Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Jeg kjenner noen som har den forrige versjonen av Renault Clio med bensinmotor, og som de sier; «den bare går og går uten antydning til et eneste problem». Det sier litt når man hører det fra folk som har eid bilen i flere år og kjørt den daglig.
Oppfrisket interiør
Renault er i gang med en kraftig oppgradering og oppfriskning av interiør når det gjelder hvor moderne og trivelig opplevelsen er.
I testbilen var det delskinn seter, et godt skinnratt med varme i rattet, en romslig infotainmentskjerm og moderne digitale instrumenter.
Rundt enden av spaker og rundt vribrytere er det metall som drar opp kvalitetsfølelsen mange hakk. Nå du har adaptiv cruisekontroll så drar det også opp luksusfølelsen på langtur, og dette er en småbil man fint kan dra på langturer med.
Bare man nærmet seg bilen med nøkkelen i lomma så åpnet dørene seg, så dette var virkelig nøkkelfri åpning og start av bilen.
Forbruk
Da jeg hentet Renault Clio i Oslo hos Renault Norge, og så at det var en 130hk bensinmotor med automatgir, så tenkte jeg jo at det antagelig ble et noe høyt drivstoff-forbruk, for slik har det ofte vært før når man har en relativt sterk bensinmotor med automatgir.
På turen fra Oslo til Sørlandet brukte Clio 0,49 liter på mila uten at jeg på noe vis kjørte forsiktig. På returen var det bare pluss 4-6 grader på turen, 10 grader kaldere enn på turen sørover, og da gikk forbruket opp til 0,52 liter på mila.
I forbruksløypa vår som består om lag 50/50 av småveier og motorvei, så landet forbruket på 0,44 liter på mila.
Vår konklusjon er altså at selv med kombinasjonen 130hk bensinmotor og automatgir så er forbruket meget hyggelig i en Renault Clio.
Mye utstyr
Nå er allerede nøkkel-løs åpning og start av bilen, samt oppvarmet ratt og adaptiv cruisekontroll nevnt, men det stopper ikke der.
I testbilen var det også 360 ryggekamera, som vil si at man fikk se foran bilen om man kjørte litt framover etter å ha rygget, eller slått på kameravisningen.
Kobler man til mobilen med USB-kabel får man Apple CarPlay, og man får utnyttet skjermens størrelse veldig godt. Vi testet blant annet med Google Maps og navigasjon, og det fungerte utmerket.
Vel ute på motorveien kan du også sette på bilens styreassistent som hjelper deg å holde bilen i rett kjørefelt. Nå var testbilen utstyrt med alt som var av ekstrautstyr, og da spesielt en «driver assist pakke» som inneholder adaptiv cruisekontroll, motorveiassistent, køassistent og blindsonevarsling. Vi synes rett og slett at det er moro når så mye utstyr er tilgjengelig i en kompakt bil.
Praktisk
Vi testet vår familie på 5 i Clio, og det gikk helt greit på korte turer rundt i Grimstad, men i utgangspunktet er jo ikke kompakte biler laget for å frakte mange store folk i baksetet. To voksne eller 3 barn går helt fint i baksetet.
Bagasjerommet er på 391 liter og er ganske dypt, og må kunne defineres som romslig for en kompakt bil. Legger man ned baksetene kan man dra med seg inntil 1069 liter. Man kan bestille Clio med hengerfeste, og da kan den trekke inntil 900kg.
Når mørket faller på, og det gjør det jo en del nå på høsten, så er det godt med gode LED-lys i Clio. Fra utstyrsnivå Intens er det også automatisk nedblending av fjernlys.
Motorer og utstyrsnivå
Renault Clio kan du få med en 100hk bensinmotor med manuelt gir som du kan få til alle ustyrsnivåer, eller 130hk bensinmotor med automatgir som du får til de to øverste utstyrsnivåene.
Innstegsmodellen heter Zen, og starter prismessig på kr 239 900 (+ frakt og klargjøring). Så kommer Intens utstyrsnivå, som koster kr 264 900 med 100hk/man og 314 900 med 130hk/aut. Testbilen fra Oslo var for øvrig en Clio med Intens utstyrsnivå.
Toppmodellen heter R.S. Line og koster kr 284 900 for 100hk/man og 334 900 for 130hk/aut.
På nyåret kommer Renault Clio også som hybrid, det blir spennende å se hva forbruket blir på Clio med en hybridmotor.
Hos Auto-Car på Stoa kan du få hjelp til å få bestilt deg din egen Renault Clio, og bare kjøre og kjøre uten problemer du også.