Ekte 4×4 med Jeep Compass 4xe

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi tok med oss nye Jeep Compass 4xe ut for å teste litt elektrisk rekkevidde, litt terreng og litt forbruk med tomt batteri i 100 km/t.

Fremkommelighet
Selv om Jeep Compass er laget for å se tøff og lekker ut i byen, så er den meget god på fremkommelighet med sitt 4×4 system som har mange valgmuligheter.
Auto for vanlig dagligdags kjøring, Sport for mer aktiv kjøring, Snow for glatte veier, Sand/Mud for komplisert underlag, Rock for de situasjoner der enkelte hjul kanskje ikke berører noen stener hele tiden. Man kan også velge 4WD lock og 4WD low for ekstra krevende forhold. En knapp for assistanse ned bratte bakker har man også.
Det er med andre ord liten tvil om at fremkommeligheten er i fokus hos Jeep, og de som kjenner merket fra før vet hva det vil si for fremkommeligheten at Jeep Compass 4xe er «Trail Rated».

Ladbar hybrid
Når man har en ladbar hybrid så er det ofte mulig med egne knapper for hvor elektrisk man ønsker å kjøre, og det har også Jeep Compass 4xe. Det er en knapp for å kjøre elektrisk, en knapp for hybridkjøring der elektrisk motor bidrar når bilen synes det er gunstig, og en knapp for å spare på elektrisiteten.
Geofencing er noe som kan komme i framtiden, et system i større byer der man må betale en avgift for å kjøre gjennom byen, og da kan avgiften være veldig lav om man kan kjøre elektrisk og høy om man kjører med diesel eller bensinmotor. Det er i slike tilfeller det kan være økonomisk gunstig å spare på strømmen man har ladet på bilen, slik at man kan bruke den i større byer.
Med en 7,4 kW ombordlader så vil man med en god hjemmelader kunne lade opp bilen på 1 time og 40 minutter under optimale forhold. Rask hjemmelading gjør at man kjører enda mer elektrisk enn om hjemmeladingen tar mye tid.
Batteriene er det 8 år eller 160 000km garanti på.
Da vi dro ut på tur var det 12-13 plussgrader ute, og da kom vi 49 km elektrisk med Jeep Compass 4xe. Det betyr at mange kan gjøre unna hverdagskjøringen elektrisk.
Etter å ha tømt batteriet testet vi forbruket med cruisekontrollen i 100 km/t og Jeep Compass 4xe hadde da et snittforbruk på 0,65 liter på mila.

Komfort
Det første vi oppdaget da vi satte oss inn i Jeep Compass 4xe var de gode setene med elektrisk justering og minnefunksjon. Litt senere oppdaget vi i klimamenyen at det var en egen knapp for å justere varme og kjøling i setet, og varme i rattet.
Det neste man merker er den gode plassen, både i lengderetning og i høyderetning er det luftig og godt i en Jeep Compass 4xe. Bagasjeromsplassen er også god.
Godt sete og godt ratt og gode justeringsmuligheter for temperatur er alt sterke bidragsytere til god komfort i en bil. Etter at vi fikk tilbakelagt flere kilometer bakom rattet merket vi også mer til den gode fjæringskomforten og det lave støynivået. Jeep Compass 4xe er rett og slett en bil det er komfortabelt å dra på langtur med.
Plugger du inn mobilen med USB får du Apple CarPlay dersom du har en iPhone, og da har du tilgang til navigasjon med Google Maps, Spotify med musikksamlingene eller podcastene du liker å høre på, samt at Siri leser opp tekstmeldinger for deg eller tar diktat på tekstmeldinger du ønsker å sende.
Man har også en app der man kan følge med på lading og andre ting med bilen fra telefonen, det bidrar også til øket komfort.

Priser
Jeep Compass 4xe starter på 482 900 både i S og som Trailhawk. Så kommer det tillegg for frakt, klargjøring, vinterdekk, hengerfeste og slikt.
Regjeringen har nylig lagt fram forslag til statsbudsjett, og der var det en solid avgiftspakke til ladbare hybrider med en elektrisk rekkevidde som var kortere enn 75km, som i praksis vil si nesten alle ladbare hybrider. På en Jeep Compass 4xe vil avgiftsøkningen bli om lag kr 30 000 fra nyttår dersom forslaget til budsjett blir vedtatt. Dersom du er i kjøpsmodus for en ladbar hybrid er det ikke noe sjakktrekk å vente til 2021 dukker opp.
Tar du turen til RSA Bil i Arendal kan de hjelpe deg med å få bestilt en Jeep Compass 4xe til deg før avgiftene eventuelt dukker opp på nyåret.