Maxus Euniq 7-seter har kommet

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Maxus Euniq er noe så sjeldent som en MPV – Multi Purpose Vehicle – med 7 seter som leveres med batteri og elektrisk motor. Så vidt jeg kjenner til er dette den aller første MPV som dukker opp som elbil. Det finnes elbiler som finnes som varebiler og som personbiler fra før, men en MPV er en bil i personbilstørrelse med mange seter og fleksible seteløsninger.

Andre gang
Første gang du kunne lese om Maxus Euniq i BIL var i nr 14 – 2020, men da var det en kinesisk utgave som var på besøk, og jeg må si det var langt enklere å forstå bilen denne gang med engelske tekster, for jeg er ikke så god på kinesisk er jeg redd.
Den gang hilste vi bare på bilen og tok en del bilder av den, men nå har vi kjørt den i flere dager, og har blitt bedre kjent med Maxus Euniq.

Plass
Noe som er sentralt for en MPV er plassen man faktisk har i bilen, og i Maxus Euniq er det virkelig masse plass! Det er sjelden jeg får så god plass på seterad nummer 2 som jeg gjore i Maxus Euniq! Et hav av plass over hodet, og seter som er delt 60/40 og som kan skyves i lengderetning alt ettersom du vil ha mer benplass på rad 2 eller på rad 3.
ISO-fix har du både på rad 2 og 3, to på rad to i yttersetene og en på rad 3.
Med 5 seter i bruk har du ekstremt god bagasjeplass i Maxus Euniq, og det har man også med 6 seter i bruk. Dersom alle 7 seter er i bruk må man stable noe mer i høyden helt bakerst.
Maxus Euniq kan ha både taklast og hengerfeste, så det skal ikke være problematisk å få med seg det man vil ha med seg på tur.

Spennende pris og mye utstyr
Det finnes MPV’er med bensin-/dieselmotor som kan starte på priser som ligner på Maxus Euniq sin pris på kr 399 900, men da er det heller sjelden at de er utstyrt med skinnseter med elektrisk justering, adaptiv cruisekontroll, ladeplate til mobilen, elektrisk bakluke og panorama soltak du ikke bare kan se ut av, men også kan åpne på varme sommerdager.
Kobler du på mobilen med USB-kabel får man Apple CarPlay dersom man har Apple, og om ikke så lenge kommer det også fullverdig Android Auto, og man har QDLink fram til Android Auto er på plass.
Apple CarPlay gir deg Google Maps navigasjon der du kan lese inn reisemålet, og man får beskjed om når det er kø og det er lurt å velge andre veier enn den man vanligvis bruker.
Musikksamlingen din i Spotify får du også tilgang til, og du kan høre på teksmeldinger du får inn og diktere Siri når du skal svare, alt uten å røre telefonen.
Oppe ved bakspeilet er det en egen USB-plugg til dashcam, eller andre gjenstander man ønsker å gi strøm til som er plassert i frontruta.
De som sitter på rad 2 har en USB-plugg og en 12V ladeplugg, og selv de som sitter på rad 3 har en USB-plugg til å lade det man har med seg av elektroniske saker.

Test av rekkevidde
Når man ser på WLTP-målinger for elbiler er de foretatt på sommertid med sommerdekk for at det skal bli likt for alle, og testene er gjennomført av et uavhengig testorgan.
Maxus Euniq har WLTP-målinger på 260km kombinert og 356km urban. Urban vil si mye av den småkjøringen man har i hverdagen i hastigheter opp mot 70 km/t, mens kombinert også har med motorveikjøring i 130 km/t.
Det WLTP-målinger ikke viser er hva rekkevidden er på vintersid, når en diger kupé skal varmes opp fra mange kuldegrader, og vinterdekkene og en asfalt som ikke er tørr gir økt rullemotstand.
Vi tok Maxus Euniq med på vintertest, og kjørte på landeveien fra Grimstad, via Froland og til Evje, og så ned 9 til Kristiansand, og Rv420 tilbake til Grimstad. En tur på 205km. Vi kom fram med 9% igjen på batteriet, noe som tilsier en rekkevidde på vinterstid på 225km. Det er sjelden vi kommer så tett på en elbil sin WLTP-kobinertmåling på vinterstid!
Maxus Euniq har en relativt stor front, men vi kjørte den på motorveien for å sjekke rekkevidden der når vi maksimalt lå i 100km/t på den adaptive cruisekontrollen. Vi tok en ladepause ved avkjøringen til Torp flyplass, 160km fra Grimstad og hadde da brukt 79% av bilens batteri, noe som tilsier en rekkevidde på motorvei på 202km vinterstid.
Kjører man i 110 km/t der det er lov vil det gi en meget stor økning i luftmotstanden på biler som har en stor front, så kan man ligge i enten max 100 km/t eller i max 90 km/t vil man komme mye lenger før man får noe ladebehov.
Lading fra 15% til 80% tok 47 minutter på en 50kW lader i kulden. Der ble det nevnt fra Maxus Norge at Maxus sentralt jobber med en softwareoppgradering.

En bil – en pris
Hos RSA-Bil slipper du å velge mellom mange batteripakker eller utstyrsnivåer, her er det bare sånt som ladekabel til 32A-system, vinterdekk og lakk og hengerfeste som man kan legge til bilens pris på kr 399 900.
Ta turen til RSA-Bil i Arendal for å slå av en prat om Maxus Euniq, og book gjerne en prøvekjøring av den romslige elbilen.