Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Maxus Euniq er en MPV – multi purpose vehicle – eller flerbruksbil med andre ord. Det er en elbil med en rekkevidde på 325km etter WLTP-målemetoden, og den har hele 7 seter.
Ett utstyrsnivå
Når det gjelder flerbruksbilen Maxus Euniq så er det «full pakke» som er utstyrsnivået, med mulighet for å velge litt metallic lakk, hengerfeste og vinterhjul.
Det finnes ikke så mange elbiler med 7-seter enda, og når man ser prisen på Maxus Euniq som starter på 399 900, så er det jo kjekt å se hva slags utstyr som er inkludert.
Sikkerhetsutstyret er på plass, som airbager både på siden, foran og i sidegardiner, og nødbremsesystemer.
Ryggekamera med 360 visning, parkeringssensorer foran og bak, cruise kontroll, LED hovedlys og baklys, oppvarmede sidespeil, panorama soltak, elektrisk bakluke, automatisk temperaturkontroll, trådløs lader til mobilen, skinnseter, Apple CarPlay, DAB radio og mye mye mer er med i startprisen her.
Litt teknisk informasjon
En Maxus Euniq er 4,825 meter lang og 1,825 meter bred. Dersom du velger å sette på et hengerfeste kan du trekke med deg inntil 400kg, noe som er praktisk i forhold til sykler og hageavfall og slikt.
Taket kan også brukes til takboks eller takstativ.
På en halvtime lader man fra 30% til 80% på en hurtiglader, og Euniq er utstyrt med CCS-plugg. Maksimal ladehastighet er på 120kW. Batterikapasiteten er på 52,5kWt.
Man kan kjøre 0-100 km/t på 9,5 sekunder.
Forbruk
Elmotoren har 177hk, og med en litt forsiktig gassfot kan man få et meget hyggelig forbruk på Euniq. I vår testløype ble forbruket på RV420 fra Grimstad til IKEA på 14,1 kWt/100km. På E-18 i 100 km/t økte snittforbruket til 16,2 kWt/100km, og framme ved startpunktet ladet det totale snittforbruket på 15,6kWt/100km.
Dette er et meget bra forbruk med tanke på størrelsen til Maxus Euniq, og vi bruker som regel ikke sammenligne biler her, men nevner likevel at vesle Honda e, en kompakt 4-seter på under 4 meter lengde, brukte 15,7 kWt/100km i samme testløype.
Euniq oppleves som meget god til å regenerere, og det er lett å få til «one pedal driving» gjennom å kun varierere trykket på gasspedalen.
Praktisk
Baksetene like bak forsetene kan skyves i lengderetning, og man kan også justere på ryggens vinkel her. Disse baksetene er delt 60/40 slik at midtsetet justeres sammen med setet til venstre for midten. Setet til høyre er dermed individuelt justerbart.
Plassen der bak er svært god, selv for en stor kar som meg på 184cm og romslig bygget. Masse plass over hodet og foran knærne, men noe av all denne plassen kan man jo til dels ofre om man vil at de to helt bakerst skal få enda mer plass. Yttersetene på rad 2 har vippebord på baksiden av forsetene. Man har også USB tilkobling og 12V tilkobling bak for de som vil lade noe der.
Med 7 seter i bruk måler bagasjerommet 105cm i bredden, 45cm i dybden og 90cm i høyden.
Bruker man 5 seter er bredden den samme på 105cm, og høyden den samme på 90cm, men dybden øker til 115cm.
Pris
Prisen med alt utstyr inkludert er som nevnt 399 900. Vil du ha metallic lakk koster det kr 7 900, og ellers er det eventuelt hengerfeste og vinterhjul som kommer i tillegg.
Det er ingen tvil om at dette er svært mye elbil og mye plass for pengene.
RSA Bil har et samarbeid med DEFA dersom man skulle trenge en ladeboks hjemme.
Kan bestilles
Maxus Euniq er på vei til RSA Bil i Arendal, og du kan bestille den nå, slik at du får bil raskt når de kommer fram rundt oktober. Ta gjerne turen innom RSA Bil!