En stor nyhet fra Toyota!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Når man hører 0-100 km/t tall fra en Toyota er det ikke hver dag at man sier at det tar 6,0 sekunder, men det er rett og slett så raskt RAV4 plug-in hybrid beveger seg fra 0-100 km/t dersom man trykker litt hardt på gasspedalen.

Pressekjøring
Vi skulle nok egentlig fått kjørt RAV4 plug-in hybrid tidligere, og mest sannsynlig i et annet land, men så var det dette viruset da som blander seg inn i så mangt, og som gjør hverdagen annerledes for de fleste.
Vi møttes hos Toyota Norge i Drammen for å prøvekjøre denne bilen som vi har lest om og hilst på, og bare lengtet etter å få kjøre og prøve, for tallene var jo nesten for gode for å være sanne.

Bilbytte
Toyota Norge hadde fått registrert en del RAV4 plug-in hybrider i høyeste utstyrsnivå på norske skilt, Executive Bi-Tone Panorama, og de Belgisk registrerte hadde Executive Bi-Tone uten panorama soltaket.
Vi byttet bil 3 ganger i løpet av timene vi hadde med bilene i Drammen, Lampeland, Kongsberg området. For å få vist fram den nye Bi-Tone fargekombinasjonen rød-svart, og for å få testet med og uten soltak.
Senere i september skal vi låne bilen noen dager, og skal da se mer på forbruk og elektrisk rekkevidde i våre faste testløyper her på Sørlandet. I følge WLTP-målinger skal RAV4 plug-in hybrid kunne gå 75km elektrisk på blandet kjøring, og hele 98km elektrisk i bykjøring på grunn av et relativt stort batteri på 18,1 kWt.
Har man ladeboks hjemme på huset tilknyttet en 32A kurs, så kan man lade opp bilens batteri på 2,5 timer på grunn av bilens ombordlader på 6,6 kW.

Komfortabel
Bilens 306hk trakteres meget komfortabelt, og du føler i alle situasjoner at du har rikelig med krefter, og det er rett og slett en komfortabel følelse selv om kreftene ikke brukes hele tiden.
Det kommer lite lyd utenfra og inn i bilens kupé, så du kan nyte musikk, radio eller en god samtale helt uanstrengt.
Gode skjermer og head-up display med god informasjon medvirker også til at kjøringen får et høyere nivå av komfort. I topputgaven Executive får man med et meget godt JBL lydsystem med 9 høyttalere som sørger for at det du hører på låter bra.
Førersetet er elektrisk justerbart, og man har både kjøling og varme i setet som gir god komfort uansett utetemperatur. Rattet er også komfortabelt å holde i.
Skulle du pakke bagasjerommet svært fullt kan det være komplisert å bruke normalt bakspeil, men i RAV4 har du da muligheten til å vippe på bakspeilet og få en kameraspeil-løsning, ganske kjekk løsning som visstnok er ytterligere forbedret i forhold til det som i dag er i RAV4 hybrid.

Utstyrsnivåer
Toyota RAV4 plug-in hybrid får du fra innstegsmodellen Life, som er godt utstyrt med blant annet skinnratt med varme, regnsensor, varme i forseter og ytterseter bak, elektrisk justerbart førersete, to soners auto klima, projektor Bi-LED lys med auto fjernlys, ryggekamera, keyless og mye mye mer inkludert fra kr 497 700.
Så kommer utstyrsnivå Active der man blant annet får med seg større infotainmentskjerm, navigasjon, trådløs lader, elektrisk bakluke og mørke ruter i bakdører og i bagasjeluka.
Til Active utstyrsnivået finnes det en del tilvalgspakker man kan velge, som tech, panorama og JBL.
På toppen troner Executive Bitone der du har skinnseter med kjøling og varme og minne for det elektrisk justerbare førersetet, head-up display, JBL lydsystem, digitalt kamerabakspeil, sort tak og takstolper, 19’’ alufelger. Her er det bare panorama glasstaket du velger om du vil ha med eller ikke. Med glasstaket som kan åpnes lander man på kr 593 400.

Kjøreopplevelse
I tillegg til komforten som er beskrevet er opplevelsen av RAV4 ladbar hybrid på dårlige svingete veier nærmest overraskende sportslig, der man har god kontakt med veien fram til det kommer store utfordringer, og fjæringene må endre karakter for at opplevelsen ikke skal bli ukomfortabel.
Bilens kraftressurser bidrar helt klart også til den sportslige opplevelsen som den kan levere når man ber den om det.
Batteriets lave og sentrerte plassering gir et lavt tyngdepunkt i bilens senter, og dette er naturligvis også med på å bidra til ekstra gode kjøreegenskaper.
Det man sitter igjen med etter noen timer bakom rattet er likevel komforten, som er svært god, og bilens sterkeste kvalitet med tanke på kjøreegenskaper.

Praktisk
I Toyota RAV4 plug-in hybrid er gulvet så godt som flatt, men i hybridversjonen kan man ha gulvet i et lavere nivå enn flatt, og den muligheten har man ikke i den ladbare hybriden.
I volum der man tar med plassen under gulvet har den ladbare hybriden 520 liter, mens vanlig hybrid har 610 liter. Fra gulvet og opp til toppen av bakseteryggen har den ladbare hybriden 490 liter, så plassen man kan utnytte er meget god. Under gulvet er det fortsatt plass til ladekabler.
Den ladbare hybriden kan trekke inntil 1 500 kg bakpå hengerfestet, og den vanlige hybriden kan trekke 1 650kg. Det dekker de fleste dagligdagse praktiske behov.

Premieredager
Toyota Arendal har premieredager fra 10/9, da er både nye RAV4 plug-in hybrid og nye Yaris i butikken, og du er hjertelig velkommen innom for å ta en nærmere kikk og booke deg en prøvetur.