Audi A6 55 TFSIe Competition Avant

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi lånte bil fra Audi Norge, og det er noen turer fra Oslo til Grimstad som er litt ekstra deilige. Mobilen kobler seg trådløst på Apple CarPlay, så når man ikke vil høre på DAB-radio kan man spille favorittmusikken på Spotify. Man holdes fast på de rette stedene i setet, og kjenner at man gjerne kan sitte der veldig lenge, og fjæringskomforten gjør at man kjenner at denne bilen er skapt for Autobahn. De mange 110-sonene oppleves mest som enkel oppvarming, og man blir nesten litt sørgmodig over det faktum at dette er maksimal hastighet på norske veier.

Komfort
Hva skal egentlig til for at vi skal definere komforten i en bil som god? Vel, setene må være så gode at man ikke blir sliten av å sitte 3 timer i dem. I Audi A6 var de så gode at vi gjerne kunne dratt rett på ferga sørover mot Tyskland, eller aller helst over en bro, men den har vi jo ikke.

Rattet må være godt å holde i, og her hadde Audi plukket et ratt fra listen over ekstrautstyr med 3 eker og oppvarming, og veldig deilig skinn.

Fjæringskomforten må være god, og i Audi A6 er den svært god, for den klarer å formidle hva som foregår under hjulene på en meget komfortabel måte. Har du kjørt tog som går helt rett framover, så kan den komforten nesten sammenlignes med den du finner i Audien.

Skjermene må være gode å se på, og ha bilder og grafikk av god kvalitet, og skjermene i Audi A6 kan defineres som svært gode, med ryddig og oversiktlig informasjon som man kan tilpasse etter egne ønsker.

Den adaptive cruisekontrollen sørger for å holde den avstand du måtte ønske til andre biler på veien, og naturligvis den hastighet du ønsker at den skal holde.

Når det blir mørkt har du faktisk Matrix LED hovedlys som sørger for at veien er maksimalt opplyst uten at andre på veien blendes av den grunn.

Når alt dette samles i en og samme bil, ja da får man ekstra god komfort, som i Audi A6.

Praktisk
Hvorfor skal man velge stasjonsvogn når det finnes SUV? Vel, i en stasjonsvogn får man det mange bilfolk definerer som en «riktig kjørestilling», og det handler om å oppleve bilkjøring og vei på «rett måte» – nærmere veien. Så var det dette med smak og behag i forhold til utseende og sittestilling da, men Audi A6 Avant må kunne defineres som en svært lekker stasjonsvogn.

I en stasjonsvogn som Audi A6 er det masse bakseteplass og det er rikelig med bagasjeplass, for med sikkerhetsnett for bagasjen lett tilgjengelig kan man lett laste høyere enn til toppen av bakseteryggen. Baksetet er tredelt, noe som gjør at man kan benytte 2 av setene bak og legge ned ett av dem dersom lange gjenstander skal fraktes inni bilen.

På testbilen var det også et hengerfeste, og med det kan man trekke med seg opp til 2 tonn bakpå den ladbare hybriden av Audi A6. Taklast kan man naturligvis også ha, noe som gjør at det ikke bør være noe problem å få med seg det man måtte ønske av bagasje.

Quattro får du med når du velger den ladbare hybriden. Quattro betyr et firehjulstrekksystem som gir svært god fremkommelighet selv om man ferdes på glatte veier eller i vanskelige bakker.

Elektrisk rekkevidde og forbruk
Vi var ikke spesielt heldige med været den uka vi lånte Audi A6, så test av elektrisk rekkevidde måtte gjennomføres på våt asfalt, noe som øker rullemotstand og reduserer rekkevidden elektrisk. Temperaturen på pluss 15 er også noen grader under det optimale.

Vi kom 48,2km elektrisk i vår faste testløype for ladbare hybrider som går gjennom Grimstad sentrum, forbi UiA og inn på Rv 420 mot IKEA, gjennom Sørlandsparken og retning Kjevik og Birkeland.

Med en elektrisk rekkevidde nær 5 mil kan man kjøre Audi A6 55 TFSIe Competition Avant stort sett helt elektrisk i hverdagen, og når man vil på langtur er det bare å suse av gårde.
Med nytømt batteri testet vi forbruket med cruisekontrollen i 100 km/t fra IKEA til Grimstad, og fikk da et snittforbruk på 0,62 liter på mila.

På turen fra Oslo til Grimstad var det en del mildere enn det var på returen til Oslo, så snittforbruket landet på 0,58 liter på mila til Grimstad og på 0,63 liter på mila fra Grimstad til Oslo. Til Møller sitt hovedkvarter i Oslo er det 275km å kjøre.

Med en 52 liters bensintank kan man fint komme seg tur-retur Oslo før man må tanke, og det kan jo være meget praktisk med en lang og god rekkevidde for de som kjører mye og langt, enten det er i jobbsammenheng eller privat.

Gromstad Auto
Hos Gromstad Auto i Arendal kan de alt som er verdt å kunne om Audi, og du kan få god hjelp til å sette opp den Audi A6 som passer best til dine egne behov og preferanser.

Prismessig starter en Audi A6 Avant på kr 732 800 og den ladbare hybriden starter på kr 880 400.