En helt ny Toyota Yaris

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Norges mest solgte småbil i Norge er Toyota Yaris, og når den designes og bygges i Europa er det kanskje dette kundene har oppdaget, at den er spesialtilpasset oss i Europa. Denne nye generasjonen er bygget på en helt ny plattform, og har blitt kortere, lavere, bredere, fått lenger akselavstand, og lavere og mer sentrert tyngdepunkt i bilen. En Yaris skal se liten og kompakt ut utenpå, og være romslig inni.

Kjøreglede
Når man sier Toyota Yaris, så er det ikke helt sikkert at det første som slår en fra ordboka er kjøreglede, men alle de endringene som er gjort på nye Yaris er alle med på å forbedre nettopp kjøregleden.
En bil som er under 4 meter lang er vidunderlig enkel å manøvrere i byen. På grunn av ny plattform har bilen blitt 37% stivere, noe som sammen med nye fjæringer også er med på å øke nettopp kjøreglede og komfort i bilen.
Kjøreglede er noe som må oppleves, og oppsummeres ofte med noe slikt som; «Denne bilen var deilig å kjøre» – helt uavhengig av hva slags veier man har kjørt bilen på. Nye Yaris er virkelig deilig å kjøre, og man merker det spesielt på svingete veier.
Kjøreglede kan også påvirkes av en ny og forbedret sitteposisjon med god plass til store karer som meg selv, og et ratt som kan trekkes ut 77mm lenger enn før, noe som gir en svært god og komfortabel kjøreposisjon.
Et ord man nå må bruke for å beskrive nye Yaris er nettopp kjøreglede.

Forbruk
Når man skal teste forbruk skal man helst kjøre både pent og langt, og når vi trykket inn kjøremodus «power» i bakkene opp fra Drammen til Sollihøgda var vi vel så langt unna økonomisk kjøring man kan komme med en Yaris.
På tross av hard gassfot og testing av kjøreegenskaper endte vi opp med et snittforbruk på 0,40 liter på mila inne i Oslo sentrum. Andre som hadde vært mer snille med gasspedalen landet på 0,34 liter på mila. I følge WLTP-tall skal blandet forbruk ligge rundt 0,38 liter på mila.
Vi gleder oss til å få booket en lengre test av Yaris hos Toyota Norge, men at forbruket er lavt er ingen hemmelighet. Noe av bakgrunnen for dette er et 12kg lettere batteri som nå har Li-Ion teknologi. Motoriseringen er faktisk blitt 40% mer effektiv enn forrige Yaris, som jo var et svært bra utgangspunkt.

Mye utstyr
Når det gjelder sikkerhet er det ganske mye nytt som nå er standard i en Yaris. Selv har jeg ikke hørt om kollisjonsputer som kommer ut av forsetene mellom setene ved en sidekollisjon, slik at de foran ikke skal skade hverandre.
Aktive bremsesystemer for bykjøring, og systemer som kjenner igjen både fotgjengere og syklister på dagtid er også inkludert.
Head-up display var bare helt fantastisk deilig, for da slipper man å ta øynene fra veien for å se på informasjon fra instrumenter eller bilens navigasjon.
Velger man en modell med JBL-lydanlegg får man bra lyd på musikk eller radio i bilen, og ladeplate til mobilen kan man også få. Kobler man til mobilen med USB er det mulig med Apple CarPlay eller Android Auto i den store infotainmentskjermen.

Motor
Motoren er tresylindret, og det er brukt tid på å få redusert alt av vibrasjoner og lyd fra motoren til et minimum.
Man kan nå oppleve at bilen kobler over til elektrisk kjøring i hastigheter opp til 130 km/t, og strømmen er regenerert strøm, fra nedoverbakker og nedbremsing, og nedoverbakkene trenger på ingen måte å være bratte for at det skal regenereres strøm.
Turen fra 0-100 går nå på 9,7 sekunder, som er 15% raskere enn for forrige Yaris. 80-120 km/t tar 8,1 sekunder, noe som er 2 sekunder bedre enn forrige Yaris. Dette betyr at nye Yaris oppleves sprekere, men komforten er fortsatt hovedfokuset.
Er du på jakt etter veldig spreke biler så kommer det en GR Yaris, som nærmest kan defineres som en rallybil på hvite skilt, litt senere i høst.

Priser
Toyota Yaris starter på kr 256 800 for Life som er innstegsmodellen. Toppmodellen heter Premier Edition og starter på kr 322 800.
Du kan teste nye Yaris hos Toyota Arendal, og de kan hjelpe deg å velge det utstyrsnivået som passer deg aller best.