Vi har kjørt den helelektriske varebilen Peugeot e-Expert

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Peugeot e-Expert Mester L2 er det korrekte navnet på testbilen vi hentet fra Bertel O. Steen på Lørenskog. Den har en 75kWt batteripakke. Den var også utstyrt med litt ekstrautstyr, som navigasjon, kledning og gulv i varerom, Xenon lys, krom interørpakke og ladekabel som gjør det mulig med 22kW lading dersom man har en trefas ladeløsning.

Overrasket positivt
Vi hadde hatt en uke med BMW M440i Coupé og et døgn med Volvo XC40 elbil før vi skulle ha noen dager med Peugeot e-Expert, og må vel innrømme at vi så for oss at det å kjøre varebil skulle bli en aldri så liten nedtur.
Det er mulig at vi hadde satt ned våre forventninger litt vel mye, men Peugeot e-Expert overrasket oss med gode seter, fin navigasjon og en komfort vi ikke helt hadde sett for oss. Cruisekontroll bidrar sterkt til komforten på langtur fra Lørenskog til Grimstad. Komforten i varebiler nærmer seg stadig personbilene med stormskritt.
Oversikten man får over trafikkbildet er også noe man merker som et ekstra komfortelement

Nyttelast
Den gang batteriene var tyngre enn de er nå etterlot de elektriske varebiler med en lavere nyttelast enn sine søsken med dieselmotor. Den elektriske Expert har inntil 1 275kg nyttelast og kan trekke en tilhenger med vekt inntil 1 000kg.
En varebil som dette er midt i blinken for alle som ønsker å konkurrere om offentlige anbud, eller andre anbud der lavt utslipp av CO2 er med i vurderingsgrunnlaget. Den vil med sin gode rekkevidde på inntil 330km etter WLTP-målestandarden for kombinert forbruk, også kunne redusere drivstoffkostnadene betraktelig for de som kjører en del med varebilen.

Test av rekkevidde og forbruk
Vi kjørte bilen like før jul, på våte veier og med lav temperatur, og etter 182km med motorveihastighet på 100 og 110 km/t var det på tide å lade på Bamble. Etter en halvtime var det ladet fra 8% til 61% på Circle K sin 150kW lader, og vi hadde mer enn nok strøm til å komme oss til Grimstad.
Forbruket på den 282km lange turen fra Lørenskog til Grimstad på motorveier ble av bilen oppgitt til 30,2 kWt/100km. På returen ville vi teste om det skjedde noe med forbruket dersom vi ikke kjørte raskere enn 100km/t, og da landet forbruket på 27,4 kWt/100km.
Det er ingen overraskelse at en varebil som ikke akkurat er en aerodynamisk skapelse tjener mye på å ikke dra farten opp i 110 km/t, men at man skulle spare så mye overrasket oss noe.
På returen kjørte vi fra Grimstad til Grelland, som er 205km unna, og kom fram dit med 9% igjen på batteriet, der ladet vi på Circle K sin 150kW lader til 80% på 45 minutter. Da kom vi fram til Lørenskog med 50% igjen på batteriet.
De aller fleste som skal kjøre varebil drar nok ikke på så mange turer fra Grimstad til Lørenskog, men motorveihastighet er noe av det tøffeste du kan utfordre en elbil på når du ikke har mange minusgrader.
Vi har en fast 50/50 landevei/motorvei testløype fra Grimstad langs Rv 420 til IKEA og motorvei tilbake til Grimstad. På denne 71km testrunden oppgav bilen et snittforbruk på hyggelige 25,2 kWt/100km. Ved IKEA var snittforbruket på 24,4 kWt/100km noe som tilsier et meget hyggelig forbruk på det man kan definere som landevei.

Praktisk bruk
Med ladeboks hjemme, eller der varebilen skal parkeres starter du arbeidsdagen med full-ladet bil, og hurtiglading blir et fremmedord for de fleste, med mindre du plutselig må på en lang tur med varebilen. Med en enfase 7,4 kW hjemmelader har du ladet bilen helt opp på 7,5 timer mens du sover.
En Peugeot e-Expert Mester er utstyrt med 3 seter og med «ModuWork»-sete som kan heves dersom man trenger gjennomlasting for lange gjenstander. Dette setet har også en metallkant på undersiden dersom du vil ha gjennomlasting og samtidig bruke setet. Midtsetet har arbeidsbord i ryggen som man kan felle ned. Rett og slett mange smarte løsninger.
Døren bak kan man velge om man ønsker topphengslet, eller om man ønsker sidehengslede dører for å kunne rygge inn mot lasteramper.
Motoren har 136hk og 260NM som oppleves som friskt fordi det er en elektrisk motor.

Vil du vite mer om Peugeot e-Expert kan du kontakte Agder Bil i Arendal eller Chr. Repstads Sønner AS i Grimstad.