Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Vi testet en Kia XCeed med Exclusive utstyrsnivå, da er den utstyrt med 18’’ felger og en bakkeklaring på hele 18,4cm. Baksetet er delt 40/20/40 noe som gir fleksibilitet og praktiske løsninger. Ønsker du å trekke tilhenger kan den ha med seg inntil 1 300kg bak bilen.
Utstyret du kan få til denne bilen er svært omfattende for denne bilklassen.
Oppgitt elektrisk rekkevidde er inntil 48km, så det ville vi sjekke ut i vår faste testløype for ladbare hybrider.
Elektrisk rekkevidde
Når vi tester elektrisk rekkevidde for ladbare hybrider lader vi bilen opp helt, og kjører i vei fra Grimstad på Rv420 retning IKEA og Sørlandsparken, så videre forbi Kjevik retning Birkeland. Dette er veier med mye 70 km/t, men også partier med 60 og 50. Rundkjøringer og kryss gjør at det blir noe stopp/akselerasjon på turen.
Vi testet en tørr og varm dag med +21 grader ute, og vi kom hele 54,3km elektrisk, ganske mye lenger enn de oppgitte 48km som dermed er svært realistisk elektrisk rekkevidde på vår, sommer og høst.
Når vi hadde kjørt våre 54,3km elektrisk var ikke batteriet tomt, det var 17% igjen på batteriet, men det ville bilen spare til hybridkjøring, og slo dermed av elektrisk kjøring.
En ladbar hybrid blir en «hybrid» når batteriet er «tomt», noe som tilsier mer elektrisk kjøring i nedoverbakker og elektrisk hjelp i akselerasjon inn på motorvei og hjelp når man skal opp bakker, for å redusere drivstoff-forbruket.
Forbruk
Da vi kom tilbake til IKEA for å teste forbruket i 100 km/t på E-18 tilbake til Grimstad var batteriet nede i 10%, så tomt vi klarte å få det.
Forbruket på de om lag 30km fra IKEA til Grimstad landet på 0,55 liter på mila. Noe som vil tilsi et hyggelig forbruk de gangene man drar på langtur med Kia XCeed phev.
En hybrid eller en ladbar hybrid vil kunne få lavere forbruk dersom man kjører på veier som ikke har over 80 km/t fartsgrense, for høy hastighet gjør det mer komplisert for hybridsystemet å bidra i særlig grad.
Utstyr
Kia XCeed phev Exclusive er særdeles godt utstyrt, med 18’’ felger, skinnseter, førersete med elektrisk jsutering og minnefunksjon, forseter med varme og kjøling, elektrisk korsryggstøttejustering, oppvarmede ytterseter i baksetet, trådløs ladeplate til mobiltelefonen, skiltleser, parkeringssensorer foran og bak, ryggekamera, parkeringsassistent, soltak, heldigitalt instrumentpanel, 10,25’’ infotainmentskjerm med navigasjon og TomTom Live funksjoner og UVO Connect app. Bare for å ha nevnt noe av utstyret.
Uansett utstyrsnivå har også Kia XCeed phev adaptiv cruisekontroll, varme i rattet, fjernlysassistent, oppvarmede vindusspylerdyser, regnsensor, nødbremsesystem og filholdersystem og BI LED hovedlys bare for å nevne en liten brøkdel av alt utstyret som er standard uansett utstyrsnivå.
Priser
Innstegsmodellen heter Classic Edition, og starter på kr 362 900, så kommer Active som starter på kr 392 900 og Exclusive som starter på kr 432 900.
Da får man en svært velutstyrt og stilig bil som man kan kjøre elektrisk i hverdagen og med lavt forbruk på langturen.
Opplevelse
I Kia XCeed er det på tross av et tøft ytre komforten som er i fokus, med gode innstillingsmuligheter på sete og ratt finner man en meget behagelig kjøreposisjon.
Er man litt over middels glad i utstyr i en bil, er det lett å bli veldig glad i Kia XCeed.
Bilen er under 4,4 meter lang, og oppleves også som meget smidig dersom man skal kjøre i bygater
Vi anbefaler en tur til Bertel O. Steen på Stoa i Arendal for å oppleve Kia XCeed plug-in hybrid!