Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
La oss starte med den sportslige kjøregleden som er lett å kjenne på i det stilige karosseriet som en 2-serie Gran Coupé leveres med.
Kjøreglede
Det starter faktisk før du kommer inn i bilen, med de rammeløse rutene som trekker seg ned et ørlite hakk i det du tar i dørhåndtaket for å gå inn i bilen, og ser fantastisk lekre ut når døren er i åpen posisjon.
Så setter du deg ned i særdeles gode seter, men her er det lurt å huske på at det finnes flere seteløsninger til en 2-serie Gran Coupé. I testbilen var de sportslige og gode, blant annet med justerbar lengde på lårstøtten, og sidestøtten i setene klemte oss fast på de rette stedene.
Så legger du hendene på det tykke gode BMW-rattet og setter en fot på bremsepedalen, for å trykke på startknappen og motoren er i gang. Det er ikke bulder og brak i en 2-liter med 4 sylindere, men mer en behersket brumming som varsler om mer moro dersom du tar med bilen på svingete veier med 80-sone.
Bilens lekre girspak ligger godt i hånden når du trykker inn knappen på venstre side for å sette automatgiret i Drive, så er det bare å bruke gasspedal for å øke farten og bremsepedal for å redusere den, samt å svinge og glise av det du opplever på veien fra denne bilen.
Når du kommer deg til de svingete veiene der de fleste normale mennesker holder 50 km/t hastighet, så har du funnet denne bilens perfekte lekegrind. Dersom du har valgt å ta med «Dynamic Damper Control» til kr 1 500 setter du kjøremodus i Sport, og får et mer dynamisk oppsett med stivere dempere. Ved gasspådrag snerrer motoren som en hissig liten hund som vil leke-slåss, og nærmest ber om mer gasspådrag ut av hver sving.
Fjæringskomforten er fast uten å bli ubehagelig, og på slike svingete veier er du glad for denne gode fastheten som gjør opplevelsen gjennom svingene meget god. Du nærmest lengter etter neste sving.
Andre gleder
Testbilen er utstyrt med et fantastisk godt head-up display, ekstrautstyr som gjør at man nesten ikke trenger å kikke ned på instrumentene bakom rattet, og det er utrolig behagelig på en langtur.
At en så sportslig bil kan oppleves så komfortabel på langtur er i seg selv et aldri så lite mysterium som jeg mistenker noen tyske ingeniører smiler ekstra godt over å ha fått til.
Et godt anlegg gir musikk og glede, og du velger selv hvor bra anlegg bilen skal ha ut fra dine ønsker og preferanser. BMW leverer også trådløs tilkobling av mobil i forhold til Apple CarPlay, så da kan du nyte musikksamlingen på Spotify selv om mobilen ligger i lomma, eller i bilens trådløse lader for mobilen som befinner seg foran koppholderne.
Man skulle kanskje tro at forbruket blir slemt på langtur med en sterk og hissig motor på over 300hk, men her er det faktisk fornuften kommer inn i bildet. På turen fra Grimstad til Fornebu landet snittforbruket på 0,59 liter på mila, og det har jeg ikke opplevd i en bil med over 300hk før!
Det er aldri noen som spør om rekkevidde når vi skriver om bensin eller dieselbiler, men når man fyller tanken på en M235i regner den med å kunne ta meg med 820km før jeg må tanke igjen. Det regnestykket har nok da ikke tatt høyde for sportslige avstikkere, for da øker naturlig nok forbruket med vekten av høyrefoten på gasspedalen.
M Sport
Når man skal ha en BMW er det ikke sjelden at man plukker med seg M Sport pakken som finnes på bilens ekstrautstyrsliste. Her er det ikke bare designelementer, men også M Sport bremser, M Sportsunderstell, M Sportsautomatgir og M Sport Styring for å nevne noe.
For M235i er M Sport inkludert i startprisen på kr 659 700, men man kan velge en pakke som heter M Performance, da får du med sort grill og eksosrør, samt sorte sidespeil og mørke 18’’ felger. En pakke man bør vurdere å plukke med seg, for bilens ytre passer da meget godt med bilens indre.
Vil man kun ha 2-serie Gran Coupé på grunn av bilens utseende, og ikke er så opptatt av at det er så mange hestekrefter under panseret så starter 2-serie Gran Coupé 218i med 136hk bensinmotor og manuelt gir på kr 389 200. Den er også tilgjengelig med et par dieselmotorer.
Stilig moro
Spør du undertegnede synes jeg selvsagt at bilen fortjener de 306 hk den får med M235i pakka, og ta med dynamisk demper kontroll som et minimum av ekstrautstyr til kr 1 500 så kan du kombinere sportslig moro på svingete veier med deilig komfort på langtur og i hverdagen.
Da får du en Gran Coupé som ikke bare ser lekker ut, men som også gir massevis av kjøreglede. At den i tillegg har xDrive gjør at du ikke behøver å bekymre deg for glatte veier, men det kan nok være strategisk å tilpasse farten til føret, for selv om bilen har M Sport bremser så er det noe med de fysiske lovene på glatta som ikke oppheves for noen biler.
Ta turen til Bavaria Sør på Stoa i Arendal for å slå av en hyggelig BMW-prat med de som jobber der, de kan også hjelpe deg å få din BMW utstyrt etter dine ønsker og behov.