Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Kan en varebil som er elbil ha god plass og god nyttelast? Her blir svaret hos Grimstad Bil ja, ë-Jumpy er like stor og romslig innvendig som en vanlig Jumpy med dieselmotor. Når det gjelder nyttelasten er den på inntil 1 275kg, og hengervekten er på inntil 1 000kg.
Litt elektriske data
Man kan få ë-Jumpy med 2 ulike batteripakker, en på 50kW som gir en WLTP-rekkevidde på 230km, og en på 75kW som gir en WLTP-rekkevidde på 330km. Testene av WLTP-rekkevidden er gjort med 50% av nyttelasten i bruk.
DC-hurtiglading på inntil 100kW som lader 50kW batteriet til 80% på en halvtime, og 75kW batteriet til 80% på 45 minutter.
På en «hjemmelader» lades bilen opp over natten. Tiden det tar avhenger av strømsystem og ladekapasiteten ladeboksen til kan tilby, for bilens ombordlader takler inntil 11kW.
Motoreffekten er på 136hk og dreiemomentet på 260NM. Topphastigheten er på 130km/t, men så raskt har du ikke lov til å kjøre i Norge.
To ulike størrelser
Det er ikke bare batteripakken man kan få i to ulike størrelser, selve varebilen kommer også i to ulike størrelser. En M som er 4,95 meter lang og en XL som er 5,30 meter lang.
Fordi bilen er utstyrt med gjennomlastingsluke kan man ta med seg noen gjenstander på inntil 4 meter inne i bilen.
Citroën ë-Jumpy får man kun i den velutstyrte utstyrsvarianten Proff.
M får man fra kr 389 800 med 50kW batteripakke og fra 429 800 med 75kW batteripakke.
XL får man fra kr 401 800 med 50kW batteripakke og fra 441 800 med 75kW batteripakke.
Dersom man kjøper elektrisk varebil kan man motta mange tusen i Enova-støtte, dette kan de hjelpe deg med hos Grimstad Bil.