Mobile Arendal med doblet omsetning

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Mobile Arendal het Hovatn bil før, og var store innenfor merket Honda, men nå som de har blitt Mobile Arendal er det Hyundai som er hovedmerket som selges på nybilavdelingen. Mange Honda-eiere bruker fortsatt ekspertisen hos serviceavdelingen, og vil man ha tak i en Honda er både Daglig leder Magnar Hovatn og salgsleder bruktbil Jan Olav Moen behjelpelige med det.

Hyundai Kona på lager

En av årsakene til omsetningsveksten i 2020 er at Hyundai har fått i gang produksjonen av Hyundai Kona ved en fabrikk i Tsjekkia som har fått økt sin kapasitet, og produserer elbilen Hyundai Kona til et elbilsultent folk i Norge. Fra Tsjekkia til Norge er det også vesentlig kortere fraktvei. Fra å ha lange ventelister på Hyundai Kona i 2019 er det nå biler på lager som kan leveres i løpet av et par dager hos Mobile Arendal.
Ioniq er en bil man har kunnet få som ladbar hybrid, hybrid og elbil, og den har også vært en populær modell på Sørlandet.
Mange har opplevd et oppsving i 2020 på bruktbilsalget, og det har man også fått merke hos Mobile Arendal. Service og delelager har også opplevd en god vekst hos Mobile Arendal som server alle bilmerker selv om de er eksperter på Hyundai og Honda.

Spennende bilmerke

Hyundai er et framoverlent og spennende bilmerke, og 2021 byr på flere gode nyheter.
En helt ny Hyundai Tucson bygges på en ny plattform og kommer også som ladbar hybrid med over 55km elektrisk rekkevidde. Den kommer også som mildhybrid. Nye Tucson har en helt ny type frontlykter som skjules i bilens design når den ikke er i bruk. Den nye Tucson er større og bredere enn forrige modell, noe som blant annet gir mer plass i baksetene. 4×4 systemet får terrengvelger for å gi optimal fremkommelighet.
En helt ny Hyundai Santa Fe bygges også på en helt ny plattform. En stor 7-seter som man får som ladbar hybrid tildlig på nyåret. Den får en systemeffekt på 265hk og et dreiemoment på 350NM. Også her forventes over 55km elektrisk rekkevidde fra batteriet på 13,8 kWt. Firehjulsdrift er standard. Nye Santa Fe blir lenger, høyere og bredere enn forrige Santa Fe, noe som gir meget god innvendig plass i bilen. Andre seterad kan skyves i lengderetning, og gjør bilen ekstra fleksibel.
Både Tucson og Santa Fe blir utrolig godt utstyrte modeller med svært fornuftige priser.

IONIQ 5

En av de aller mest spennende bilene som kommer fra Hyundai før sommeren 2021 er likevel elbilen IONIQ 5. Bildene som vises her er av prototypen med det korte navnet 45, som er utgangspunktet for IONIQ 5.
På grunn av et 800V batteri kan man lade med hastigheter opp til 350kW, så det er ikke uten grunn at Hyundai har kjøpt seg inn i ladekjeden IONITY som tilbyr lading med opp til 350kW ladefart. I praksis betyr dette at man skal kunne lade IONIQ 5 fra 10% til 80% på 15 minutter.
Mulighet for å velge mellom to-hjuls trekk og firehjulstrekk, hengerfeste med kapasitet inntil 1 400kg bakpå elbilen, og mulighet for takboks skal være på plass, noe som sikrer bilens praktiske egenskaper for det norske folk.
0-100 km/t skal gå unna på 5,2 sekunder med elbilens 310hk, så det blir en kvikk elbil som blir noe større enn Hyundai Tucson. IONIQ 5 er forventet å dukke opp i Norge før sommeren, og det er ingen tvil om at alle hos Mobile Arendal gleder seg stort til det.