Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Det første som slår deg når du ser en BYD Tang er at den er en skikkelig stor SUV, og når man åpner dørene får man se at den store plassen der inne også er lekker når det gjelder materialvalg.
Mye utstyr
Når en elbil har elektrisk justering på forsetene med både kjøling og varme gir det et signal om at dette er en bil med mye utstyr som skal gi de som kjører bilen ekstra med komfort.
BYD Tang har en Executive Pack inkludert i prisen på kr 599 900 som inneholder 22’’ felger, panorama soltak, skinninteriør, ventilerte forseter, ambiente lyspakke med mange farger å velge mellom, 360 graders kamera, oppvarmet ratt, ladeplate til mobilen, Brembo bremser og elektrisk bakluke.
Før vi tok bilder av bilen fikk den en vask, og på vei ut av vaskemaskina kunne vi se at ryggekameraet var av særdeles god kvalitet på den meget store skjermen.
Det var også en knapp på skjermen man kunne trykke på for å få skjermen til å rotere og stå på høykant. Selv om vi har kjørt mange hundre biler har vi ikke sett denne skjermløsningen før, så det var direkte fascinerende!
Praktisk
Bakpå en BYD Tang kan du ha hengerfeste der du kan dra med deg hele 1410kg.
Det er også mulig å ha takstativ og takboks på en BYD Tang.
I tillegg til et kjempestort bagasjerom har man masse plass i baksetet, og panoramataket i glass gjør opplevelsen lys og romslig også for store voksne folk i baksetet.
Med adaptiv cruisekontroll regner vi med at en langtur i denne store elbil-SUV’en vil oppleves meget komfortabelt, det gleder vi oss til å få teste!
Veldig sterk
BYD Tang har hele 489 elektriske hestekrefter, og skal kunne ta ferden fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder.
Som man gjerne forventer av en SUV har den 4×4, som vil sørge for god fremdrift selv om veien ikke nødvendigvis er god å kjøre på.
Elbildata
Fram til BYD Tang er kjørt gjennom WLTP-tester brukes NEDC testresultater på rekkevidden, og den er på 500km etter NEDC-testene.
BYD Tang har CCS ladeport og opp til 80kW hurtiglading.
Batteripakken som kommer i nye BYD Tang vil ha «Blade teknologi», det vil si at de utvikler svært mye mindre varme enn tradisjonelle Li.ion batterier, og det gir økt trygghet for de som er i bilen. Det tar mindre plass, er lettere og vil gi enda bedre rekkevidde.
Bilen som var på besøk hos RSA-Bil hadde ikke Blade batterier, så det å gjennomføre tester av forbruk og rekkevidde på den ville vært misvisende.
Kan bestilles
Dersom du vet at du vil ha en elbil, en SUV med 4×4 som kan ha hengerfeste og taktstativ, og med masse plass til både folk og bagasje, da er det nok lurt å vurdere en BYD Tang.
Den kan du nå bestille hos RSA Bil i Arendal.