“The 4” er helt ny, og vi har testet M440i Coupé

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

BMW er rett og slett svært dyktige på lage Coupéer, noe de har 90 års erfaring med. Den nye 4-serien Coupé er intet unntak, med lekre linjer, brede hofter og solide bakpotter skjønner man raskt at dette er noe utenom det vanlige.

Mildhybrid
Selv om det ikke er så mange som kjøper en 4-serie Coupé som jakter på lavest mulig forbruk, så har bilen et 48V mildhybridsystem som er med på å redusere forbruk ved start/stopp og ved akselerasjon.
På vår tur fra Grimstad til Fornebu på våte vinterveier og med piggfrie vinterdekk kom forbruket ned i 0,74 liter på mila, og med tanke på at man her en 3-liters seks-sylindret bensinmotor som leverer 374hk og 500NM, og med et lydbilde som lett kan friste høyrefoten til å bli litt tyngre enn strengt tatt nødvendig, så må det sies å være et hyggelig forbruk vinterstid.
Stort bagasjerom, god plass og komfort til 2 personer opp til 175cm lange har man også i baksetene, og testbilen hadde til og med hengerfeste, så helt upraktisk er ikke den nye 4-serien Coupé, selv om det er kjøregleden som er i fokus her.

Kjøreglede
Når du setter deg ned i de ekstremt gode setene, der du kan stille på alt fra sitteputens lengde og vinkel til hvor mye du skal klemmes fast i setet, og trykker på startknappen, da skjønner du raskt at dette blir veldig moro!
BMW har tatt hensyn til at lydbildet fra motoren er en del av opplevelsen ved det å kjøre bil, og leverer godlyd som får hår til å reise seg på kroppen av ren glede. Man har også et veldig deilig ratt å holde i, og et nytt og enda bedre head-up display som gir deg informasjonen du trenger uten at du trenger å ta øynene fra veien.
Mildhybridløsningen gir deg 11hk ekstra, og 0-100 km/t går unna på 4,5 sekunder, og strålende fjæringer gjør at du gleder deg til neste sving. xDrive firehjulstrekksystem gjør at fremkommeligheten er fremragende, og vektfordelingen er 50/50 for maksimal kjøreglede.
Man tar omveier for å få kjørt litt mer, drar ut på motorveien en ekstra gang selv om man egentlig ikke trenger det, finner på årsaker til at det er sentralt å få kjørt en plass, melder seg frivillig til å kjøre barna til og fra alt av fritidsaktiviteter, fordi man bare ønsker å kjøre bilen enda litt mer.
En ulempe med en slik bil er at det gjør litt ekstra vondt å sitte på kontoret og jobbe og ikke i bilen for å kjøre, men det gjør kanskje at man får jobbet mer effektivt?

Flere kommer
BMW 4-serie Coupé er først ute i den nye generasjonen 4-serie, etter hvert kommer det en cabriolet og Gran Coupé. Gran Coupé er også grunnlaget for elbilen BMW i4 som nok blir den viktigste modellen av den nye 4-serien i Norge for BMW. Det vil også komme en M4 på våren, og en M4 cabriolet for de som vil ha enda mer muskler og snerr enn M440i kan levere.

Priser
Foreløpig finner man 2 ulike modeller av 4-serie på BMW sine nettsider, og 420 xDrive Coupé diesel starter på kr 598 552. Testbilen er den andre modellen M440i xDrive Coupé, og den starter på kr 892 038.
Testbilen fra BMW Norge var meget godt utstyrt, og hadde en totalpris på 1,1 millioner.

Design
Grillen i den nye 4-serien er en moderne versjon av klassikere som BMW 328 eller BMW 3.0 CSi. Dersom man ser på andre biler fra BMW som er underveis vil den nye 4-serien sette en designstandard for BMW for framtiden.
Vil du prate litt BMW er du alltid velkommen til Bavaria Sør på Stoa i Arendal.