Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Rett skal være rett, akkurat denne helt nye og uregistrerte Alfa Romeo Giulia Veloce tok vi bare så vidt utenfor RSA Bil i Arendal for å knipse noen bilder av den, men vi har kjørt forgjengeren, og vet dermed hva dette handler om.
Lekkert design
Når du ser en Alfa Romeo lurer du ikke på om det er en Alfa Romeo du ser, for det kompromissløse fokuset på design har levd lenge med dette italienske bilmerket. Det helt unike designet i grillen nærmest roper Alfa Romeo.
Når du åpner dørene er det sportslig eleganse som slår mot deg, med skinn/alcantara seter som har skikkelig sidestøtte slik at du holdes godt fast når du ferdes på svingete veier. Et deilig skinnratt som det er en glede å holde i, og paneler med karbondekor, som naturligvis også kan velges med tre eller andre gode materialvalg, som også gir følelsen av luksus som en Alfa Romeo skal gi.
Sportslighet
Når man snakker med de som virkelig kan sin sportsbil er det mye følelser, men også en del fakta, som at en 50/50 vektfordeling mellom foraksel og bakaksel er fordelaktig for gode kjøreegenskaper, og det har Giulia naturligvis på plass.
Man kan få Giulia med flere motorvalg, og i denne sitter det en 2 liters turbomotor som yter 280hk og har Alfa Romeo sitt Q4 AWD system som gir trekk på 4 hjul.
Mellom forsetene finner man en vribryter det står «d n a» på, og da står de bokstavene for noe. D står for dynamic, som gir gasspedal og styring maksimal respons og sportslighet. N står for natural som gir maksimal komfort og effektivitet på cruising på motorvei eller bykjøring. A står for advanced efficiency og den velger du om du ønsker å bruke så lite drivstoff som mulig på turen du skal ut på.
Lyd
I biler er det ekstra stas med grom motorlyd, og det får man i en Alfa Romeo, men det er også mer enn motorlyden som er god her.
Lydanlegget fra Harman Kardon har hele 14 høyttalere plassert rundt omkring i bilen, så her kan du få skikkelig surround sound!
Mobilen kan man koble til med USB-kabel, og få Apple CarPlay og alle musikkfavorittene du har i Spotify inn i bilens anlegg. Android auto er mulig for de som ikke har Apple.
Ulike utstyrsnivåer
Giulia kan man få fra 764 800, og innstegsmodellen heter ikke noe mer enn Giulia.
Neste trinn er Giulia Super som har 17’’ alufelger, delskinn seter og en del andre designdetaljer.
Så kommer Veloce som har sportsseter i skinn som er elektrisk justerbare og oppvarmede, sportsratt som er oppvarmet, 18’’ alufelger og mye mye mer utstyr som er inkludert.
Bilen som har kommet til RSA Bil er en Veloce med massevis av utstyr til en totalpris på kr 858 300.
Moderne brukervennlighet
På mobilen din kan du laste ned en app som du kan bruke til å låse opp eller låse bilen, se hvor mye drivstoff du har på tanken, slå på eller av bilens lys og mer til. My Remote kaller Alfa Romeo denne appen.
I bilens infotainmentskjerm kan du velge om du vil bruke hele skjermen til ett element, for eksempel navigasjon, eller du kan dele skjermen mellom 3 ulike widgets, for eksempel navigasjon, forbruksdata og telefon. Vi liker godt den sirkelformede joysticken man har mellom forsetene slik at man ikke må trykke på skjermen hele tiden.
Alt av moderne sikkerhetsløsninger er også i bilen, som trafikk-assistenten som hjelper deg å holde bilen i kjørefeltet, og adaptiv cruisekontroll som sørger for å holde avstanden til bilen foran deg i den avstand du selv ønsker.
Quadrofoglio
Alfa Romeo Giulia finnes også i en helt spesiell versjon, som har en 510hk V6 motor som drar Giulia fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder. 600NM og topphastighet på 307 km/t som man må til Tyskland for å teste ut.
De som kjenner til Alfa Romeo kjenner også ofte til hva det betyr at en Alfa Romeo har et firkløver-symbol på seg, da er den bare helt rå!
Vi kan anbefale en tur innom RSA Bil for en hyggelig bilprat om Alfa Romeo, og for å se den nye Giulia Veloce som står i butikken, men husk at det er veldig lett å få lyst på en om man setter seg inn i den.