Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Den nye Suzuki Across har nylig ankommet RSA Bil i Arendal, og vi tok den med ut for å finne ut om den virkelig kan være så bra som tekst og tall lover, for det høres jo nesten ut til å være for godt til å være sant.
Plass
Det første vi sjekket var om plassen var god, og da er det jo kjekt å være stor, for om testpersonen som er stor har god plass, så får de aller fleste god plass.
Foran har man gode delskinnseter med elektrisk justering og rikelig med plass. I baksetet er det masse luft mellom knær og forsete, samt hode og tak. Da må det nevnes at dette er sjelden kost for undertegnede å oppleve.
Bagasjerommet har plass til 490 liter bagasje fra gulvet og opp til toppen av seteryggen, men man kan jo naturligvis laste mye høyere enn det i en SUV. Under gulvet er det også 10 liter med plass, og atpåtil et reservehjul som 4×4-folk setter pris på.
Komfort og kjøreglede
Vi kjører fra RSA-Bil og kjenner raskt at de 306hk virkelig er tilstede, men ikke på en skremmende måte. Det oppleves mer som et komfortabelt kraftoverskudd, og man må følge godt med på speedometeret så man ikke holder gasspedalen inne for lenge.
Komforten må defineres som meget god, vi kjørte en tur til Over Agder ved YX Kjerlingland og kjente raskt at denne bilen måtte være helt nydelig å dra på lange turer med.
Kobler man på mobilen med USB-kabel kan man bruke Google Maps til navigasjon, og man kan lytte til musikksamlingen på Spotify i et godt musikkanlegg.
Gode materialvalg og en skikkelig solid og røff følelse kombineres med skinn som har lekre røde sømmer, det er meget lett å stortrives i en Suzuki Across.
Elektrisk rekkevidde
Når vi tester elektrisk rekkevidde lader vi alltid opp den ladbare hybriden på samme sted i Grimstad, og kjører samme rute. Ruta går gjennom Grimstad Sentrum, forbi UiA og langs Rv 420 til IKEA, gjennom Sørlandsparken og forbi Kjevik retning Birkeland.
Noen ganger går den ladbare hybriden veldig langt, og man kommer tilbake på Rv420 ved Lillesand og drar på en ny runde retning IKEA og Sørlandsparken.
Ved oppstart antok Suzuki Across at den ville komme 80km, og vi smilte litt over optimismen ettersom WLTP-målinger tilsa en rekkevidde på 75km. Etterhver som vi kjørte forbi Birkeland og mot Lillesand så regnestykket kjørte km + rest rekkevidde ut til å ta oss over 90km, og først ved 94,6 km gikk bilen over fra å kjøre elektrisk til å kjøre som en vanlig hybrid. Det er rett og slett imponerende, og vi har kun testet 2 andre ladbare hybrider som kan få til noe tilsvarende, men de koster fort det dobbelte av en Suzuki Across.
Forbruk
Med nytømt batteri nullet vi forbruksmåleren i 100 km/t sona ved IKEA, og kjørte på cruisekontroll i 100 km/t til Grimstad for å sjekke forbruket.
Med en stor SUV regnet vi ikke med at resultatet skulle bli svært så lave 0,52 liter på mila, det er jo tross alt en bil som på grunn av størrelsen ikke har mangel på aerodynamiske utfordringer i en hastighet på 100 km/t.
Vi la merke til at Suzuki Across regenererte strøm i nedoverbakker på motorveien, og i nedoverbakker og også noen ganger på strekninger som ikke gikk oppover dukket EV-symbolet opp, som indikerer at bilen kjører elektrisk. Dermed er det ingen tvil om at bilens hybridegenskaper er med på å gi den et særdeles hyggelig forbruk også på langturer.
Fremkommelighet
Vi tok med Suzuki Across på veier der man ikke kan kjøre med vanlige biler, og der SUV’er som ikke har AWD rett og slett sliter med å komme seg fram. Her er det løs grus og sand og bratte bakker som gjør at biler med drift på to hjul ender opp med å sette seg fast og spinne. Så her skulle vi få sjekka om Across ville få problemer under krevende forhold.
Suzuki Across nærmest lo av oss, for dette var jo alt for lett for den, og dermed vet vi med sikkerhet at du må ha en utrolig vanskelig hyttevei for å ikke komme fram på den med en Suzuki Across.
Pris
Suzuki Across kommer ikke i 7 ulike versjoner og med lange lister med ekstrautstyr, her er det 1 versjon som starter på kr 549 900. De fleste vil nok likevel ha bilen levert i Arendal, få den ferdig klargjort, legge i noen gummimatter, ha et hengerfeste, få med noen vinterhjul på alufelger og ha metallic lakk. Komplett pris hos RSA Bil i Arendal blir da kr 599 900.
Da får du ikke bare en fantastisk komfortabel og sterk familiebil, men også en bil som leverer mye mer enn den lover!