Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Vi slår av en prat med Hans Henrik Bakke – Konstituert brannsjef i østre deler av Agder på en meget Coronavennlig telefon, og prøver å finne ut hva som kreves av en bil for at den skal kunne kvalifisere som en innsatslederbil.
Kommandosentral
– Nå skal vi dekke hele området i østre deler av Agder, og innsatslederbilen er den av bilene som går flest kilometer per år, da er det sentralt for oss at bilen tar godt vare på de ansatte i brannvesenet ved å ha alle de nyeste sikkerhetssystemer på plass, forklarer Hans Henrik.
– For en tid tilbake var det en hyttebrann oppe i Åmli, og vi måtte kjøre mange kilometer oppover fjellet på det man vel best kan definere som en skogsbilvei, og da er det sentralt både med god 4×4 og muligheten til å heve bilen dersom vi må over hindringer for å komme fram, forteller Hans Henrik.
– Når vi har kommet fram til skadestedet er det sentralt å gjøre om bilen til en kommandosentral, her har vi whiteboard for å kunne tegne og illustrere dersom det er større områder som for eksempel ved en skogbrann, vi har videokanon, nettbrett, printer og vannfast papir og penner slik at innstasen kan koordineres best mulig, forklarer Hans Henrik.
Det blir nærmest som et mobilt krisekontor?
– Ja, det kan man godt definere det som, derfor er det viktig med mange strømuttak, slik at sentralt utstyr kan lades ved behov.
Bygget om i bagasjerom
I bagasjerommet har det jo skjedd mye i denne bilen, med hyller og skuff og mange rom, som Ferno har fått satt inn. Hva er det dere har med dere baki der?
– Til venstre under strømstøpslene har vi alltid med oss et par fulle røykdykkerflasker, i tilfelle det skulle oppstå behov for dette. Så har vi også med oss et brannslukningsapparat dersom vi kommer over en liten brann vi kan slukke med dette, forklarer Hans Henrik.
– Vi har også med gassmåleinstrument for å se om det er noen eksplosive eller farlige gasser tilstede, og hvordan det står til med oksygen i luften.
– Vi har et håndholdt infrarødt kamera som gjør at vi kan se temperatur i vegger, for å lokalisere branner i rom vi ikke befinner oss under røykdykking.
– Vi har med drone slik at vi raskere kan lokalisere brannen i et større område med røykutvikling, forteller Hans Henrik.
Annerledes førermiljø
Da vi kikket inn i bilen så vi en del bokser med knapper, og noen spaker og knapper bakom rattet, det har skjedd en del hos Ferno inne i bilen også?
-Ja, vi har blant annet 3 radioer til nødsambandet, en til direkte kommunikasjon med 110-sentralen, en med felles kommunikasjon mellom brann/helse/politi og en som vi bruker til kommunikasjon med de som er på skadestedet. Disse to spakene du nevnte bakom rattet med gule knapper på er til dette sambandet, forklarer Hans Henrik.
– Vi har også en helt spesiell Garmin GPS over bilens egen infotaimentskjerm der 110-sentralen legger inn plassen vi skal reise til når vi skal på en utrykning, noe som er utrolig praktisk og tidsbesparende når man i utgangspunktet ikke har god tid, forklarer Hans Henrik.
– Ellers er det naturligvis bokser/knapper for å kontrollere blålys og sirener.
Krav til bilen
Nå har du jo vært inne på at sikkerhetsutstyret i bilen, 4×4 og fremkommelighet var et sentralt krav for innsatslederbilen, men var det noen andre krav som måtte bli innfridd?
– Vi er avhengig av at forbikjøringer ved utrykning kan bli foretatt så raskt og sikkert som mulig, dermed trenger bilen en del hestekrefter.
– Vi må også kunne trekke henger med ekstra utstyr som båt, oljelenser eller annet ekstra utstyr, så over 2 tonn hengervekt måtte bilen ha, forklarer Hans Henrik.
– Det er også sentralt at bilen har en motor som fungerer som generator til batterier som gjør at man kan lade det utstyret som må lades, og den må også kunne takle å raskt dra ut til nye hendelser uten mange timers lading i mellomtiden, så foreløpig er ikke elbil veldig aktuelt for vår del, forklarer Hans Henrik.
Denne ladbare BMW 5’en kan jo gå ganske langt elektrisk, har dere mulighet til å få ladet den når den ikke er på veien?
– Ja, det er jo en kjempefordel for oss at det aller meste av den daglige kjøringen som ikke dreier seg om utrykning kan foregå elektrisk, så lader til bilen har vi på plass på brannstasjonen, forteller Hans Henrik.
Takker for tilliten
Thomas Dybing hos Bavaria synes det er stas at de vant anbudet som gikk til flere ulike leverandører av bil i området, og satser på at Brannvesenet blir veldig fornøyde med sin BMW X5 ladbar hybrid.
– Vi vil gjerne takke for tilliten fra Brannvesenet, og håper de blir godt fornøyde med sin nye innsatslederbil fra BMW, sier Thomas.