Vi tok med Citroën C5 AirCross Plug-in Hybrid ut på tur

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Før vi dro av gårde med den splitter nye Citroën C5 AirCross Plug-in Hybrid fra Grimstad Bil slo vi av en prat med Lars Vidar Moen fra Nedenes, som bestilte denne bilen så raskt det var mulig fra Jim Tore Benestvedt hos Grimstad Bil.

Interesse for ladbar hybrid
Har du kjøpt bil her hos Grimstad Bil før?
– Ja, her har jeg handlet bil 7 ganger før, både Citroën og DS har jeg kjøpt her, for her får jeg så god kundebehandling både hos salgsavdelingen og serviceavdelingen, forteller Lars Vidar.

Citroeu0308n C5 AirCross phev med kunde.jpg

Hva var grunnen til at du var så rask til å bestille den nye Citroën C5 AirCross Plug-in Hybrid?
– Jeg har eid en hybrid før, den gang de var litt nye på markedet og ikke kunne gå så langt elektrisk, og opplevde jo både den elektriske kjørefordelen med tanke på lavt forbruk på småturer, og de ekstra kreftene bilen fikk fra den elektriske motoren, så jeg har savnet det med hybrid i ettertid, forklarer Lars Vidar
– Dermed var jeg litt ekstra på hugget når jeg så at Citroën skulle komme med en ladbar hybrid, den måtte jeg jo bare ha, forteller Lars Vidar som har bestilt seg en rød og fin Citroën C5 AirCross Plug-in Hybrid som han gleder seg veldig til å få.

Forbruk
Etter å ha sørget for at batteriet var ladet til 100% dro vi på tur gjennom vår faste testløype for ladbare hybrider, som går gjennom Grimstad sentrum, forbi Universitetet og ut på Rv 420 forbi IKEA og gjennom Sørlandsparken, forbi Kjevik og retning Birkeland.
Bilen opplevdes lett å kjøre, og rekkevidden sank veldig sakte nedover på batteriet. Det var først da vi hadde kjørt hele 60km elektrisk at det var slutt, og hybridsystemet overtok. Med tanke på at WLTP-målestandarden får fram 55km elektrisk kjøring var vi rett og slett litt imponert over at den kunne levere hele 60km med elektrisk kjøring under ganske optimale forhold.
På motorveien mellom IKEA og Grimstad er det 100 km/t fartsgrense, så da nullet vi forbruksdataene for å finne ut hvor mye bensin bilen brukte med tomt batteri på motorveien og med hastigheten satt til 100 km/t på cruisekontrollen. Snittforbruket på denne turen landet på 0,56 liter på mila, noe som indikerer et hyggelig lavt forbruk på langtur med Citroën C5 AirCross Plug-in Hybrid.

Komfortabel
Komforten i Citroën C5 AirCross Plug-in Hybrid bør oppleves, Citroën våger å døpe om SUV-begrepet til Silent Urban Vehicle, og vi kan skrive under på at denne komforten rett og slett bare må oppleves.
Fra et mykt og godt sete der kroppen trives meget godt, til et fjæringssystem som gjør at man får lyst til å kjøre lenger enn man faktisk skal, og en 8-trinns EAT8-girkasse som gir deg rett gir for alle kjøresituasjoner. Det er bare å glede seg!
Nå skal det nevnes at vi kjørte høyeste utstyrsnivå som heter Shine, som inkluderer delskinnseter med ekstra komfort som justeres elektrisk, adaptiv cruisekontroll, full LED lys og mye mye mer som bidrar til ekstra god komfort i en bil som i utgangspunktet er meget komfortabel.
Det er også komfortabelt med en systemeffekt på 225hk som gir rikelig med krefter uten at det blir overdrevent sportslig av den grunn, her er det kraftfull komfort som er i fokus.
Vi vil også hevde at det er komfortabelt at det går raskt å lade opp bilen dersom man har en god hjemmelader. Det vil gi mer elektrisk kjøring i hverdagen.

Plass
Foran er det svært god plass til 2 voksne, og i rommet under armlenet er det nærmest et stort kjøleskap.
I baksetet finner man 3 like brede seter som kan justeres individuelt i lengderetning og i forhold til ryggvinkel. De kan naturligvis også legges ned individuelt, noe som er veldig praktisk dersom man skal med seg litt ekstra lange gjenstander i bilen.
Det at man kan justere på baksetene sin plassering gjør at bagasjeromsvolumet kan variere fra 460 liter under hattehylla, dersom baksetene er så langt tilbake og har ryggen så langt tilbakelent som mulig, opp til 600 liter dersom man skyver baksetene framover og ikke har så skrå ryggvinkel.
Man kan trekke henger med vekt opp til 1 300kg bakpå bilen, om man bestiller den med hengerfeste. På taket kan du også ha last om du ønsker det.

Priser
Innstegsmodellen heter Feel, og starter på kr 399 900. Shine, som vi kjørte, starter på kr 429 900. Vi våger oss på å hevde at bilen dermed går rett inn i kategorien «mye bil for pengene».
Ta turen til Grimstad Bil på Bergemoen i Grimstad, så kan du oppleve komforten i nye Citroën C5 AirCross Plug-in Hybrid du også!