Elbilen EQV har kommet til Norge

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Det er ikke så rart at det står «vår største elektriske nyhet» utenpå EQV-brosjyren, for den er hele 5,14 meter lang og har 3,2 meter akselavstand. I grunnversjonen som er utrolig godt utstyrt kommer den med 7 seter, men man kan få den som 8-seter også.

Mange kundegrupper
Det er flere familier som har lengtet etter store romslige biler med mange seter som ikke koster langt over en million. EQV starter på kr 749 900, men svært mye utstyr er da inkludert, noe vi skal se nærmere på litt senere.
Bak i EQV har du utrolig komfortable skinnseter som har god plass til store voksne folk, og dermed passer denne bilen også godt til store bedrifter som skal frakte folk som kommer på bedriftsbesøk, fra flyplassen til bedriften. Den passer også godt til de som tilbyr maxi-taxi løsninger eller eksklusive transportløsninger og sjåførtjenester.
Ettersom setene kan plukkes ut vil bilen også passe meget godt for de som har behov for en fleksibel bil der man noen ganger frakter mange folk og andre ganger frakter store gjenstander.
Er man en litt ny familie med «mine barn og dine barn» er det hele 4 av setene bak som har ISOfix. Det gjør også bilen aktuell for barnehager.

Mye utstyr inkludert
Det første som slår meg når jeg setter meg inn i EQV er at skinnseter for alle 7 seter i bilen er inkludert som standardutstyr, det samme er elektriske skyvedører på begge sider bak, metallic lakk, takrails, et deilig skinnratt, mørke ruter bakover i bilen, elektrisk bakluke, parkeringspakke med 360 kamera og mye mye mer.
Dersom man velger en V-klasse med 163hk dieselmotor dieselmotor ville prisen raskt passert millionen, men takket være null avgifter og null moms på elbiler kan man altså få denne komfortable folkefrakteren fra kr 749 900.

Litt elbildata
De som jakter på elbiler lurer gjerne litt på rekkevidde, og det er jo noe som varierer veldig med temperatur, bruk av høyrefot på gasspedalen, valg av dekk og mye mer. Men man har jo en WLTP-måling som er lik for alle elbiler som gjør at man i det minste kan sammenligne dem i forhold til hverandre i denne målingen.
WLTP-måling på rekkevidde for EQV er på 357km. Elmotoren har en tilgjengelig energikapasitet på 90kWt.
Ladetiden på hjemmelading fra 0% til 100% er på 10 timer med 11kW, og på hurtiglader under optimale temperaturforhold lader man fra 10% til 80% på 45 minutter med maksimal ladehastighet på 110kW.
Forventet strømforbruk for motoren på 204hk vil på blandet kjøring være rundt 26,4 kWt.

Kjøretur
Vi traff på bilen første dag den var tilgjengelig for publikum, og fikk en halvtime med den, derfor er også bildene utendørs her litt få. Mercedes-Benz er kjent for å være veldig gode på komfort, og EQV er også svært komfortabel å kjøre.
Selv om bilen er lang og stor oppleves den lett å kjøre, og man får umiddelbart lyst til å ta bilen på en lenger tur.
Det er sjelden jeg trives i et baksete, men på EQV var det store romslige stoler bak med armlene og massevis av plass til hodet og knær, så selv jeg som er en stor voksen kar kunne trivdes meget bra i baksetene på en EQV.
Med bilen medfølger det en app som heter «Mercedes Me» der man kan forhåndsvarme eller forhåndsavkjøle kupéen slik at den har en behagelig temperatur når man skal kjøre.

Kan bestilles
Tar du turen til Bertel O. Steen på Stoa kan du bestille din egen EQV, og dersom du velger en farge som er forhåndsbestilt kan du antagelig også få bilen før jul.
Nå skal det sies at verden ikke er så forutsigbar med Covid-19 som den var uten, derfor blir alt med et lite forbehold om at noe ikke plutselig skulle endre seg.