Mustang – en drømmebil for mange

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

I Arendal er det Arendal Auto som selger Ford Mustang, og de kan naturligvis hjelpe deg å sette sammen din drømmebil.

Ulike utgaver
Innstegsmodellen heter 2,3 EcoBoost, og det er fordi motoren er på 2,3 liter. Du har likevel på magisk vis tilgang på 270hk og hele 450NM. I følge WLTP-tall skal det bety et forbruk på 0,89 liter på mila, men du kommer langt under det i motorveihastighet mellom Grimstad og Lillestrøm. Vi fikk et forbruk på 0,76 liter på mila. 2,3 EcoBoost kan du få både som fastback og som cabriolet.
Går man ett hakk opp til GT så er det en 5 liters V8 som bor under panseret og leverer hele 440hk og 529NM, og denne kan du også få som cabriolet og fastback. Bullitt ligger enda et lite hakk over GT selv om den også har en 5 liters V8, så er det 450hk i den. En del designdetaljer innvendig er også forskjellig, men det er på detaljnivå, for stort sett ser en Mustang ut som en Mustang. Lyden fra en 5 liter V8 er en ganske annen enn fra en 2,3 liters EcoBoost.

Opplevelse
Mustang er lav, og en tanke kronglete å sette seg ned i, akkurat som det skal være med skikkelig sportslige biler. 1,382 meter høy bil er høyt nok for en bil som skal være god til å kjøre raskt.
Det er komfortable skinnseter man setter seg ned i, og disse hadde både kjøling og varme. Noe av grunnen til at jeg nevnte at det var en 2019-modell vi hadde lånt er at den har både automatgir og en ekstrapakke med noen smidde felger og litt slikt som nå er forbeholdt GT-versjonen av Mustang. Den hadde for så vidt også 290hk, for 2020-modellen er tunet ned på antallet hk.
Når man trykker og vrir på brytere er alt utrolig solid og taktilt frydefullt, og man ser kjøreprogram man ikke finner i vanlige familiebiler, som Race og Drag Strip, som kommer i tillegg til Sport og Sport+.
Når man cruiser i vei på motorveien mellom Oslo og Grimstad skjer det med en letthet som man sjeldent kjenner på, som om den var skapt for cruising i tillegg til sportslig kjøring med rask akselerasjon.
Vi måtte jo finne en rett strekning på en vei biler sjelden ferdes for å teste Drag Strip kjøreprogrammet, og det var jo en opplevelse i seg selv, med så kontante og brutale girskift som man må inn i en driftingbil for å kjenne maken til. Det er nærmest helt ubegripelig at en 2,3 liters EcoBoost med 290hk kan få til noe slikt! Man sitter måpende og latterfull tilbake og lurer på om noen har gitt motoren lystgass eller noe annet kunstig stimuli. Ufattelig moro!

Første møte
Da elbilen Ford Mustang Mach-E skulle ha sin internasjonale avduking i LosAngeles var vi tilstede for å sitte på i bilen dagen før avdukingen, og en av de andre dagene vi var der fikk vi hilse på litt ulike varianter av Mustang. Vi kjørte på noen episke svingete veier i Angels Crest og det var mitt første møte med Mustang.
Da fikk jeg kjørt 2,3 liters EcoBoost og en Shelby GT 350 som er noen hakk villere enn det Ford Norge importerer. Den hadde en 5,2 liters V8 motor med 526hk og manuelt gir. Det å få kjøre dette brølende V8-dyret opp svingete fjellveier med utsikt ned mot LA er rett og slett et minne for livet!

Oppmerksomhet
Det er en ulempe med Ford Mustang for de som er veldig sjenerte, og det er at du får mange som ser på deg, og mange som kommer bort til deg for å snakke med deg om bilen din, så det er en fordel å ikke være utpreget sjenert.
Bilens design har endret seg fra den var ny, men det er litt som med Porsche, at en god del sentrale designelementer er nærmest fredet, slik at man på lang avstand kan se at «joda, det der er en Mustang».
Et tøft og stilig design som holder seg godt i svært mange år, og et indre der det er helt fullpakket med moderne løsninger, som adaptiv cruisekontroll, Apple CarPlay, automatisk klimaanlegg, nøkkelløs inngang og start, nyeste Ford Sync infotainmentsystem og FordPass app.

Praktisk og pris
Baksetene i en Mustang Fastback er ikke laget for voksne, men barn kan sitte fint der, og bagasjerommet i en Fastback rommer faktisk hele 408 liter.
En 2,3 liter EcoBoost starter på kr 759 100, GT starter på kr 1 006 600 og Bullitt starter på kr 1 071 200. Da er listen over ekstra utstyr svært kort, kun noe lakk og felgvalg og litt ekstra sportslige pakker som er tilvalg.
Hos Arendal Auto kan de hjelpe deg å oppfylle bildrømmen.