Noen dager med Toyota RAV4 plug-in hybrid

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

På pressekjøringen kjentes setene komfortable ut, men ville de være det også på langtur? Hva ville forbruket bli på langtur når man har med seg mer batterier og en sterkere elektrisk motor? Hvor langt ville vi komme elektrisk i vår faste testløype for ladbare hybrider? Det var rett og slett mye vi ønsket å finne svar på.

Komfort og utstyrsnivå
Vi fikk låne en Excecutive Bitone Panorama, som vil si max utstyrt RAV4 plug-in hybrid som starter på kr 611 500. Her har man for eksempel et meget godt head-up display som gjør at det ikke er nødvendig å kikke ned på instrumentene. Man har skinnseter som er elektrisk justerbare med minnefunksjon, og som har både kjøling og varme. Man har et bakspeil som man kan vippe på slik at man får en kameravisning dersom man har pakket opp til taket baki bilen. Man har ladeplate til mobilen, varme i rattet og mye mye mer utstyr inkludert.
Det er ikke til å stikke under noen stol at et høyt nivå av utstyr påvirker komforten man opplever på langtur, og det vi opplevde som komfortable stoler på pressekjøringen viste seg å være komfortable stoler også på langtur.
Det å kjøre på motorvei med adaptiv cruisekontroll som holder avstanden til bilen foran, og med head-up display som gjør at du får navigasjonsinformasjon og all annen nødvendig informasjon opp i frontruta er i seg selv komfortabelt.
Støynivået i bilen oppleves også svært lavt, og måten fjæringene er satt opp på er også noe som bidrar sterkt til god komfort.
Man kan selvfølgelig få en Toyota RAV4 plug-in hybrid fra kr 509 900 for en med Life utstyrsnivå, og den har fortsatt meget god elektrisk rekkevidde og 306hk. Det er mange ulike utstyrsnivåer å velge mellom, så det kan være kjekt å dra innom Toyota Arendal for å finne mer ut om hvilket utstyrsnivå som passer best for deg.

Forbruk og elektrisk rekkevidde
På tur gjennom vår faste testløype for ladbare hybrider, som går på Rv 420 fra Grimstad til IKEA, gjennom Sørlandsparken mot Kjevik og så forbi Birkeland til man er tilbake på Rv420 ved Lillesand og på nytt kjører mot IKEA. Toyota RAV4 plug-in hybrid kom her hele 89,9km elektrisk. Veiene var tørre under testen og utetemperaturen var rundt +16 grader.
Det er rett og slett ganske mye lenger enn de 75km som Toyota nevner på sine nettsider som elektrisk rekkevidde, men det handler nok også mye om hvor god Toyota RAV4 er til å omdanne bevegelsesenergien på turen til strøm for framdrift.
Med tomt batteri målte vi forbruket med cruisekontrollen i 100 km/t fra IKEA til Grimstad, og da landet snittforbruket på 0,5 liter på mila.
På en langtur inn til Oslo, på motorveier og litt våt asfalt landet forbruket på 0,48 liter på mila når vi startet med ladet bil.
Man trenger med andre ord ikke bekymre seg over at ekstra vekt gir masse ekstra forbruk, Toyota selv anslår at den ladbare hybriden i uladet tilstand skal bruke om lag 10-12% mer enn en RAV4 vanlig hybrid. Fordelen med den ladbare hybriden er jo den lange elektriske rekkevidden man har i det daglige.
Den ladbare hybriden har også en rask ombordlader som gjør at man med en god hjemmelader kan få ladet opp batteriet på om lag 2,5 til 3 timer litt avhengig av hvor bra været og temperaturen ute er.

AWD
Vi tok med bilen til et område som har noen steinete og vanskelige hytteveier for å se om folk flest kommer seg fram med AWD-systemet som er i bilen, og kan raskt konkludere med at om du ikke kommer deg fram med denne bilen så er det kanskje en traktor du er på jakt etter.
Man har en TRAIL knapp bakom hjulet der man kan velge kjøremodus, og denne er fin å trykke på dersom du skal på vanskelige veier eller glatte veier, da er bilens AWD-system ekstra klar til innsats.
Vi vil definere fremkommelighet og komfort på dårlig vei som meget god og trygg.

Imponerer
Toyota RAV4 plug-in hybrid imponerer med svært god elektrisk rekkevidde, masse krefter, gode terrengegenskaper, men også med hverdagslige gleder.
På langtur er det ekstra deilig med navigasjon som gir god og presis informasjon når man skal ta av en vei, og her er Toyota sin navigasjon forbilledlig.
Det er også svært deilig med den gode komforten og alt utstyret som man har tilgjengelig.
Den gode plassen i baksetene setter familiens medlemmer ekstra stor pris på, og når man skal på ferietur er det veldig deilig med stort bagasjerom, samt mulighet for å trekke med seg 1500kg på hengeren og mulighet for takboks.

Ta turen til Toyota Arendal for å bestille deg en Toyota RAV4 plug-in hybrid.