Audi e-Tron 60 S – mer muskler

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

En Audi e-Tron med S i grillen har et bredere uttrykk på grunn av større hjulbuer og ekstra luftekanaler, noe som gir bilen et uttrykk som er hakket mer muskuløst enn en vanlig e-Tron Sportback leverer. Den store forskjellen er likevel de økte kreftene en ekstra elektrisk motor gir. Du har en elektrisk motor foran og to elektriske motorer bak, og med torque vectoring vil man få overført kraften til det hjulet som har mest grep, dermed vil man kunne utnytte bilens krefter selv om det skulle være glatt på veien.

Mer standardutstyr
Velger man en Audi e-Tron 60 S følger det med 20’’ alufelger i eget S-design, sportsseter med elektrisk justering og minnefunksjon på førersetet, Skinn/alcantara med S-logo, multifunksjonssportsratt med paddler, virtual cockpit plus, MMI navigasjon plus, adaptiv luftfjæring sport og et eget S-design med utbygde hjulbuer, bare for å nevne noe.
Det betyr ikke at man ikke kan finne mye fristende og kjekt utstyr på lista over tilgjengelig ekstrautstyr. Tilhengerfeste er jo å anbefale til denne elbilen som kan trekke inntil 1800kg bak seg dersom du har et førerkort som tillater nok vogntogvekt. Oppvarmet ratt er jo utrolig deilig på kalde dager. Har du noen som sitter i baksetet ganske ofte kan de også bli oppvarmet. Ekstra mørke ruter bak gir ikke bare solskjerming, men gir også bilen et annet ytre uttrykk, og man kan også velge akustikkglass for siderutene slik at man kan nyte musikken fra et ekstra deilig Bang & Olufsen premium sound system ekstra godt.
Startprisen for en Audi e-Tron 60 S er kr 829 720, eller kr 851 720 dersom du vil ha den som Sportback. Ferdig levert hos Audi Gromstad Auto.

Komfort
Som regel kjører man pent og rolig med biler, selv om det er ekstra moro å ta med enkelte av dem på tur til ekstra svingete veier for å kjenne ekstra på de sportslige egenskapene som bor i dem. Da er det utrolig deilig at bilen også leverer komfort på langtur som Audi e-Tron 60 S Sportback gjør. Testbilens sportsseter var trukket i nydelig Valcona skinn med S-mønster, og man kunne stille inn alt fra sitteputens lengde og vinkel til korsryggstøttens plassering i alle mulige retninger. Det oppvarmede sportsrattet var meget godt å holde i, og i kjøremodus komfort nærmest seilte bilen noen cm over bakkenivå som et flyvende teppe av komfort. Neida, den flyr ikke altså, men så komfortabelt opplevdes det på langtur.

Tester av forbruk og rekkevidde
Vinterdekk er mykere enn sommerdekk, og gir dermed mer rullemotstand, og i dimensjonen 285/40/R21 merker man litt ekstra til om man har sommerdekk eller vinterdekk. Stort sett ganske våt veibane hjelper ikke til med tanke på rullemotstand, og lave temperaturer mellom 1 og 4 grader pluss gir bilen ekstra oppvarmingsbehov, og det er ingen varm motor man kan hente varme fra.
Det er mange som lurer på hvorfor man kommer kortere enn WLTP-målt rekkevidde, og mye av årsaken er forklart over her. For Audi e-Tron 60 S Sportback er WLTP-rekkevidden for blandet kjøring oppgitt til inntil 370km. WLTP-målinger gjøres av et eksternt selskap under temperaturer vi definerer som sommer, og på tørt underlag for at det skal være likt for alle.
På vår faste 50/50 test landevei/motorvei brukte bilen 21% av batteriet på de 71 kilometerne, noe som gir en beregnet rekkevidde på blandet forbruk på 338km. Bilens oppgitte forbruk for denne turen var på 27 kWt/100km.
På vei tilbake til Oslo la vi cruisekontrollen i fartsgrensa, og sjekket forbruket for 100km kjørt og 200km kjørt. Bilens oppgitte forbruk lå tett rundt 30 kWt/100km og beregnet rekkevidde varierte mellom 270 og 290 km med motorveihastighet.
Audi e-Tron 55 og 60 S er noe av det raskeste på markedet å lade opp, så på 19 minutter fikk vi ladet 42kWt inn på bilens batteri, og batteriets «state of charge» gikk fra 25% til 73%. Mye av årsaken ligger i den gode ladehastigheten som i en god del av ladesyklusen ligger rundt 150kW.

Masse plass og mye glede
Dersom du klarer å trykke hardt på gasspedalen i en Audi e-Tron 60 S Sportback uten å smile litt ekstra bredt over hvor raskt og kraftfullt bilen tar deg fra 0-100 km/t så er du kanskje ikke så glad i akselerasjon eller mye krefter i en bil, og da kan du like gjerne velge en Audi e-Tron 55 som har like god rekkevidde, men en anelse mindre voldsom akselerasjon.
Men dersom du er litt over middels glad i at bilen har overflod av krefter i alle situasjoner i trafikken, så bør du ta en nærmere titt på Audi e-Tron 60 S.
Sportback er laget for å levere et stiligere design enn en vanlig e-Tron som er laget for maksimalt med plass til folk i baksetet og bagasjefrakt. En stor og voksen kar har noe mer hodeplass i baksetet på en vanlig e-Tron, og man har fester for sikkerhetsnett til bagasje som viser at den vanlige e-Tron er ment å være bagasjefrakteren av de to.
Uansett valg av karosseriform så kan man få begge som den bjørnesterke 60 S, og tar du turen til Audi Gromstad Auto så har de en Audi e-Tron 60 S Sportback i butikken du kan ta en nærmere kikk på.