Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Den helt nye Skoda Octavia får man med bensinmotor, et par ulike dieselmotorer og med et par ulike ladbare hybrid motoriseringer der bensinmotor kombineres med elektrisk motor, så la oss først se litt på det rikholdige motorutvalget.
Motorer og priser
Starter man med dieselmotorene, er det en 150hk to-liter og en 200hk to-liter med 4×4 man har å velge mellom. I utstyrsnivå Style koster 150hk diesel kr 377 900 og 200hk diesel med 4×4 kr 491 900. Dieselen med 200hk og 4×4 kan man også få i RS-utstyrsnivå fra kr 521 900.
På bensinfronten har man en 1-liters TSI motor med 110hk som man får i Style utstyrsnivå, fra kr 335 900.
Så har man en ladbar hybrid med en systemeffekt på 204hk og 300NM. Den får man i innstegsmodellen Ambition fra kr 420 900, i utstyrsnivå Style fra kr 450 900. Den ladbare hybriden skal ha en elektrisk rekkevidde på over 50km.
Gromstad Motor Stoa har en introduksjonskampanje på Skoda Octavia iV Style med masse ekstra utstyr som 3 års service/vedlikeholdsavtale, navigasjonspakke, vinterpakke med 3 soners klimaanlegg, varme i ytterseter bak og oppvarmet frontrute, panorama glasstak, forsterket understell med økt bakkeklaring, ryggekamera, oppgradert lydanlegg, adaptiv og prediktiv cruisekontroll, nøkkelfri adgang og start/stopp, seter i delskinn, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, oppvarmet ratt, elektrisk bakluke med sensor, tilhengerfeste, adaptiv fjernlysassistent og ekstra mørke ruter bak bare for å nevne noe. Her er kampanjeprisen på kr 479 900.
Den ladbare hybriden får man også i RS-utstyrsnivå, med 245hk og 400NM, og med noen lekre sportsstoler og tøft sportsratt fra kr 487 900.
Interiør
Den nye Skoda Octavia har vokst i forhold til forgjengeren, noe som gir mer bakseteplass og mer bagasjeromsplass. Hele 640 liter i bagasjerommet på en Octavia med dieselmotor eller bare bensinmotor, og 490 liters bagasjeromsplass i den ladbare hybriden.
Den ladbare hybriden som vi kikket på hos Gromstad Motor Stoa var det et rom under gulvet i bagasjerommet til ladekabler og den slags, slik at plassen over gulvet kan brukes til bagasje.
Det er mulighet for takboks og hengerfeste, men med ett unntak, det er ikke hengerfeste på RS-utgaven av den ladbare hybriden. På den ladbare hybriden kan man dra med seg inntil 1 500kg på hengerfestet, og på dieselen med 4×4 kan man dra med seg inntil 1 600kg.
Uansett hvilken motor du velger så får du den med en DSG automatgirkasse. Og selve girspaken har nå krympet til en liten vippebryter.
Framfor girvelgeren finner man et par USB-C ladeplugger og en ladeplate for mobiler som er nye nok til å kunne lades på den måten.
Instrumentene er nå digitale i en stor og god skjerm bakom rattet, og infotainmentskjermen har også vokst i størrelse. Klare og gode bilder på begge skjermene.
Lekre nye seter i delskinn i bilen vi fikk sette oss inn i, som skulle være utstyrt som kampanjemodellen. Utrolig tøft ratt også, men knapper og spaker til å styre cruisekontroll, stereoanlegg og rattvarme for å nevne noe.
Gleder oss
Vi gleder oss til å bli bedre kjent med nye Skoda Octavia, for vi rakk ikke noen skikkelig testrunde med bilen nå før deadline på dette magasinet dessverre.
Du kan ta turen til Gromstad Motor Stoa for å bli bedre kjent med den splitter nye Skoda Octavia. Der kan du naturligvis også få hjelp til å bestille deg en selv.