestandarden på 180km. Startpris for innstegsmodellen er kr 214 900.
Vi testet Icon, som ligger over Passion på utstyrsnivå, men under La Prima, og har en startpris på kr 269 900. Med 42 kWt batteri og 118hk skal man etter WLTP-målestandarden for kombinert kjøring kunne oppnå 312km, men hvor langt kommer man på vinterføre og med vintertemperaturer? Det har vi testet.
Utstyrsnivå Icon
Da vi satte oss inn i Fiat 500 Icon koblet vi mobilen til, og ble spurt om vi ville koble til Apple CarPlay trådløst. Rett og slett utrolig praktisk med Apple CarPlay, og at man får trådløs tilkobling oppleves bra i en bil til under 300 000 kroner.
Infotainmentskjermen er meget god, enten man ser på informasjon fra navigasjonen eller man ser på det klare og gode ryggekameraet. Lydanlegget i bilen er også av god klasse, og bilens klimaanlegg gir meget god varme i bilen på kalde vinterdager.
Rekkevidde vinterstid
Vi tok med Fiat 500 på vår landeveitest fra Grimstad via Froland til Evje, og så ned til Kristiansand og Rv420 tilbake til Grimstad. På vei over til Evje sank temperaturen til minus 15 grader, uten at vi merket noe til det i den varme og gode Fiat 500, men det er sånt som kan gå litt ut over rekkevidden man kan oppnå. Vi kom likevel 203km på landevei med Fiat 500 i kaldt vintervær. Ettersom store deler av turen foregikk i mørket, fikk vi testet det meget gode lyset fra bilen. Det føles tryggere på mørklagt vei når man ser så bra som dette.
På vår 50/50 test med landevei/motorvei, brukte Fiat 500 40% av batteriet på de 71 kilometerne i minus 4 grader og med snø på E-18. Det tilsier en rekkevidde på 177,5 km under tilsvarende forhold på blandet kjøring vinterstid.
Bykjøring sommerstid i hastigheter mellom 30 km/t og 60 km/t skal kunne gi opp mot 460km rekkevidde, så vintertester på rekkevidde kommer et stykke unna slike sommertester på rekkevidde.
Hurtiglading på vinteren kan gi lave ladehastigheter, men vi testet å lade fra 9% til 80%, og det tok 31 minutter, noe vi synes er helt akseptabelt på vinterstid.
Ulike versjoner
Fiat 500 som vi kjørte kan man definere som vanlig, men så kan man også få den med en ekstra dør på høyre side, litt som man ser hos Mazda MX-30 eller hos BMW i3. Denne vil gi bedre tilgang til baksetene der man har 2 seter tilgjengelig og begge har ISO-fix fester for barneseter. Passasjersetet foran har også ISOfix. Denne modellen kaller Fiat for 3+1.
Så kan man også få Fiat 500 som kabriolet i 3 ulike utstyrsnivåer, Passion, Icon og La Prima.
Icon som vi testet ville kostet fra kr 299 900 som kabriolet.
Bør prøves
Den lille sjarmøren Fiat 500 bør helt klart prøves, men vær forberedt på å bli sjarmert!
Ta turen til RSA Bil i Arendal, og book en prøvekjøring med Fiat 500.