Jeep Renegade 4xe – nå som ladbar hybrid

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Modellen av Renegade som RSA Bil satser på heter S, i motsetning til testbilen har S 19’’ alufelger og grå takrails, samt adaptiv cruisekontroll. Priser fra kr 441 000.

Ikonisk design
Det er noen bilmerker som har skjønt at man ikke skal tukle for mye med et kjent og kjært design. Da finner man igjen designelementer man har lært å bli glad i fra før, selv om det hele moderniseres.

De runde lyktene foran, grillen og det røffe og tøffe uttrykket har Renegade beholdt, og elektrifiseringen har ikke ødelagt bilens geniale 4×4 egenskaper, men har tilført muligheten for å kjøre elektrisk til/fra jobb og i bysentrum.

Renegade er en kompakt Jeep, men den har utnyttet plassen innvendig imponerende godt. Det er sjelden jeg har så mye plass mellom mitt hode og bilens tak som jeg har inni Renegade, både i forsetet og i baksetet. Det gjør det lett å definere Jeep Renegade som en familiebil på tross av et kompakt ytre.

Komfort
Foran i bilen finner man gode skinnseter som har elektrisk justering, så her kan alle sitte godt.

Adaptiv cruisekontroll som holder avstand til trafikken foran bilen er ikke standard i alle versjoner av Renegade, men i Mod S som RSA Bil satser på er det en del av utstyret. Det er ekstra deilig å ha når man kjører på motorvei der man ikke har mer enn ett felt å forholde seg til.

Selv om Jeep har meget gode 4×4 egenskaper, er den komfortabel på motorveien også, når du cruiser av gårde mot neste mål. Et godt ratt å holde i, og gode instrumenter som kan fortelle deg hvor langt du kan kjøre elektrisk, og hvor lite drivstoff du har brukt.

Elektrisk rekkevidde
Vi fikk ta med oss Renegade 4xe i vår faste testløype for ladbare hybrider. Fra Grimstad, forbi Odden senteret, og Universitetet og ut på Rv420 mot IKEA, gjennom Sørlandsparken og forbi Kjevik retning Birkeland.

Jeep Renegade var fin å kjøre i elektrisk modus, og man hadde til og med prosentvisning på batteriet, så man hele tiden kunne se hvor mye av batteriets kapasitet som gjensto. Vi fikk ikke tømme batteriet under 3% før den da gikk over til hybridkjøring, og da hadde vi kommet 49,5 km elektrisk med Renegade.

Rett etter vi hadde «tømt» batteriet dro vi ut på E18 igjen, og nullet forbruksmåleren ved IKEA, la cruisekontrollen i 100 km/t for å sjekke hva forbruket landet på til Grimstad i 100-sona. Snittforbruket landet på 0,66 liter på mila, noe som gjør at man får et hyggelig lavt forbruk på langtur med en Jeep Renegade selv om den ikke er direkte aerodynamisk utformet.

Du har tre ulike kjøremodus i forhold til elektrisk kjøring, hybrid der bilen henter inn de elektriske kreftene ved behov, og der den mener den får utnyttet elektrisk framdrift best. Electric der all fremdrift er elektrisk med mindre du trykker veldig hardt på gasspedalen, og E-Save der bilen tar vare på elektrisiteten til senere bruk. E-Save kan jo være kjekk dersom du vet at du skal til en by med geofencing (avgift for de som ikke kjører elektrisk).

App og utstyr
Det følger med en app til Jeep Renegade som heter Jeep Connect. Her kan man styre varme/kjøling og lokalisering med mer.

I anlegget har du mulighet for Apple CarPlay eller Android Auto dersom du ønsker dette i bilens 8,4 ‘’ store skjerm.

Med keyless er det bare å ta i dørhåndtaket for å låse opp bilen, og nøkkelen har du også bare i lommen eller veska når du trykker på startknappen. Vinduene kan også fjernbetjenes.

På kalde vinterdager er det ekstra deilig med varme i rattet, for selv om du har forvarmet bilen fra appen så er det så deilig å kunne ta av hanskene og varme kalde fingre på rattet.

Jeep Renegade 4xe har naturligvis alt av moderne sikkerhetsutstyr, som kollisjonsadvarsel, filskiftevarsel, parkeringssensorer foran og bak i tillegg til godt ryggekamera, blindsonevarsling og mye mer.

DNA
En Jeep forventer man at man skal komme fram dit man vil med, og med Jeep Renegade 4xe kommer du fram til hytta, opp den vanskelige bakken, eller fram til skiheisen. I tillegg kan du altså kjøre elektrisk i hverdagen når du lader bilen. Den lader også såpass raskt at du kan ta en ny elektrisk tur etter middag dersom du kjørte mer enn 50km før middag.

Ta turen til RSA Bil i Arendal du også for å teste nye Jeep Renegade 4xe.