Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Henrik har et eget kontor, og vi slår oss ned og spør om han har tatt en tradisjonell vei inn i salgsfaget?
– Nei, min vei kan nok ikke defineres som helt tradisjonell, den ble mer til mens jeg vandret på den, forklarer Henrik.
– Den tradisjonelle veien inn i salgsfaget er nok gjennom Service og samferdsel, og så videre inn i Salg, service og sikkerhet.
– Jeg startet med TIP (Teknikk og industriell produksjon), og gikk så videre på Industriteknologi fordi det var store valgmuligheter i etterkant. Så ble det påbygg og studiekompetanse og et år på UiA før jeg snudde vekk fra ingeniørveien jeg hadde vært på en stund, forklarer Henrik.
– Jeg hadde jobbet en del år i matbutikk ved siden av skole og studier, og fant ut at jeg ville starte på et 3 måneders bilselgerkurs i Oslo, og salgsteknikk og økonomi sammen med min bilinteresse gjorde at dette ble svært interessant.
– Normalt skal en som ikke har gått Service og samferdsel, samt Salg, service og sikkerhet ha 4 års læretid, men fordi jeg hadde 5 års erfaring fra salgsbransjen og påbygg så landet man på at jeg må ha 2 år i lære før jeg kan ta fagbrevet i salgsfaget, forklarer Henrik.
Vi tar en telefon og spør Dag Rekdal som jobber for opplæringskontoret for bilfagene i Agder hva de kan få til av tilpasninger dersom man ikke går en tradisjonell vei inn til et fagbrev?
– Når man bestemmer læretiden for en som gjør et kryssløp så ser vi på hva de har av kompetanse og erfaring fra før av, og ser hva vi kan godskrive ut fra det de har gjort tidligere, forteller Dag.
– Det er sentralt for den som ønsker å bli lærling å finne en bedrift som kan tilby en læreplass, så gjør vi det vi kan for at man skal få til fagbrevet tilpasset den kompetansen man da har tilegnet seg i forkant.
– Dersom man vet at man ønsker seg inn i salgsfaget er det veldig lurt med en ekstrajobb i en salgsbedrift/butikk, tipser Dag.
Den tradisjonelle veien inn i salgsfaget er vel kanskje Service og samferdsel på vg1 og Salg, service og sikkerhet på vg2?
– Ja, det stemmer, det er den tradisjonelle veien inn i salgsfaget og fagbrevet, svarer Dag.
Oppgaver som selger
Hvilke oppgaver gjør du i din hverdag som selger her hos Agder Bil Henrik?
– Jeg har hovedansvaret for bruktbilene, som vil si at jeg sørger for at de er vasket og stelt, tar bilder av dem og lager salgsannonser, sørger for at de er riktig priset i forhold til markedet og passer på at de som vil prøvekjøre en bruktbil eller handle en bruktbil får hjelp til det, forteller Henrik.
– Så er det jo en del som ønsker å bytte inn sin bil ved kjøp av ny bil, og da må man finne en realistisk verdi på innbyttebilen, og forklare kunden hvordan vi kommer frem til den innbytteverdien, forklarer Henrik.
Dersom en kunde kommer inn her og vil ha en ny bil, må du da sende dem videre til en av de andre her?
– Nei, alle her gjør egentlig alt, men vi har våre ansvarsområder, så alle selger både nye og brukte biler her, forklarer Henrik.
Hender det at dere er med på arrangement også?
– Ja, det skjer at vi arrangerer noe, som for eksempel en varebildag der vi går gjennom hva vi kan tilby varebilkunder, forteller Henrik.
– Så har vi vært med på Ta Sjansen i byen og tatt med noen biler og snakker med folk om bil i Pollen.
– Bilmessa er jo et stort arrangement som vi bruker å være med på hvert år, men i år blir jo det litt komplisert å få til på grunn av Covid19 dessverre, men vi satser jo på at den kan arrangeres som normalt igjen neste år, forteller Henrik.
Bilinteresse
Tenker du det er gunstig at en som skal selge bil har interesse for bil?
– Ja, det vil jeg si, for det er jo sentralt for en kunde at den de snakker med har en del kunnskap og interesse for det kunden har spørsmål om og interesse for.
– Det er jo også sentralt å få avdekket hvilke behov kunden har, og raskt finne de beste løsninger for å få dekket kundens behov best mulig, og det kan bli litt komplisert om man ikke har noen interesse for bil, forklarer Henrik.
– Det er jo også gunstig med litt dybdekunnskap om de ulike bilmodellene, historikk, hva de ulike modellene har av styrker, hva pakker og ekstrautstyr innebærer, for vi skal jo hjelpe kunden til å få dekket sine behov på beste mulige måte, forklarer Henrik.
– Man skal jo også ha oversikt over bruktmarkedet når man er ansvarlig for bruktbiler, og da er jo det mye mer moro når man har en interesse for bil enn om man ikke har denne interessen, forklarer Henrik.
Er det noen typiske spørsmål du stiller til kunder for å få avdekket deres behov?
– Jeg prøver jo å stille litt åpne spørsmål, slik at kunden kan fortelle og få frem hva behovene er. Man kan jo ta utgangspunkt i hva kunden kjører nå, og hvordan den bilen dekker kundens behov, om det er noe de er fornøyd med og noe de savner.
– Forsøke å finne litt ut om plassbehovet de har i bilen, om de kjører på veier som gjør at 4×4 vil være ekstra gunstig eller kanskje overflødig, finne litt ut om de har tenkt noe ca pris og slikt, forklarer Henrik.
Er det en bilmodell du gleder deg litt ekstra til å få inn i butikken?
– Vi har jo så mye bra her, og mye bra er på vei, men om jeg skal nevne en bilmodell så tenker jeg vel på Mercedes-Benz GLC med dieselhybrid, en bil som har en veldig riktig størrelse og pris for mange, og som er en helt fantastisk langturbil både med tanke på komfort og lavt forbruk, smiler Henrik.