Ladbar 5-serie, nå også som touring

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi tok med oss BMW 530e xDrive Touring ut på en liten helgetest, for å se hvor langt den kunne gå elektrisk selv om forholdene var langt unna optimale for den slags, og for å se litt på forbruket og selve bilen.

Forhøyet flatt gulv i bagasjerom
BMW 530e har alltid hatt forhøyet gulv i bagasjerommet, noe som naturlig nok har preget den praktiske bruken av bagasjerommet da man kun fikk den som sedan. Som stasjonsvogn får man også forhøyet bagasjeromsgulv, men det er helt flatt og praktisk å bruke.
430 liter har man opp til toppen av bakseteryggene, men et meget lett tilgjengelig sikkerhetsnett for bagasjen gjør det enkelt å laste opp til taket i bagasjerommet.
Bakerst i bagasjerommet er det også et rom under gulvet der man får plass til ladekabler.
Man kan åpne bakruta dersom man vil legge noe mer inn i bagasjerommet, eller om man skal hente ut noe på toppen av bagasjerommet. En praktisk løsning BMW har på sine touringmodeller.
De praktiske egenskapene til BMW 530e øker rett og slett drastisk for en familie når den nå har kommet som touring. Testbilen hadde også elektrisk utfellbart hengerfeste, der man kan trekke med seg inntil 2 000kg bakom bilen.

Motorisering
Man har en to-liters bensinmotor som yter 184hk og som har et dreiemoment på 300NM alene, den arbeider sammen med en elektrisk motor på 109hk som har et dreiemoment på 265NM. Når disse to motorene jobber sammen leverer de en systemeffekt på opptil 292hk og 420NM.
Tall er nå en ting, opplevelsen av motorene kan være en ganske annen, og de hestene som bor under panseret på denne bilen oppleves som litt ekstra spreke. Lydbildet er et hissigere og kraftigere enn man skulle forvente fra en to-liter, og i sportsmodus må man være forsiktig med høyrefoten så ikke fartsgrenser overskrides.
En BMW som dette oppleves aller best i Sportsmodus, på svingete veier med høy fartsgrense, den opplevelsen bør enhver som er glad i å kjøre bil få med seg.

Priser
BMW 530e touring starter på kr 601 980, men man vil nok ofte hente med seg en del fra listen over ekstra utstyr. Jeg for min del bare elsker komfortsetene som testbilen var utstyrt med. Her kan man justere på sideklemmingen, justere vinkelen på øvre del av setet og naturligvis ordne lenger sittepute og den vinkel man ønsker på sitteputen. Komfortsetene kan man også få med ventilasjon og med massasje dersom man ønsker dette.
De som liker musikk i bil har flere ulike musikkanlegg å velge mellom, helt opp til råtassen fra Bowers & Wilkins som også bidrar til særdeles lekre og vakkert belyste høyttalere i coupéen når kvelden faller på.
Du kan velge om de som sitter bak skal få varme i yttersetene og eventuelt en egen klimasone, og egne infotaimentskjermer kan de også få dersom du virkelig har på spanderbuksene i forhold til baksetepassasjerene.
Hva denne bilen til slutt ender opp med å koste avhenger naturlig nok av hvor mye du vil ha med fra den fristende listen over deilig ekstrautstyr. Testbilens pris var kr 862 214, og den var svært godt utstyrt, med M-Sport Edition pakke som også påvirker bilens utseende, understell og bremser. Ekstremt gode laserlys hadde den også fått med. Som standard har bilen LED-lys med Matrixfunksjon, som gjør at deler av lysfeltet blendes ned når det er andre biler i veibanen.

Elektrisk rekkevidde
Når man skal teste hvor langt man kan komme elektrisk med en ladbar hybrid er det optimalt med om lag pluss 20 grader ute, tørr veibane, lite vind, energieffektive sommerdekk og en snill gassfot.
Det eneste vi kunne bidra med på denne testen var en snill gassfot, for det var om lag 8,5 grader ute, blaut asfalt, myke nye piggfrie vinterdekk og mye vind ute da vi skulle teste hvor langt vi kom elektrisk. Under de rådende forhold synes vi det var meget akseptabelt å kunne kjøre 45,6km elektrisk.
Med tomt batteri i 100 km/t fikk vi et forbruk på 0,62 liter på mila, noe som også må betegnes som et hyggelig forbruk med de forholdene vi hadde da vi testet.
Tar du turen til Bavaria på Stoa kan du også oppleve den nye BMW 530e xDrive Touring, og slå av en prat med de som jobber der angående hvilke valg fra ekstrautstyrslista som du bør prioritere ut fra dine preferanser.