Nye Volvo V90 T6 Recharge

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Vi skal ikke påstå at Volvo V90 er direkte forvandlet, men det er en del designmessige endringer som viser at det er 2021-modellen man er ute på tur med. Den største endringen er den nye T6 Recharge motoriseringen som gir en meget hyggelig prisrabatt på kr 30 000 sammenlignet med V90 T8 Recharge.

Elektrisk rekkevidde
Volvo gir nå alle sine ladbare biler tilnavnet Recharge, så T6 Recharge betyr at denne V90 er en ladbar hybrid. På nettsidene til Volvo står det at man skulle kunne komme opptil 58km elektrisk i Pure kjøremodus.
Vi tok den med i vår faste testløype etter å ha ladet den helt opp, og merket tidlig på Rv420 at den var svært god til å trille uten at farten ble nevneverdig redusert i svak nedoverbakke, og de 45 kilometer som bilen anslo ved oppstart skulle det vise seg at var noe pessimistisk.
Vi kom 59,8km elektrisk i Pure modus på en kveldstur der temperaturen varierte mellom +17 og +15 grader.

Forbruk
På returen nullet vi snittforbruket på E-18 ved IKEA, og kjørte med cruisekontroll i 100 km/t de godt og vel 30km det er til Grimstad der 100-sona slutter, og snittforbruket med «tomt batteri» landet på 0,63 liter på mila.
Man kunne se i bilens forbruksstatistikk at den regenererte strøm som ble brukt i nedoverbakkene, så med mer kjøring i 80-soner vil man få en enda bedre utnyttelse av regenerering og mer elektrisk kjøring enn i motorveihastighet på 100 km/t eller raskere. Det gir med andre ord muligheten for meget hyggelig forbruk også på langturer med V90 T6 Recharge.

Opplevelse
En Volvo V90 T6 Recharge har en 253hk bensinmotor som er kombinert med 87hk elekstrisk, det er samme elektriske løsning som i en T8, men den har 303hk fra sin bensinmotor.
Hovedinntrykket når man kjører en V90 T6 Recharge er en fantastisk komfort, man sitter utrolig godt i Volvo sine seter som har alle mulige innstillingsmuligheter og minnefunksjon for det elektriske setet. Rattet er også godt å holde i, og stillheten fra omgivelsene er god.
Vi mistenker på vår korte test-tur at dette må være en utrolig komfortabel bil på langturer.
Dersom gassfoten får lov til å trykke solid ned på gasspedalen vil du merke en overflod av krefter til for eksempel forbikjøring eller lignende. De som bare må ha mest mulig skyv går kanskje for en T8 eller en T8 der Polestar har tuna litt ekstra, men de fleste vil kose seg masse med skyvet som T6 Recharge leverer.
Ser man på tallene for 0-100 km/t så bruker V90 T8 Recharge 4,8 sekunder på det, mens T6 Recharge bruker 6,1 sekunder.

Romslig og praktisk
Volvo V90 er over 4,9 meter lang, og har masse plass til passasjerer og bagasje. Bagasjerommet kan ta med seg 560 liter om man bare fyller til toppen av bakseteryggen, men med sikkerhetsnett for bagasjen kan man jo laste inn mye mer, og plassen er lett å bruke.
Skulle man ha behov for det kan naturligvis taket utnyttes til takboks eller takstativ, og man kan bestille bilen med hengerfeste, som man med T6 Recharge motoren kan trekke inntil 2 200kg bakom.
Med et lekkert design både utenpå og inni, godt med plass, og mange praktiske egenskaper, elektrisk hverdagskjøring og hyggelig forbruk på langtur er det lett å forstå at denne familiebilen har blitt populær.
Vi tror ikke den blir mindre populær av at den blir tilgjengelig med T6 Recharge motoren som gir kr 30 000 rimeligere pris kontra T8 Recharge og de fleste av de samme gode egenskapene som T8 Recharge har levert.

Ta turen innom Autostrada i Arendal så kan du også prøve den nye Volvo V90 T6 Recharge.