Vi fikk teste Ford Mustang Mach-E i jula

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Arendal Auto får besøk i uke 3 og 6 av en av de 15 bilene som har kommet til landet slik at de som har bestilt og nevnt at de er interessert kan få booket en liten prøvetur med Ford Mustang Mach-E. Det vil også være mulig å ta kontakt selv om man ikke før har bestilt eller meldt sin interesse, for å se om det er noe ledig tid til en kjøretur disse to ukene.

God Jul
Det føltes nesten som en tidlig julegave da vi troppet opp hos Follo Autoco på Ski for å hente med oss en Ford Mustang Mach-E som vi skulle få bli godt kjent med i løpet av jula. Det var liten tvil om at det ville bli mange kjørte mil og mange smil i løpet av jula.

Med AWD og stor batteripakke, samt Teknologipakke + og skiluke hadde testbilen en pris på kr 589 000 + leveringsomkostninger. Rekkevidden som etter WLTP-målinger skal være på 540km regnet vi ikke med å oppnå på piggfrie vinterdekk som er langt mykere enn sommerdekk, våte veier og lave temperaturer.

Vi trykket på knappen på dørkarmen, og døren åpnet seg. Vel inne i bilen med selen på var det etter et trykk på startknappen og tilkobling av mobilen trådløs Apple CarPlay, og favorittlista med julemusikk fra Spotify strømmet ut av det svært gode B&O anlegget som man finner i teknologipakka.

De elektriske setene ble justert og posisjonen lagt inn i minnet, girhjulet satt i Drive, og 351hk og 580NM gav oss raskt et stort smil.

Kjøremodus
Du har tre ulike kjøremodus å velge mellom på den store infotainmentskjermen som er svært logisk og enkel å bruke. Stille er et program for deg som er glad i komfort, for Ford Mustang Mach-E er godt lydisolert, og leverer en solid dose komfort. Fantastisk å bruke på langkjøring!
Aktiv er mer daglig kjøring, da svarer gasspedalen raskere på høyrefotens bevegelser, og regenereringen merkes mer. Utemmet er kjøreprogrammet du velger for aktiv kjøring, der gassresponsen er momentan og regenereringen kraftigere slik at du kan kjøre aktivt ved bruk av kun gasspedalen. Sportslig motorlyd kan man også ha på i Utemmet om man ønsker det.

På langtur blir du også svært raskt glad i den enorme valgfriheten man har når det gjelder bilens cruisekontroll. Her kan du velge vanlig cruisekontroll, adaptiv cruisekontroll som holder avstanden til bilen foran deg, og avansert cruisekontroll der bilen leser skilt og tilpasser hastigheten til fartsgrensen. I den avanserte cruisekontrollen kan du også tilpasse hvor mange km/t du ønsker å ligge over eller under fartsgrensen. Det er rett og slett helt fantastisk deilig i praktisk bruk!

På noen biler får man nesten ikke lov til å bruke cruisekontroll dersom en eller annen sensor dekkes av sørpe, men med Ford Mustang Mach-E kan du da velge helt vanlig cruisekontroll som ikke trenger noen sensorer for å fungere.

Valgfrihet i fokus
Det går igjen i bilens menyer og innstillingsmuligheter at du selv kan velge hva du ønsker å ha aktivt og hva du ønsker å slå av, som motorlyd, valg av type cruisekontroll, og mye mye mer.

Når du skal åpne bilen kan du bruke «nøkkel i lomma», eller bruke mobilen som nøkkel, eller taste en kode på tall-tastaturet i B-stolpen og på infotainmentskjermen.

Selv når det gjelder lading av mobilen kan du velge mellom ladeplate, USB-C eller vanlig USB.
For de av oss som er glade i valgfrihet blir man raskt glad av å få disse valgmulighetene.

Plass
I forsetet har du masse plass, og Ford har til og med tenkt på at man skal ha god plass til bena når man kjører med cruisekontroll på langkjøring.

Baksetet er også romslig selv for en stor kar som meg selv, i hvert fall yttersetene. I det midtre setet bør man være under 180cm lang for å sitte komfortabelt. Veldig deilig med flatt gulv for de som sitter bak. Ettersom testbilen hadde teknologipakke + var det panorama soltak som gjør det lyst åpent og meget trivelig også å sitte i baksetet.

Bagasjerommet har et gulv man kan ha i to ulike nivåer, ett for daglig bruk med handleposer og småtterier, og et lavere nivå for maksimal plass. Man kan bestille skiluke til Ford Mustang Mach-E, det har en veiledende pris på kr 3 990. Man har også en diger frunk foran i bilen som kan romme 100 liter. Dette rommet har også utløp for vann og kan spyles, så det er genialt for frakt av våte eller skitne gjenstander som man helst ikke vil ha baki bagasjerommet.

Hengerfeste kan man også bestille til Ford Mustang Mach-E, det koster kr 13 000, og da kan man dra med seg en henger med vekt på inntil 750kg enten den har bremser eller ikke. Her kan man også ha sykkelfeste med kuletrykk på inntil 75kg, og det finnes også hengerfeste for ski.

Rekkevidde
På vinteren har man mykere dekk som gir mer rullemotstand, man har sjelden tørr vei og temperaturene er lave. Elbiler har ikke en «glovarm motor» man kan hente varme til kupeen fra, så dermed går det mer strøm til oppvarming. For å si det kort kommer elbiler ikke så langt vinterstid som på sommeren.

Vi testet likevel, og på vår landeveistest på 205km fra Grimstad, via Froland til Evje, så til Kristiasand og Rv420 tilbake til Grimstad brukte Ford Mustang Mach-E 50% av batteriet, noe som tilsvarer en rekkevidde på landevei på 410km.

Motorvei er enda mer krevende når rullemotstanden er høyere, men 320-340 km i rekkevidde får man selv i motorveihastigheter med AWD og stor batteripakke.

Når man har 351hk og 580NM tilgjengelig vil rekkevidden være ekstra avhengig av hvordan man velger å bruke høyrefoten på gasspedalen.

Ladehastigheten er gjerne også noe lavere vinterstid, og Ford sier man skal kunne lade den store batteripakka fra 10% til 80% på 45 minutter. Vi brukte 5 minutter mer på vinterstid på å lade fra 9% til 80%.

Opplevelsen
Det var direkte trist å levere bilen tilbake igjen når uka vår med den var omme, for Ford Mustang Mach-E var et særdeles trivelig bekjentskap.

Bra med plass for familien, nydelig komfort, masse krefter til aktiv kjøring og moro, nydelig lyd fra B&O anlegget, stor og logisk infotainmentskjerm, lite instrumentpanel med meget god og nyttig informasjon, deilig ratt med nydelig rattvarme, tidenes beste cruisekontroll.

For å si det kort, den må bare oppleves! Det kan du om du booker tid hos Arendal Auto i uke 3 eller uke 6.
Vanlig demobil kommer februar/mars, og da begynner også kundebilene til de som har bestilt bil å dukke opp. Her er det mange som bør glede seg!