Renault Captur E-Tech plug-in hybrid

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Renault Captur er en kompakt Crossover, det vil si at den er en del høyere enn vanlige sedaner og stasjonsvogner, slik at man setter seg mer inn enn ned i den, samtidig er den noe lavere enn det man definerer som SUV. Renault kaller det SUV DNA i forhold til utseendet på Captur.
Det er mange som er på jakt etter en bil som er smidig å manøvrere i bybildet, og Captur er med sin 4,227 meter lengde en kompakt bil som man med letthet ferdes med i bymiljø. Bilens høyde utnyttes godt plassmessig, og i nye Captur får de som sitter bak 2 cm mer benplass.

Smarte løsninger
Baksetet kan man skyve på, hele 16cm med justeringsmulighet i lengderetning. For den ladbare hybriden betyr det at man kan øke bagasjeplassen fra 265 liter til 379 liter.
Man kan også velge Captur med bensinmotor, da kan gulvet i bagasjerommet legges ned de gangene man trenger litt ekstra bagasjeplass, fra 422 til 536 liter avhengig av baksetenes posisjon.
Baksetet er todelt, 40/60 og kan legges ned for å få massevis av frakteplass. Da snakker vi 1 118 liter i den ladbare hybriden og 1 275 liter i bensinversjonen av Captur.
Den ladbare hybriden kan trekke henger på opptil 750kg, og bensinversjonen kan trekke med seg inntil 1 200kg.

Bensin og ladbar hybrid
Bensinmotoren er på 155hk og den får man i kombinasjon med en EDC-automatkasse med 7 trinn. Den kan man velge i utstyrsnivå Zen fra kr 353 900 og Intens fra kr 368 900.
Den ladbare hybriden har en systemeffekt på 160hk, og den har en avansert Multi-Mode automatkasse som gjør at man nærmest ikke merker noe til at bilen skifter gir. Den ladbare hybriden kombinerer bensinmotor med elektrisk motor, og den får man i topputstyrt Intens fra kr 363 900.

Utstyr i Intense
Det er en god del mer utstyr i Intense enn i Zen, som for eksempel;
17’’ alufelger, ladeplate for mobilen, høydejustering på passasjersetet, automatisk fjærnlys/nærlys, 8 valgbare interiørlysfarger, multifunksjonsratt i skinn med oppvarming, infotainmentskjermen vokser fra 7’’ til 9,3’’ i størrelse, man får med tofarget lakk og mye mye mer.
Fra listen over ekstrautstyr kan man jo nevne muligheten for mørktonede ruter bak som kommer sammen med takrails eller eventuelt panoramatak om man velger den pakken. BOSE sound system, og parkeringspakke 360 som gir 360 kamera og parkeringsassistent. Det bør også nevnes at ekstrautstyret er meget hyggelig priset.

Elektrisk rekkevidde og forbruk
Det er relativt langt fra optimalt å teste elektrisk rekkevidde med pluss 9 grader utendørs, fuktig asfalt og piggfrie vinterdekk på bilen. Været får man jo bare ta som det kommer, men vi hadde nok kommet en god del lenger med sommerdekk, pluss 20 og tørr asfalt.
På tross av forholdene kom vi 46,6 km elektrisk, ikke så langt bak WLTP-målinger for blandet kjøring som ligger på 50km. Vår faste testløype for ladbare hybrider går gjennom Grimstad sentrum, forbi UiA til Rv420 mot IKEA og Sørlandsparken, forbi Kjevik i retning Birkeland.
Ved IKEA blir det 100 km/t, så da la vi Captur i 100 km/t på cruisekontrollen med nytømt batteri for å se hva forbruket ville bli. Snittforbruket i 100 km/t til Grimstad landet på 0,55 liter på mila.
Det betyr at svært mange vil kunne kjøre Renault Captur plug-in hybrid som en elbil i hverdagen, og når man skal på langtur vil forbruket være ganske hyggelig.
Noe av grunnen til det hyggelige forbruket med nytømt batteri er at Renault har hentet inn teknologi fra sin Formel 1 satsing, og ingeniørene hos Renault har utviklet over 150 patenter til E-TECH plug-in systemet.
Dette gjør at man i bykjøring kan oppnå inntil 65km elektrisk rekkevidde ut fra WLTP-målinger.

Renault Captur inni.jpg

Revolusjon inni
Den heftigste endringen i Renault Captur finner man i det lekre interiøret, som virkelig er et solid kvantesprang. Metallet som går igjen rundt startknapp og spaker, den flytende midtkonsollen med den lekre girspaken, det gode rattet og de gode skjermene.
Dersom man er vant med forrige utgave av Renault Captur er det nesten som å komme en klasse opp når man kommer inn i den nye Renault Captur. Den må rett og slett oppleves, og det kan du gjøre om du tar turen til Auto-Car på Stoa i Arendal.
Her kan du også få hjelp til å bestille din egen Renault Captur.