Volvo XC40 Recharge P8 Pure Electric AWD

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi var så heldige å få et døgn med Volvo XC40 som elbil, for å bli bedre kjent med bilen, og for å teste litt forbruk og ladehastighet under de rådende forhold, som var ganske langt unna de forhold som benyttes under fastsettelse av WLTP-tall for biler.


Mye interesse

Vi kom litt før Autostrada Arendal stengte sine dører for helgen, og det var bra med folk som ville se nærmere på Volvo XC40 som elbil, enten fordi de allerede har bestilt bilen eller fordi de lurte litt på om kanskje dette var elbilen for dem.

Vi slo av en liten prat med salgssjef Kai Sillerud som fortalte at det har vært mye pågang i forbindelse med den elektriske utgaven av XC40. Den vi fikk låne med oss lørdag 14/11 kom fram på kvelden fredag 13/11, så det var rett og slett litt ekstra stas.

Komfort
Vi setter oss inn i bilen, tar på sikkerhetsselen, trykker en fot på bremsepedalen, drar girspaken tilbake til Drive, og kjører i vei. Det er ingen start/stoppknapp man må innom.

For å parkere er det bare å trykke på P bakom girspaken, ta av selen og vandre ut av bilen.

Det første som slår oss på veien er komforten i bilen, det går først og fremst på fjæringskomfort og hvordan bilen takler ujevnheter og svinger, men også på den stillheten som råder i kupeen.

Gjennom vårt testdøgn med bilen bare forsterkes denne komforten og kjøregleden på alle slags veier og underlag.

En liten detalj som at varmen i rattet har 3 ulike nivåer, og at hele rattet blir varmt er en komfortfaktor i seg selv når det blåser og regner utenfor bilen, og det bare er seks varmegrader.

Ekstrautstyr
Testbilen starter på kr 535 000 og har en god del ekstrautstyr, for totalt kr 68 320. Det skal vise seg at det ikke var noe av ekstrautstyret vi hadde ønske om å kutte ut.

El. Stolpakke gir elektriske justerbare forseter, og minnefunksjon på førersetet, helt genialt dersom man har mer enn 1 sjåfør av bilen. Fleksibelt bagasjeromsgulv og bagasjenett er genialt å ha. Semielektrisk hengerfeste gjør at man kan dra med seg inntil 1 500kg bakom bilen, svært praktisk å ha med. Varmepumpe som gjør at rekkevidden på vinteren økes.

Så var det også noe utstyr som bare er deilig å ha, som skikkelig deilig lyd fra High Performance Harman Kardon stereoanlegget, ladeplate for mobilen, elektrisk oppvarmet frontrute, rett og slett veldig deilig.

De som jobber hos Autostrada kan hjelpe deg å vurdere hva som du vil ønske å ha med fra lista over ekstrautstyr.

Forbruk og rekkevidde testet
Elbilversjonen av Volvo XC40 er utstyrt med hele 408hk, noe som gjør at man kommer seg fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Det er direkte moro, men det å ha såpass med krefter tilgjengelig under høyrefoten gjør også at forbruket er veldig avhengig av hvordan den høyrefoten brukes.

Vi kjørte en tur i +6-8 grader og med noe fuktighet i asfalten i vår vanlige forbrukstest-runde. Vi starter i Grimstad sentrum, følger RV420 til IKEA og tar E-18 med cruisekontrollen satt på 100 km/t tilbake til Grimstad, og avslutter der vi starter i Grimstad sentrum. Det gir om lag 50/50 fordeling på landevei og motorvei.

Framme i Grimstad sentrum der vi startet, landet snittforbruket på 22,6 kWt/100km. På de 71km var 20% av batteriet brukt, noe som skulle tilsi en rekkevidde på om lag 355km under de rådende forhold, og med piggfrie vinterdekk.

Grunnen til at piggfrie vinterdekk nevnes er at gummiblandingen er en god del mykere enn for sommerdekk, noe som gir økt rullemotstand, og da spesielt når asfalten ikke er tørr.

Rekkevidden ut fra WLTP-målinger er på 417km på blandet kjøring.

Lading
Vi testet også ut ladehastigheten i pluss 6 grader og masse regn, med en bil som kun hadde kjørt fra Grimstad til Lillesand, og ikke hadde blitt skikkelig driftsvarm.

Vi ladet hos Ionity på Kjerlingland, for de laderne kan levere opp til 350kW i ladehastighet.

I løpet av 19 minutter hadde vi ladet fra 10% til 50% og fått på hele 32,338 kWt med strøm på batteriet. Det tok litt over 39 minutter å lade fra 10% til 80%.

Dersom du lader når du likevel skal ha en pause, så lader denne Volvoen såpass kjapt at det bør holde med ladepauser for en god langtur. Det er bedre å legge pauser til steder der man kan lade, enn å måtte ta pauser fordi man må lade, det gjelder uansett elbil man kjører.

Praktisk
Volvo XC40 er den minste av Volvo sine SUV’er, men den er likevel stor nok til at voksne karer fint kan bruke baksetet, og man har 414 liter med bagasjeplass i et bagasjerom med mange praktiske løsninger. Foran i bilen er det også et rom som man gjerne kaller frunk, og det rommer 31 liter.

Når du i tillegg kan ha hengerfeste og taklast, og det er gjennomlastingsluke i baksetene så er det praktiske også på plass i denne helt nye elbilen.

Vi anbefaler en prøvetur, den kan du booke hos Autostrada i Arendal.