Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Utenpå har nye E-Klasse fått nye frontlykter, mulighet for diamond grill og noen opphøyninger på panseret som man gjerne forbinder med Mercedes-utgaver med masse muskler, som for eksempel den ikoniske 300SL.
Innvendig er det nye sportsrattet noe man raskt legger merke til, med nye knappeløsninger som man både kan trykke på og gli fingrene over. Touchpad har man også nå fått mellom setene til å styre infotainmentskjermen til høyre.
Nye E-Klasse er fortsatt en stor stasjonsvogn, med masse plass og en komfort man rett og slett bare må oppleve for å fullt ut kunne forstå den.
Elektrisk rekkevidde
Vi kjørte 2 runder med bilen i vår faste løype for ladbare hybrider, og den første runda tok vi på kvelden etter vi hadde kommet fra Lørenskog. Det sier litt om komforten når du gjerne tar en tur til etter nesten 300km bakom rattet.
På første runde sank temperaturen ganske drastisk ned fra 17 grader til 8,5 grader pluss, og da kom vi 54km elektrisk.
En annen dag var det +21, og da kom vi 60km elektrisk i samme testløype, som går fra Bieheia i Grimstad, gjennom sentrum, forbi UiA og ut på Rv420 til IKEA og gjennom Sørlandsparken, forbi Kjevik og retning Birkeland.
Forbruk
Den kalde kvelden landet forbruket med tomt batteri i 100-sona mellom IKEA og Grimstad på 0,47 liter på mila. Den varme dagen landet forbruket på samme turen på 0,41 liter på mila.
Da vi hentet bilen og dro fra Lørenskog til Grimstad var bilen ladet nesten halvveis, og snittforbruket på de 291km landet på 0,44 liter på mila.
Da vi skulle levere den tilbake på Lørenskog var det ladet helt opp ved start, men det var tidlig på morgenkvisten og ikke mer enn 12 grader pluss før vi passerte Larvik, ved Liertoppen var det 15 pluss. Snittforbruket på denne turen landet på 0,41 liter på mila.
Sentralt for begge langturene var at vi informerte bilen gjennom bilens GPS-system om hvor vi skulle, slik at bilen kunne utporsjonere den oppladede og regenererte elektrisiteten på turen. På turen tilbake til Lørenskog kjørte 300 de hele 91km elektrisk på grunn av god regenerering.
Komfort
Jeg er ikke sikker på om det er en bedre godstol i stua di enn den du får foran i den nye E-Klasse. Dersom kroppen kunne snakke ville den sagt «ahhhhh» når du satte deg inn i bilen. Her er det en svært ergonomisk riktig sittestilling som kombineres med komfortable seter med mange innstillingsmuligheter. Du har også et ratt du kan få der du vil ha det, og som er meget godt å holde i.
Når bilen flytter på seg har du rikelig med krefter fra de to motorene, en systemeffekt på hele 306hk og 700NM kan flytte E-Klassen fra 0-100 km/t på 6,0 sekunder.
Et automatgir med 9 trinn som skifter gir uten at du ofrer det en tanke, og gode LED-lys som sørger for at mørklagte veier lyses meget godt opp bidrar også til god komfort.
4Matic er Mercedes-Benz sitt firehjulstrekksystem, som gjør at du sikres god fremkommelighet selv på glatte vanskelige veier, det ligger en del komfort i det også.
Plass
Når man er litt over middels kraftig bygget, og 184cm på strømpelesten, er det ikke så alt for mange biler som tilbyr rikelig med plass i baksetet, men det gjør E-Klasse.
I baksetet sitter man også meget godt, selv om jeg er svært rask til å sette meg i førersetet så ofte jeg kan. De som sitter bak har rikelig med lademuligheter for mobile enheter, med 2xUSB-c og 12V plugg.
I bagasjerommet er det også masse plass, og det er gode fester for sikkerhetsnett for bagasje, enten man vil laste til taket med baksetene i bruk eller dersom man vil legge ned setene og frakte med seg ekstra masse bagasje. Volumet varierer ut fra vinkelen man velger å ha på bakseteryggen, men mellom 480-510 liter opp til hattehylla, og 735 liter om man fyller til taket. Legger man ned baksetene kan man ta med inntil 1 660 liter.
Man kan også frakte saker og ting på taket, og man kan trekke med seg inntil 2 100kg om man har henger bakpå bilen.
Sving innom Agder Bil
Hos Agder Bil har de den nye E-Klasse, så du kan bli nærmere kjent med den, og få hjelp til å sette sammen din E-Klasse med det utstyret du ønsker deg.