Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
For et års tid siden reiste jeg rundt i hele verden for å hilse på nye biler og teste nye biler, nå er det bilene som må reise fra land til land, og testkjøringer må vente til det kommer biler til de ulike land.
Tirsdag 17/11 var det Opel Mokka-e sin tur til å besøke Norge, et par førproduksjonsbiler som er på visningsferd rundt i Europa, og vi var naturligvis på plass for å se nærmere på den nye elbilen fra Opel.
Elektrisk rekkevidde
Noe av det første folk lurer på med en elbil er den elektriske rekkevidden, noe som i seg selv er interessant ettersom forbruket ikke er en konstant, og dermed heller ikke rekkevidden. Man har WLTP-målestandarden som er en konstant som alle elbiler måles etter, og her har Opel Mokka-e en rekkevidde på inntil 324km litt avhengig av utstyrsnivå.
Batteriet er på 50kW, og fordi Opel Mokka-e har en relativt sett lav egenvekt på 1 523kg vil det kunne gi den beregnede rekkevidden.
Med inntil 100kW ladehastighet får man ladet til 80% på 30 minutter, og det er CCS-plugg som er ladestandarden for Opel Mokka-e. På hjemmelading kan man oppnå inntil 11kW dersom man har 400V strømsystem hjemme, og kan ha 3-fas lading, og bestiller 11kW ombordlader fra ekstrautstyrslista. Det følger med en ombordlader på 7,4kW som uansett er det du maksimalt kan bruke dersom man har vanlig 230V strømsystem hjemme.
Har du klart å tømme bilen helt for strøm tar det ca 8 timer før den er 100% ladet med 7,4 kW ombordladeren.
Designinspirasjon
Da designerne jobbet med designet på Opel Mokka-e hadde de en Opel Manta stående på kontoret som de skulle hente inspirasjon fra. Det sier seg jo selv at en lav bil og en kompakt SUV ikke kan få helt likt utseende, men likevel er det en del linjer, spesielt fra grill og midtstripe som er tatt med videre.
Opel Mokka-e er den første modellen fra Opel som får merkets nye ansikt som heter «Opel Vizor».
Designteamet har også arbeidet ut fra filosofien om at pengene skal brukes på teknologi som folk har bruk for og nytte av fremfor annen teknologi. Eksempelvis er gode automatisk nedblendbare LED-lys standard fra innstegsmodellen, og man kan få bilen med LED-Matrix lys dersom man ønsker maksimal lyskvalitet. Dette er da prioritert fremfor for eksempel 100 ulike farger på interiørbelysningen.
Fire ulike utstyrsnivåer
Opel Mokka-e kan man få i fire ulike utstyrsnivåer. Innstegsmodellen heter Edition, og har blant annet utstyr som varmepumpe, cruisekontroll, regnsensor, blåtanntilkobling av telefon, automatisk nødbremsassistanse, filholderassistent, sorte sidespeil med integrert LED-blinklys og 16’’ alufelger for å nevne noe. Denne får man altså ferdig levert hos Auto-Car i Arendal for kr 289 900.
Neste nivå på utstyr heter Elegance, og det man får i tillegg her er blant annet 17’’ alufelger, Apple CarPlay eller Android Auto, ISOFIX feste på passasjersetet foran, en Park&Og pakke med 180 graders panorama ryggekamera, oppvarmede sidespeil med lys under som gjør det lettere å se bakken når man går ut av bilen i mørket, blindsonevarsling, 2 USB-plugger til de som er i baksetet og en del mer. Elegance starter på kr 303 900.
GS-Line Pack er nivået over Elegance, og her får man med adaptiv cruisekontroll som holder ønsket avstand til bilen foran, 18’’ alufelger, sort logo og sort beskyttelsesplate under, samt røde detaljer i interiøret og alupedaler, mørke ruter fra bakseter og bakover og en del mer. GS-Line Pack får man fra kr 321 900.
Øverst finner man utstyrsnivået Ultimate der man får med IntelliLux LED-Matrix, Pure Panel 12’’ førerinfo-skjerm i farger, HD multimediaskjerm på 10’’ med Live navigasjon via TomTom, ekstra polstring i setene som gir enda mer komfort, og alcantara setetrekk for å nevne noe. Ultimate får man fra kr 341 900.
Praktisk
Et bagasjerom på 310 liter kan utvides til 1060 liter om man legger ned baksetene. Du kan også ha inntil 70kg taklast på Opel Mokka-e.
Du kan ha med 5 personer i bilen, og det er ISOFIX på de to yttersetene bak i baksetet.
Du har tre ulike kjøremodus som gir deg tilgang på ulikt antall hestekrefter fra den elektriske motoren. Eco gir deg 82hk og 180NM, og naturlig nok vil man spare på strøm i dette kjøremoduset. Normal gir deg 109hk og 220NM. Sport gir deg 136hk og 260NM. Styringen og pedalresponsen påvirkes også ut fra kjøreprogrammet som velges.
Opel Mokka-e er bare 4,151 meter lang, dermed har vi en sterk mistanke om at den vil oppleves meget smidig i bytrafikk og trange gater. Bakkeklaringen er på hele 19,4 cm, som plasserer bilen i SUV-klassen.
Opel Norge regner med å kunne lansere bilen i Norge i April 2021.
Du kan forhåndsbestille bilen allerede nå hos Auto-Car i Arendal.