Lastebil full av inspirasjon

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi besøker Sam Eyde Videregående skole i Arendal en dag lastebilen er på besøk, og får hilse på elever fra Vg1 TIP (Teknikk og industriell produksjon) som har yrkesfaglig fordypning, og som får prøve seg i lakksimulator og verkstedsimulator, samt se på ulike modeller og få informasjon om ulike bilfag de kan velge videre på Vg2.
Vi er invitert til Sam Eyde av Dag Rekdal som jobber for opplæringskontoret for bilfagene i Agder, og han viser oss rundt inne på verkstedet på Sam Eyde vgs.
– Mye av hensikten her er å informere elevene om hva de ulike bilfagene inneholder og går ut på, og så håper vi jo på at vi inspirerer elevene på Vg1 til å velge seg bilfag når de skal over på Vg2, forklarer Dag Rekdal.

Lakkerings-simulator
Første stopp for TIP-elevene er en simulator der de skal prøve seg på å lakkere en bildør. Den som skal lakkere tar på seg en sak på hodet som gjør at de kommer inn i en virtuell virkelighet, og i hånden holder de en elektronisk lakksprøyte som snakker med datamaskinen og forteller om avstand og hvor hardt eleven trykker på avtrekkeren.
Simulatoren sørger for at elevenes bevegelser og handlinger gjenspeiles på døra de lakkerer, og når eleven er fornøyd med resultatet kan simulatoren fortelle hvor lakken ble lagt bra på, og hvor det finnes forbedringspotensiale.
– Denne simulatoren her har Erna Solberg testet på yrkes NM, forteller Dag mens neste elev gjør seg klar til å teste.
For en som ikke kan noe om lakkering er det lett å raskt se at man må nærme nok, man må ha jevne og rolige bevegelser for å få godt dekke av lakken, men ikke for sakte, for da kan lakken bli for tykk og begynne å renne. Man venter i spenning på scoren og analysen som kommer opp for å se hva som ble bra og hva som kunne vært bedre.
– Det er en utrolig lærerik simulator, der man kan lære mye grunnleggende uten at man bruker mange biler og mye lakk i prosessen, forklarer Dag.

Stål-modell
Like ved lakksimulatoren er det en modell av fronten på en bil, med mange forskjellige farger på, og det er et ganske tomt rammeverk av stål. Hva er det som skjer her spør vi?
– Dagens biler er satt sammen med deformasjonssoner, slik at de som sitter i bilen ikke skal skades ved en kollisjon. I denne modellen har ulike typer stål med ulike egenskaper ulike farger, så det blir enklere å forklare elevene hensikten og funksjonen i deformasjonssonene, forklarer Dag.

Verkstedsimulator
Vi rusler videre til en arbeidsstasjon i et verksted, og en simulator der man kan simulere alle tenkelige øvelser innenfor service og feilsøking som man kan oppleve på et verksted med lette kjøretøy.
En elev får på seg brillehjelmen og noe i hendene som gjør at simulatoren registrerer håndbevegelser. Og et oljeskift bestilles i simulatoren.
Eleven må velge seg rett verktøy til oppgaven, skru ut det som skal ut, og fylle på igjen med nødvendig og riktig mengde olje.
Eleven har et virtuelt nettbrett der de kan avslutte ordren når de er fornøyd, også får de «betalt» etter hvor godt jobben ble gjort.
Underveis må man følge HMS-regler og man må sørge for at verktøy legges der det skal og at søpla havner der den skal mens man jobber.
– Her kan man øve seg på alle tenkelige operasjoner man kommer borti på et verksted, forklarer Dag.
– Den store fordelen her er at elevene kan prøve og feile uten at det skader en ekte bil, og uten at de nødvendigvis trenger en som passer på, dermed blir dette meget effektiv trening.
– Simulatoren blir likevel aller mest brukt så elever kan få se litt hva det kan bety å velge lette kjøretøy etter Vg1 TIP, forklarer Dag.

Covid-19
Det her må jo være veldig moro for elever fra ungdomsskolen å få prøve, så de kan få se hva det kan bety om man velger TIP og bilfag etter ungdomsskolen?
– Ja, i fjor hadde vi mange elever her fra ungdomsskolen, for å informere om hva det kan innebære å velge TIP og bilfag innenfor yrkesfagene, forteller Dag.
– I år var det ikke mulig å gjennomføre et lignende opplegg for ungdomsskolene på grunn av Covid-19 og smittevernreglene, forklarer Dag.
– Vi håper jo på å få til opplegg for ungdomsskolene igjen til neste år, sier Dag.
– Det er litt enklere med elevene som går her på Vg1 TIP, for de er allerede i klasser i det daglige, og det blir ikke så mange at man ikke kan overholde smittevernregler for dem som ikke normalt sett er mye i kontakt med elevene, forklarer Dag.
Vi ser en plakat med informasjon om noen apper man kan laste ned om man vil finne ut mer om ulike bilfag, og rusler ut i høsten igjen.

Utenfor verkstedhallene på Sam Eyde står lastebilen som frakter alle simulatorer og modeller med seg rundt i Norge, og vi håper mange lar seg inspirere til å velge TIP og bilfagene når de skal velge seg videregående utdanning.