Velkomstfest for VW ID.3

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

VW Golf har vært Norges mest solgte bil i mange år, men nå som elbilene mer og mer tar over salget i vårt land, så er det e-Golf som nærmest står for alt salg av VW Golf. Nå har arvtageren til e-Golf kommet, og det er virkelig mange kvantesprang man har tatt nå som bilen er bygget fra grunnen av som en elbil. Prisene starter på kr 353 700.

Komfort
Det første man merker når man kjører i vei med VW ID.3 1st er at det er komfortabelt og stille. Ettersom biler ruller på store 20’’ felger/dekk er ikke akkurat den stillheten og komforten noen selvfølge, men dette er virkelig en bil vi ville sett fram til å kjøre skikkelig langt med!
Komfort handler også om godt sete, her med elektrisk innstilling, massasje og en sittepute som kan justeres i lengderetning, og et godt ratt som man kan få justert dit man vil ha det for å få en god sittestilling. Det får man helt klart her i ID.3 1st Max.
At en 4,261 meter lang bil nesten har samme akselavstand som en VW Passat stasjonsvogn overrasker de fleste, men dette er også et sentralt bidrag til god komfort og innvendig plass i VW ID.3 1st

Mye utstyr
Vi kjørte i vei med topputstyrte Max som koster fra kr 454 000. Her har man svært mye utstyr med i prisen, som de elektrisk justerbare setene som ble nevnt over her. Et svært godt head-up display som gjør at man kan la øynene se på veien. Et anlegg som er noe av det bedre som finnes å få tak i til bil når det gjelder lydkvalitet, og ja, vi har testet mye der ute. Og mye mye mer.
Vi kjørte bilen en mørk kveld på en mørk vei, og LED Matrix lysene er særdeles gode. De vil også sørge for at biler foran deg, eller biler du møter, ikke blir blendet. Områder utenfor de andre bilene på veien blir fortsatt opplyst.
Vi dro en tur til Evje, både for å sjekke forbruk, som vi kommer sterkere tilbake til, men også for å teste hvordan bilen var å kjøre på en tur som var nesten 200km. Vi oppdaget veldig raskt et symbol som ba oss om å slippe opp gasspedalen da vi nærmet oss en 40-sone, og jommen bremset bilen ned til 40 helt uten at cruise kontrollen var aktivert. Det samme skjedde på vei inn mot rundkjøringer, bare å slippe opp gasspedalen, så ordner bilen en fornuftig fart for deg.
Legger du inn cruisekontrollen, så trenger du egentlig bare å styre bilen og signalisere før du skal ta av fra veien. Bilen leser skilt og bruker navigasjonsinformasjon til å holde riktig hastighet, og til å redusere hastigheten ved behov. På vei fra Froland til Evje er det noen svinger på veien der det ikke er behagelig å ligge i fartsgrensen på 80 km/t, og da får man opp en beskjed om at bilen ser svingen komme, og reduserer farten til det som oppleves behagelig, enten det er 70 km/t eller 60 km/t. Man blir sittende å glise og le av bilen som passer på at komforten er helt optimal for de som reiser med bilen! Fremtiden har ankommet Arendal!

Forbruk og lading
En annen grunn til at vi dro til Evje var for å få tømt bilens batteri, slik at vi kunne sjekke ut hvor raskt bilen lades opp på en såkalt lynlader, og for å se hva forbruket ble på en langtur i forhold til vår fastlagte forbrukstest Grimstad, Ikea, Grimstad.
I vår faste testrute landet snittforbruket på 14,5 kWt/100km i temperaturer mellom +14 og +12 grader, og på turen Grimstad, Froland, Evje, Kristiansand, Kjerlingland (Ionity) så ble snittforbruket 13,9 kWt/100km.
Vi hadde 7% igjen på batteriet da vi startet å lade på Ionity-laderen på Kjerlingland, og ladehastigheten gikk raskt opp i 100kW og holdt seg der en god stund, før farten sank gradvis ned mot 50kW som var laveste ladehastighet før vi hadde ladet opp til 80%.
På 10 minutter hadde vi ladet fra 7% til 33%, og hadde da fått på mer enn 15,8 kWt med strøm. Etter 20 minutter med lading var vi oppe i 55% og hadde fått på 29,3 kWt. Da vi hadde ladet i 37 minutter hadde vi 80% og hadde fått med oss 45,3 kWt med strøm fra laderen.
For å oppsummere med ord og ikke tall, så bruker ID.3 lite strøm og den lader raskt i forhold til veldig mange andre elbiler.
Et aldri så lite tips også, dersom du ikke har kjørt alt for mye elbil langt før: Lad når du kan, ikke når du må. Hva betyr det? Vel, de fleste mennesker har behov, som å gå på do og å spise/drikke. Dersom du lader når du likevel tar den slags pauser, så blir det 15 minutter her og 15 minutter der med lading, og da tenker man egentlig ikke over at man lader på en langtur.

Må oppleves
Hos Gromstad Auto har de flere demobiler, så det er bare å booke en prøvekjøring så du selv kan oppleve komforten, og kreftene, for VW ID.3 har 204hk og 0-100 tar 7,3 sekunder. Du bør også forsøke å snakke til bilen, for eksempel «naviger til …», legg merke til hvordan ID-light kommuniserer med deg, test ut lyden i anlegget, smil av at gasspedalen har et «play-symbol» og bremsepedalen et «pause-symbol», og opplev fremtiden du også!