Tre nyheter fra Ford Norge

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Når man har et par timers kjøretur i hver bil sier det seg selv at det blir begrenset med erfaringer og bilder, men man rekker å bli litt kjent med hver bil på et par timer likevel. Vi fikk kjøre Ford Kuga med diesel og AWD, så var det over i Ford Puma ST-Line Vignale med automatgir, og siste etappe ble med Ford Ranger Thunder.

Ford Kuga.jpg

Ford Kuga AWD
Det er ikke lett å varsle vær i Norge, og det er enda vanskeligere å treffe på godvær med et arrangement på høsten, så det var alt fra regnbyger til skikkelig høljeregn da jeg kjørte med Ford Kuga som hadde 2 liters diesel med 190hk og AWD.
I tillegg til å være den Kugaen som tilbyr AWD har denne motoriseringen en annen fordel, og det er evnen til å trekke inntil 2 100kg hengervekt. Den 190hk sterke dieselmotoren tilbyr også 400NM i dreiemoment. Bagasjerommet rommer 645 liter i dieselvarianten, mens det rommer 554 liter i den ladbare hybriden.
Meget god komfort, som kommer fra et lavt støynivå og stillegående motor, og fra fjæringer som gir akkurat passe med respons fra underlaget. Et utrolig deilig ratt. Bra adaptiv cruisekontroll.
Forbruket varierer en del med hastighet og med kjørestil, altså høyrefotens tyngde på gasspedalen, men et sted mellom 0,45 og 0,55 liter på mila havner man nok fort på.
Startpris kr 560 200 – pris testbil kr 653 600. Starter på kr 439 000 som ladbar hybrid.

Ford Puma.jpg

Puma med automat
De første modellene av Ford Puma som kom til Norge hadde manuell girkasse, og de var mildhybrider. Denne med automatgir har 125hk uten mildhybridsystem, og man skulle kanskje tro at den var litt i overkant seig med 0-100 km/t på 10,2 sekunder, men i mellomregisteret der man oftest endrer hastighet, fra 30-70 km/t opplevdes den mer enn frisk nok.
Utstyrsmessig ble jeg skikkelig overrasket over panoramatak og gode skinnseter i denne ST-Line Vignale. Kombinert med et meget godt ratt og en svært god støydemping framstår denne Puma-varianten som en meget komfortabel langturvenn.
For kombinert kjøring er forbruket oppgitt til 0,49 liter på mila etter WLTP-målenormen, noe som er meget hyggelig med tanke på kombinasjonen med bensinmotor og automatgir.
Ford Puma ST kommer også etter hvert, en kruttønne med 200hk og 320NM som gjør unna 0-100 på 6,7 sekunder og med masse sportslige detaljer utenpå og inni denne meget stilige bilen. Den må det være lov til å glede seg til å få teste.
Ford Puma ST-Line Vignale starter på kr 388 800 og testbilen kostet kr 434 100. Titanium starter på kr 299 800.

Ford Thunder.jpg

Ford Ranger Thunder
Ford Ranger er foreløpig en av de aller mest solgte pickuper i Norge i 2020, og nå kommer den i Thunder, som legger seg hakket over Wildtrack utstyrsmessig og designmessig.
Ford Ranger får man som XLT fra kr 451 000, Limited fra kr 474 000, WildTrack fra kr 520 000, Thunder fra kr 565 000 og på toppen troner Raptor fra kr 698 000.
Ford Ranger Thunder får man med 2 liters bi-turbo dieselmotor med 213hk og en avansert 10-trinns automatkasse. Du kan dra med deg inntil 3 500kg og nyttelasten er på 1 000kg.
Thunder har en unik ebony black grill med røde detaljer, ebony black beskyttelsesplate, sidespeil, dørhåndtak, støtfanger bak og rundt tåkelys. Den har også LED hovedlys/kjørelys.
Du har med 18’’ sorte alufelger, Thunder emblemer på dørene med 3D-effekt, røde detaljer i sportsbøylen og på planet finner man et stort rulledeksel og en ny lasteavskiller.
Interiøret har også fått Thunder preg, med Thunder i rød logo på setene, røde kontrastsømmer i det sorte skinnet og terskler med logo og belysning.

Mye utstyr i Thunder
Offroadpakken er inkludert, den gir el.diff låst bakaksel og beskyttelsesplate for motor og drivstofftank. Elektrisk justerbart førersete. Klimaanlegg med 2 soner. SYNC 3 med 8’’ skjerm og med navigasjon, ryggekamera og Ford Pass Connect.
Ford Ranger Thunder kommer til Norge i et begrenset antall på 250, så skal du ha deg en tøff og stilig pickup kan det være lurt å få bestilt en litt kjapt.
Å kjøre pickup på motorvei er vel ikke helt optimalt i forhold til å få testet det den er god for, så ved Mjøsa sin ende kjørte jeg litt ut i løs jord/leire for å få tatt et bilde av Thunder med Mjøsa i bakgrunnen, og merket raskt at offroadpakken som følger med Thunder var svært nyttig, for med bakhjulstrekk kom man ingen vei på det sleipe underlaget. Med 4×4 koblet inn i høyserie ble det lekende lett å komme seg fram, og skulle man komme borti mer kompliserte utfordringer har man også lavserien man kan benytte seg av.
Med mulighet for å trekke med seg 3,5 tonn og med 1 tonn nyttelast sier det seg selv at denne bilens styrke er som tøft arbeidsjern. Det er her pickupen fra Ford virkelig kommer til sin rett, selv om motorvei for så vidt også fungerer komfortabelt og bra det også.

Du kan ta turen til Arendal Auto for å få hjelp til å velge en Ford som passer til dine behov.