Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Elbiler fra Xpeng kjøper man på internett, men Sigmund Aasen AS kommer til å ha en utstillingsbil i butikken og en demobil som man kan prøvekjøre, slik at man kan bli kjent med bilen før man kjøper den på nett.
Sigmun Aasen regner med å ha utstillingsbil og demobil på plass mot slutten av november eller starten av desember.
Dersom man skulle ønske noe hjelp med å få bestilt bilen på nett kan man få denne hjelpen hos Sigmun Aasen AS.
Når bilen etter hvert skal ha service får man det også hos Sigmund Aasen AS sitt Mecaverksted.
Xpeng G3
Vi tok en ørliten tur med Xpeng G3, en elbil som satser på teknologiske løsninger og store skjermer. Super Long Range Smart SUV er betegnelsen Xpeng bruker på sin G3.
Her får man etter WLTP-målestandarden 451 km rekkevidde, avanserte førerassistentsystemer, og god sikkerhet.
Å lade fra 30% til 80% tar om lag 43 minutter på en 50kW hurtiglader.
Bilen er 4,45 meter lang, har plass til 5 personer og har 380 liters bagasjerom når man regner med plassen opp til toppen av baksetenes rygg. Jeg kan ikke se for meg at de har regnet med den enorme plassen man har under gulvet i det volumet.
Man kan få bilen i to utstyrsvarianter, Smart og Premium, der Smart koster kr 358 000 og Premium koster kr 379 000. Vil man ha tofarget lakk koster det kr 4 900. I tillegg kommer kr 9 900 i leveringsomkostninger, og du får den levert «på døra» der du bor.
Det du får ekstra i Premium er seter i nappaskinn der førersetet har ventilasjon og elektrisk justering av korsryggstøtten, og sidespeilene følger med i minnefunksjonen for setet. Innvendig er taket dekket av semsket skinn. På taket er det et avansert kamera, men da kan man ikke ha taklast, som man kan ha på Smart.
Motormessig har man 145kW/195hk motorkraft, og 300NM. Ferden fra 0-100 km/t tar om lag 8,6 sekunder. Fokuset her er ikke mest mulig eksplosiv kraft, men heller mer rekkvidde og passelig med kraft.
Åpne på kilde
De som har vært inne i en Tesla før vil raskt kjenne igjen mye i en Xpeng G3, og det er ikke så rart, for Tesla har lagt mye av sine resultater innenfor forskning og utvikling åpent for alle som vil bruke det.
Mye av den avanserte teknologien er også egenutviklet, og det er nærmest utrolig at man kan få en så høyteknologisk bil til en så overkommelig pris.
Nå kjørte vi ikke bilen så langt denne gangen, men i kjøreopplevelse kan Xpeng G3 også minne litt om Tesla, selv om man i Xpeng har prioritert lang rekkevidde fremfor voldsom akselerasjon.
Xpeng G3 er også utstyrt med en ekstra varmeenhet for ekstra kalde dager.
Enorm skjerm
Mellom forsetene er det en ganske formidabel skjerm på hele 15,6 tommer. Man har i tillegg et 12,3 tommer stort instrumentdisplay.
Ryggekamera, kart og alt som vises i skjermene gir klare, gode og tydelige bilder/visninger.
Man kan også snakke til bilen, og be om at vinduene skal åpnes, viftehastigheten endres eller andre innstillinger som man ønsker å kommandere bilen til å utføre muntlig.
Etter hvert som flere funksjoner utvikles vil bilen motta «over the air»-oppdateringer, noe som egentlig betyr at du ikke trenger å dra på verkstedet for at bilen skal kunne oppdatere seg.
Man kan fint bare sette seg inn i en Xpeng G3 og kjøre i vei, totalt ukomplisert og enkelt, men man kan også oppleve all teknologien og løsningene som bilen tilbyr dersom man velger det. Valgfrihet er bra!
En bil som er så full av opplevelser som Xpeng G3 bør man aller helst oppleve selv, så ta turen til Sigmund Aasen AS mot slutten av november/starten av desember for å ta en nærmere kikk og prøvetur av Xpeng G3 selv.
Ettersom Xpeng P7 ikke kommer før sensommeren/høsten 2021 så kommer vi sterkere tilbake til den senere. Størrelsesmessig ligger den mellom Tesla Model S og Model 3, men den ligner mest på Tesla Model S. Går alt etter planen for Xpeng lander prisen lavere for Xpeng P7 enn prisen er for Tesla Model 3.