Mercedes-Benz EQC på langtur

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Hos Agder Bil i Arendal leverer de ut EQC til kunder som har handlet, og vi ville teste bilen litt lenger, så vi fikk låne en fra Mercedes-Benz Norge og kjørte i vei. En kvikk og sprek elbil med 408hk som gjør unna 0-100 på 5,1 sekunder, og har 4Matic firehjulstrekk som gir god fremkommelighet.

Design og pris
Mercedes-Benz EQC har et meget lekkert og strømlinjeformet design, og når man kommer inn i bilen er det et interiør man svært raskt faller for, både når det gjelder designet, men også i forhold til komforten.
EQC starter prismessig på kr 636 900, men på testbilen fra Mercedes-Benz Norge var det ganske mye ekstrautstyr, så den kostet kr 790 000, men du verden så deilig!
Man kan få en AMG-Edition fra kr 699 000

Utstyr
Noe av tilleggsutstyret i testbilen var RWI 21’’ AMG lettmetallfelger, AMG Line både eksteriør og interiør med blant annet sportsratt i nappaskinn og Designo tofargede nappaskinnseter. Premium Plus pakke med Burmester anlegg og utrolig lekre høyttalerdetaljer, soltak, head-up display, parkeringspakke med 360 kamera, seter foran med elektrisk justering og minnefunksjon og trådløs lader for mobilen. Og fortsatt var det mye mer ekstra utstyr med i testbilen.
Hos Agder Bil kan de hjelpe deg å finne ut hva slags utstyr som du synes er sentralt å få med.
Hengerfeste kan være kjekt å ta med, da denne elbilen kan dra med seg hele 1800kg.

Komfort
De sorte og hvite setene var ikke bare lekre å se på, men også svært komfortable å sitte i. Fjæringskomforten var meget god, og på tross av store felger var støynivået innvendig lavt.
Rattet i nappaskinn var det deilig å holde i, adaptiv cruisekontroll og head-up display bidro til en avslappende og komfortabel langtur. Musikk fra et Burmester anlegg må i grunnen bare oppleves, for det er i seg selv en nytelse.
En måte å «måle» komfort på er hvor sliten du er når du kommer fram etter en tur på litt over 300 kilometer. Her vil ikke bilturen i seg selv gjøre sjåføren særlig sliten takket være den gode komforten som EQC leverer.

Forbruksløypa
Vi har en fast testløype vi kjører elbiler i for å se på forbruket. Da kjører vi fra Grimstad sentrum, Rv420 til IKEA og E18 tilbake til Grimstad med cruisekontroll i fartsgrensa. I denne testløypa hadde EQC et snittforbruk på 19,3 kWt/100km på hele løypa på tørr asfalt og +18 grader ute.
Ved rundkjøringa nedenfor IKEA var forbruket på 19,7 kWt/100km, noe som forteller oss at forbruket var relativt jevnt og at 100 km/t ikke gjør noe spesielt negativt med tanke på snittforbruket.

Evjetur og hurtiglading
Vi tok turen fra Grimstad, via Froland til Evje, og så fra Evje nedom Kristiansand til hurtigladerne hos Circle K på Kjerlingland utenfor Lillesand.
Turen foregikk med cruisekontrollen på fartsgrensa og var på 173km, med et snittforbruk på 18,2 kWt/100km.
Da vi ladet etter en ekstra runde for å tømme batteriet litt mer, startet vi på 17% og ladet opp til 80% på 34 minutter.

Osloturen
Bilen ble ladet natten før avreise fra Grimstad, og ble kjørt med cruisekontrollen innstilt på den fartsgrensen som gjelder inn til Oslo. Vi kjører alle biler i normalmodus, og bruker ikke det som måtte finnes av Ecomodus. Dette gjør vi for å få mest mulig komfort på turen og for å få likest mulige forhold på Oslo-tur testene.
Etter 3 timer og 6 minutter på veien og 274 kilometer kjørt var vi framme i Oslo, og snittforbruket på turen til Oslo ble 21,6 kWt/100km. Her var antatt restrekkevidde på 106km.
Vi ladet bilen fra 20% til 80% før tilbakelevering og det tok 34 minutter. Det var noe kjøligere denne dagen enn da vi ladet på Kjerlingland ved Lillesand.

Levere tilbake
Når man får låne en bil som er så deilig å kjøre som EQC, og som ser så stilig ut, så er det ikke så moro å måtte levere den tilbake igjen, men det er sånt som hører med. EQC bør oppleves, så ta turen til Agder Bil for en prøvetur.