Vi har testet Mercedes-Benz EQV i jula

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

I utgangspunktet leveres EQV med 7 seter, der du bak forsetene har et par kapteinsstoler foran en tre-seter som er bakerst. Jeg la ned ryggen på den ene stolen på rad to og gikk bakerst for å teste plassen. Her satt jeg rett og slett svært godt helt bakerst, selv om jeg er en stor kar.
EQV kan dermed fint frakte 7-8 voksne folk, og vi var spente på hvor langt batteriet med 90kWt tilgjengelig med strøm kunne frakte oss. WLTP-målinger er jo foretatt på sommerstid, og da kan man komme 357km med EQV, men det var ikke sommer i jula.
Landeveitest
Vi dro med EQV fra Grimstad, via Froland til Evje, til Kristiansand og Rv420 tilbake til Grimstad. En landeveitest med stigning før Evje, og vi merket at stigning og tung bil logisk nok ikke er optimalt for forbruket. Sørpa på veien til Evje var heller ikke optimal for forbruket, og kald temperatur ute er heller ikke optimalt når man har en stor bil som skal varmes opp, og det ikke er en varm motor å hente varme fra.
På Evje var snittforbruket på 33,2 kWt/100km, og da hadde 68% gått til kjøring, 22% hadde gått til oppvarming og 10% til andre strømforbrukere i bilen.
Sørpe på veien var det ganske langt ned mot Kristiansand, der det etter hvert gikk over til å bare være mye vann i veien. Nede ved Kristiansand hadde snittforbruket sunket til 31,1 kWt/100km.
Vel framme i Grimstad landet snittforbruket på 29,9 kWt/100km. Da hadde 70% gått til kjøring, 21% til oppvarming og 9% til andre forbrukere i bilen. Vi hadde brukt 72% av batteriet, noe som skulle tilsi en rekkevidde på våte/sørpete veier på 285km.
50/50 landevei/motorvei test
Vår faste test på Rv420 fra Grimstad til IKEA og motorveien tilbake til Grimstad foregikk på våt asfalt, som er et hakk bedre enn sørpe når det gjelder ekstra rullemotstand.
På denne 71km lange testrunda landet snittforbruket på 29,9 kWt/100km, og vi brukte 24% av batteriet, noe som skulle tilsi en rekkevidde med dette snittforbruket på 295km.
Vi fant oss en motorvei med 110km/t fartsgrense, der ble snittforbruket 36,5 i sterk vind og regn. På samme vei i 80 km/t landet snittforbruket på 25,4 kWt/100km. Dermed kan man konkludere med at luftmotstanden skaper mye mer forbruk i høye hastigheter for EQV, og at man kan spare mye forbruk på å holde en lavere hastighet på langtur med denne bilen.
Ladetest
Etter å ha kjørt landeveitesten vår kjørte vi til IONITY på Kjerlingland utenfor Lillesand, og ladet fra 6% til 80% på 46 minutter i sterk vind og regn.
Med bruk av hjemmeladeren våknet vi alltid til fullt batteri på morgenkvisten etter å ha ladet på natta.
Komfort
At EQV er stor nok til å kunne frakte inntil 8 voksne er en ting, men at man får så komfortable seter til alle om bord, og at selve kjøreturen er så komfortabel er noe man nesten må prøve for å forstå fullt ut.
Dette gjør denne bilen svært anvendelig til bedrifter og kommuner som har behov for å frakte en del folk fra en plass til en annen, og som helst vil ha en elbil og ikke en som bruker diesel.
Det er ekstra komfortabelt med skyvedører bak på begge sider av den elektriske typen, det føles ganske luksus når man åpner og lukker dem.
For familier er de 5-6 bakerste setene utstyrt med 4 seter som har ISO-fix til barneseter. Bilen har moderne MBUX infotainment, og man kan snakke til bilen på engelsk.
Ett eksempel: «Hey Mercedes!» – «What can I do for you?» – «I’m cold» – så setter bilen opp temperaturen i klimaanlegget med 1 grad for deg.
Burmester anlegget leverer deilig lyd fra radio eller musikk du ønsker å spille. Kobler du til mobilen med USB-ledning får du Apple CarPlay, og kan spille av musikk fra samlingen din på Spotify.
Cruisekontrollen bidrar også til god komfort på langturen, og det er komfortabelt å kunne velge mellom å åpne bakruta i bakluka eller hele bakluka som for øvrig åpnes elektrisk.
Hos Bertel O. Steen på Stoa i Arendal kan du selv teste denne komfortable elektrisk drevne folkefrakteren.