Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Vi fikk låne en Mazda MX-5 med «Red Edition» fra Mazda Norge. Den er ustyrt med en 2-liters bensinmotor med 184hk og manuell girkasse.
Kjøreglede
Det er mange som kun ser på bilen som et fremkomstmiddel fra A til B der den største gleden handler om at dette skal koste så lite som mulig og gi så få utfordringer i hverdagen som mulig. Dersom du er en av disse har du antagelig ikke kjent mye på det som kalles for kjøreglede.
Kjøreglede handler om selve opplevelsen når du ferdes fra A til B, at den er så god og så moro at du gjerne tar noen omveier, gjerne noen svingete omveier, for å kjenne ekstra på hvor deilig og moro det er å kjøre.
I en MX-5 setter du deg dypt ned i bilen og nærmest kler den på deg. For veldig mange er en slik lav sittestilling svært sentralt for deres kjøreglede, for enkelte er det til og med slik at de må ha en lav sportslig sittestilling for at kjøregleden skal gjøre seg gjeldende.
Du har et godt ratt, en clutch og et gir som er presist i girskift, og en styrefølelse som oppleves slik at bilen nærmest skjønner hva du tenker og hvor du vil. En opplevelse i svinger der bilen er smidig og ikke krenger, men skyter fart ut av svingen og gir deg et lydbilde som automatisk trekker i smilebåndene dine.
At man kan ta av taket og legge det bakom sjåføren og passasjeren er ingen ulempe på dager da det ikke regner, da kommer omgivelsene inn med enda en opplevelsesfaktor, nemlig duft. Det kan være duggfriskt gress, saltvann fra bølgene, eller frisk vind i tretoppene som krydrer kjøreopplvelsen.
Alt dette får du servert på et robust og lett skinnfat i MX-5, i lekre omgivelser som gjør at du tar med deg smilet også når du må forlate bilen, ser deg tilbake til parkeringsplassen og gleder deg til neste kjøretur.
Har du kjent på kjøreglede så har du også kjørt fra A til A, rett og slett bare tatt en kjøretur for å kose deg med bilen, med omgivelsene og med opplevelsen av å kjøre.
Red Edition
Mazda MX-5 kan du få i mange lekre farger, som denne «Snowflake White Pearl Metallic» vi fikk låne som har et tilvalg som heter Red Edition. Det vil si at setene er dekket med rødt nappaskinn som det er en fryd å senke sitt legeme nedi. Utenpå bilen finner man sorte BBS-felger og man har sortlakkerte speilhus.
Med alt ekstrautstyret kommer bilen på kr 396 800, noe som gjør at all denne lekre kjøregleden blir oppnåelig for mange flere.
Man kan også velge Mazda MX-5 med en 1,5 liters bensinmotor med 132hk, da starter prisene på kr 349 500 og man kan dra motoren enda lenger oppover turtallsregisteret i flere gir uten at fartsgrenser i dette landet brytes.
Ferietur
Noen bare elsker ferie med campingvogn eller bobil, mens andre helst setter seg godt til rette i en Mazda MX-5 og setter på favorittmusikken de har lagret i Spotify via Apple CarPlay, finner noen svingete og naturskjønne veier og bare nyter opplevelsen og turen og den vakre norske naturen.
Det er også de som har en uke med campingvogna og en uke med MX-5, så misforstå meg rett, men en cabriolet er så mye mer enn bare et fremkomstmiddel, den gir en helt egen opplevelse av omgivelsene sammen med den store kjøregleden som er beskrevet fra før.
Noen tenker kanskje at en cabriolet bare er mulig å bruke på sommeren, men stofftaket isolerer meget godt, så det er ingen problemer å kjøre MX-5 selv om det ikke skulle friste å ta av taket.
Mye utstyr inkludert
Uansett hvilken motor du velger til Mazda MX-5 så får du med mye utstyr, som skinnseter, Apple CarPlay/Android Auto, automatisk klimaanlegg, BOSE anlegg med 9 høyttalere og en 7 tommer infotainmentskjerm samt LED frontlys med automatiske fjernlys.
2-literen får du med 17 tommers alufelger som standard, mens 1,5 literen kommer med 16 tommer alufelger som standard.
Det finnes også litt ekstra utstyr man kan velge, som senkesett, spoilerpakke, ekstra interiørbelysning og alupedaler for å nevne noe.
Sigmund Aasen
Det aller kjedeligste med å låne biler som er veldig moro å kjøre er at man må levere dem tilbake igjen.
Det fine med Mazda MX-5 er at du kan kjøpe den hos Sigmund Aasen i Arendal.