Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Kia Bil Norge inviterte motorpressen til vinsing av Kia Sorento i Oslo, og de hadde også fått lånt en førproduksjonsmodell av den ladbare hybriden så vi fikk kikket på den også. For de som kjenner Kia Sorento fra før, så er dette virkelig en helt ny bil, og den kommer til landet februar/mars 2021, men kan bestilles nå.
Utvendig
Det er tatt en del designgrep for å gi nye Sorento et bredere uttrykk, og spør du meg ser det også langt mer eksklusivt ut. Nå er ikke jeg veldig kjent med tigerneser, men det er nå i hvert fall designtanken med grillen. LED-hovedlys og kjørelys har man også.
Det går en lang linje fra fronten og helt bak til baklysene, noe som gir et mer helhetlig design. Jeg har også sansen for at plastdekslene rundt hjulbuene er bueformede.
På den ladbare hybriden følger det med 19’’ alufelger, mens man på dieselutgaven får med 20’’ alufelger. Takrails hører også med på en SUV, for her kan man naturligvis ha taklast dersom man skulle ha behov for dette.
Bak på Sorento finner man vertikale LED-baklys, og et design som skjuler det man har av eksosrør. Vindusviskeren ligger på toppen av bakruta, rett under takspoileren.
Det er 10 eksteriørfarger å velge mellom og de to som var på visningen var av fargen Mineral Blue, som er en ny farge for Sorento.
Interiør
Forsetene så svært lekre ut, og de var veldig gode å sitte i. Nappaskinnsetene er faktisk inkludert i den ladbare hybriden dersom man går for utstyrsnivå Exclusive, mens det er tilleggsutstyr for dieselen med Exclusive. Forsetene har både varme og kjøling.
Et godt ratt og store gode skjermer preger ellers førermiljøet, og når man satt der hadde man bare lyst til å dra ut på test-tur med bilen, men det får vi ta ved en senere anledning.
Mellom forsetene finner man et vrihjul for å velge gir, og et annet vrihjul for å velge kjøremodus og terrengmodus. Gode koppholdere har man naturligvis også mellom setene, samt ladeplate til mobiltelefonen.
I dørene finner man noe tilsvarende de stilige stemningsbelysningspanelene som i Kia e-Soul, og i dørene til baksetene finner man også koppholdere.
Bakpå forsetene er det ladeplugger for de som sitter bak, og i dørene finner man knapp for setevarme på yttersetene bak.
Det er også to seter helt bakerst, og det er en trykk-knapp på sidene på andre seterad for å gi enklere adkomst til de to bakerste setene, som for øvrig også er utstyrt med ISO-fix fester. Koppholdere finnes også helt bakerst, og baksetene på rad 2 kan flyttes frem for å gi mer benplass til de som er bakerst.
Bagasjerom
Når det gjelder bagasjeromsplassen så varierer den kun med 12 liter om man har diesel eller ladbar hybrid, og gulvet er like flatt i den ladbare hybriden som i dieselen. Bakkeklaringen er det heller ingen forskjell på, fordi batteriene er plassert høyere enn laveste punkt under bilen.
Med 7 seter i bruk er det 187 liter med bagasjeplass i dieselvarianten og 175 liter i den ladbare hybriden. Med 5 seter i bruk kan bagasjeromsplassen variere ut fra baksetene sin posisjon, men dieselen har fra 616-821 liter og den ladbare hybriden har 12 liter mindre. Dette er da naturlig nok opp til toppen av bakseteryggen, men man kan jo laste høyere i en SUV.
I bagasjerommet er det knapper for å legge ned seter på andre seterad, og de er delt 60/40. På bakerste rad er det 50/50 deling av bakseteryggen.
Diesel velger nok de som skal dra store tunge saker bakom bilen, for den kan dra med seg inntil 2 500kg. Den ladbare hybriden kan dra med seg inntil 1 500kg bakpå hengerfestet.
Motorer og priser
Dieselmotoren yter 202hk og har en helt ny 8-trinns «våt-CVT automatkasse», og prismessig vil en Exclusive starte på kr 830 000, og med samme utstyr som den ladbare hybriden har på Exclusive vil dieselen koste kr 850 000 når den får med nappa skinn og sort taktrekk.
Den ladbare hybriden har en systemeffekt på 265hk og med 6 trinns automatkasse. Her har man ikke fått alle tall man trenger enda når det gjelder å bestemme avgifter for bilen, og dermed også prisen, men Kia Bil Norge antar at man med de foreslåtte avgifter for 2021 vil kunne få den ladbare hybriden med Exclusive og nappa skinn for om lag 749 900. De ser også for seg at man kan bestille en godt ustyrt Active versjon av bilen for om lag kr 699 900.
Dagen etter visningen skulle Sorento til varebilundersøkelse, for å se om den også skal kunne selges som varebil. Hva resultatet blir får vi komme sterkere tilbake til når det er klarlagt.
Hos Bertel O. Steen på Stoa i Arendal kan du få mer informasjon om den nye Kia Sorento, og de kan også hjelpe deg å bestille en til deg og familien din.