Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
I reklamen loves det 311km rekkevidde i følge WLTP-målinger, men hvordan blir det når man drar bilen med ut på motorveihastighet? For de fleste elbiler gir det en stor økning i forbruket, og dermed også redusert rekkevidde.
Forbruksløypa
Vi har en fast testløype vi kjører elbiler i for å se på forbruket. Da kjører vi fra Grimstad sentrum, Rv420 til IKEA og E18 tilbake til Grimstad med cruisekontroll i fartsgrensa. I denne testløypa hadde Hyundai IONIQ Electric et snittforbruk på 11,3 kWt/100km på hele turen.
Ved rundkjøringa nedenfor IKEA var forbruket på 11,2 kWt/100km, og på slutten av 100km/t-sona ved Grimstad 11,9 noe som forteller oss at forbruket øker noe i høy hastighet, men at bilen er meget god til å regenerere strøm, og snittforbruket totalt var svært lavt.
Med et snittforbruk på 11,3 kWt/100km vil IONIQ kunne kjøre hele 338km, men av erfaring vet vi at mye motorveikjøring i 110km/t gir et helt annet snittforbruk, og dermed en helt annen rekkevidde enn man får i vår testløype.
Tørt vært og pluss 17 grader var nok relativt optimale forhold for forbrukstesten i vår testløype, som gir omtrent 50/50 fordeling mellom småveier og motorvei.
Osloturen
Bilen ble ladet natten før avreise fra Grimstad, og ble kjørt med cruisekontrollen innstilt på den fartsgrensen som gjelder inn til Oslo. Vi kjører alle biler i normalmodus, og ikke i det som finnes av Ecomodus. Dette gjør vi for å få mest mulig komfort på turen og for å få likest mulige forhold på Oslo-tur testene.
Det var tørt vær og 14 varmegrader da vi dro av gårde, litt kjøligere enn optimalt, fordi det kreves strøm til oppvarming inne i bilen, og det tar noe mer tid før driftssystemene oppnår en god varme.
Ved Grelland var det fortsatt 25% igjen på batteriet, så vi dro rett forbi alle laderne man finner der. På en normal Oslotur er dette et fint sted å tømme tanken man selv har, kanskje ta seg en kopp kaffe, og lade 10-15 minutter i mellomtiden. Det lure med elbil er å ta pauser der du kan lade, og lade når du føler for å ta pause selv, ikke ta pause fordi du må lade.
Ved Esso i Kobbervikdalen, rett før Drammen, var det 16% igjen på batteriet. Vi dro forbi ladestasjonene der også. Det var fortsatt pluss 14 grader ute da vi kjørte forbi Drammen.
Første varsel om lading kom da batteriet hadde 7% igjen, og da det var 5% igjen fikk vi relativt streng beskjed fra bilen om å lade umiddelbart, så da gjorde vi det på YX 7-Eleven ved Høvik. Der er det er både 50kW og 150kW ladere, og en IONIQ lader man helst på 50kW ladere.
Bilen anslo 59 minutters ladetid fra 5% til 80%, så vi benyttet sjansen til å ta en gjennomgang av forsikringer med forsikringsselskapet, spise lunsj og svare på en del e-poster, og plutselig hadde det gått 69 minutter og vi hadde ladet til 87%.
Framme i Oslo
Etter 274 kilometer kjørt var vi framme i Oslo med 86% igjen på batteriet, noe som tilsier at vi ville kommet fram med 96% av batteriets kapasitet, og snittforbruket på turen til Oslo ble 13,3 kWt/100km. Hyundai IONIQ Electric er rett og slett helt rå på lavt forbruk!
Vi tok noen bildebevis på at vi var i Oslo før vi satte kursen mot Grimstad igjen.
Inne i Oslo var temperaturen steget til 18 komfortable grader, noe som skulle gi et enda lavere forbruk på returen til Grimstad.
Ny ladepause
Da vi kjørte retning Grimstad igjen lurte vi litt på hvor vi skulle lade, for det kunne se ut til at vi måtte lade bittelitt. Det skulle vise seg at det var våre egne behov som bestemte at vi stoppet på den nye ladeplassen ved Circle K Bamble
Batteriet var på 26% ved ladestart i Bamble. Vi ladet i 25 minutter og da kom SOC (state of charge) opp til 63% før vi dro til Grimstad, så da hadde vi rikelig med strøm. På de 25 minuttene fikk vi ladet opp 16,5 kWt.
Tilbake i Grimstad hadde vi 36% igjen på tanken, og totalforbruket på hele den 550km lange reisa landet på 13,1 kWt/100km. Det vil si at vi trengte 87% av batteriets kapasitet for å komme oss fra Oslo til Grimstad i det noe varmere været vi hadde fått.
Mest hjemmelading
De som har elbil lader den aller mest på ladeboksen hjemme på veggen. Det er jo hjemme man lader elbilen når man ikke reiser på lange turer. Hjemme er det også rimelig å lade, og veldig praktisk. Man bare plugger inn bilen før man legger seg og plugger ut neste morgen. En lading en gang per uke eller sjeldnere, alt etter hvor mye man kjører i hverdagen, det er både lettvint og rimelig.
Mye utstyr
Med et godt førersete, som har elektrisk justering, minnefunksjon og både varme og kjøling starter testen godt, når man i tillegg har et godt ratt, mye utstyr, god lyd og bra skjermer så er det lett å forstå at man lett trives og blir fornøyd med en Hyundai IONIQ Electric.
Skinnseter med kjøling er ekstrautstyr, men svært deilig å ha på de varmeste dagene i året, og varme i rattet er svært komfortabelt å ha når det blir kaldt på vinteren. Blue Link app er det også komfortabelt å ha, slik at man kan følge med på lading og sette i gang bilens klimaanlegg før man skal reise.
Adaptiv cruisekontroll, nedbremsing for rundkjøringer og biler som bremser foran deg selv om du ikke kjører på cruisekontroll, man merker at bilen passer på deg, og det gir ekstra komfort.
Hos Mobile Arendal på Stoa kan du bestille din Hyundai IONIQ Electric.
IONIQ Electric Trend starter på kr 287 900 og man kan legge på mer utstyr etter eget ønske. Premium og skinninteriør er nok ganske fornuftig å ta med, og kanskje også metallic lakk. Med alt dette lander prisen på kr 333 800.