Den ladbare BMW 330e – nå også som stasjonsvogn

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier

Ladbar hybrid av 3-serien har vært på markedet en stund, for den kom i 2015. Den har vært på markedet som sedan og ikke som touring, som er BMW sitt navn på stasjonsvognversjonen, men nå er touringen på plass.
330e Touring kan man få med og uten xDrive alt ettersom hvilket behov man har for dette, men de som har litt bakker og tenker suveren fremkommelighet vinterstid velger nok fort en 330e Touring med xDrive.

Elektrisk rekkevidde
Ladbare hybrider kan man lade mens man sover, og kjøre elektrisk i hverdagen så lenge hverdagskjøringen er om lag 50km. Sedan 330e xDrive og Touring uten xDrive skal i følge WLTP-målenormen kunne komme 57km elektrisk på en lading. 330 e xDrive Touring skal kunne komme 54km elektrisk ut fra WLTP-målenormen.
Vi tok bilen med på en test i vår faste løype, fra Grimstad på Rv 420 til IKEA, videre gjennom Sørlandsparken og forbi Kjevik, retning Birkeland. Det var +23 grader, tørre veier og lite vind under testen, og vi kom 58,4km elektrisk.
Det er ikke ofte vi kommer såpass mye lenger enn WLTP-målingene for ladbare hybrider, men det bør jo da nevnes at forholdene var meget gode for elektrisk kjøring denne dagen vi testet.

Forbruk
Forbruket med tomt batteri, med cruisekontroll i 100km/t fra IKEA til Grimstad ble 0,57 liter på mila.
En ladbar hybrid vil i nedoverbakker og ved oppbremsing produsere strøm på lengre turer, og vil i hybridmodus kunne kjøre mer elektrisk enn bare de oppladede kilometer før avreise. Dersom reisen er på veier med 60-80 km/t vil man få enda mer glede av hybridsystemet som ladbare hybrider også har.

Bagasjerom og hengerfeste
Bagasjerommet i BMW 330e Touring har et gulv som er 32mm høyere enn i en vanlig 3-serie Touring. Dermed har man i den ladbare hybriden et bagasjeromsvolum på 410 liter, mot 500 liter i en som ikke er ladbar hybrid.
Den svært så praktiske bakruta som kan åpnes får man med, noe som gir en genial tilgang til bagasjen uten at man behøver å åpne bakluka.
Baksetet er tredelt, og man kan bruke midtsetet bak til gjennomlasting til ski for eksempel. Man kan naturligvis også ha en takboks på en 330e Touring.
BMW 330e Touring kommer også med hengerfeste, og man har mulighet for å trekke med seg inntil 1500kg. Dette gleder mange praktiske norske hjerter. Dette kan man også nå få på sedanversjonen av 330e som ble produsert fra juli 2020.

Opplevelse
Ser man på tallene drar en 330e i vei fra 0-100 km/t på svært så hyggelige 6,0 sekunder, man får i 10 sekunder en Xtraboost som gir 292hk og 420NM i systemeffekt.

Min opplevelse er at det er nesten enda mer moro fra lave hastigheter og opp rask hastighet, altså der behovet på veien faktisk er, uten at vi målte antall sekunder fra 30-100 km/t. Lydbildet gjør også at smilet bare ramler på plass helt av seg selv. Det bør helt klart oppleves! Bavaria Sør har demobil, så dette kan du også oppleve om du avtaler en prøvetur med dem.

En annen opplevelse vi anbefaler er svingete vei, for her kommer kjøregleden snikende som et varmt og deilig ullteppe på en iskald vinterkveld. Man blir kjent med ingeniørenes iver etter å gi deg gode opplevelser på svingete vei gjennom karosseri og fjæringsoppsett. Med et trykk på sportknappen på svingete vei glemmer du nesten at det er en familiebil og stasjonsvogn du kjører, men trykker du på hybrid senker roen seg i øreganger, sjel og sinn, og komforten overtar kjøreopplevelsen.
BMW skal ha skryt for å klare å kombinere sportslighet med komfort, og fornuft med moro!

Pris
En BMW med nesten 300hk, det må da bli veldig dyrt i Norge?
Det fine med ladbare hybrider er det faktum at myndighetene har innført lettelser i avgiftene på slike biler, så en BMW 330e Touring starter på kr 527 900, en 330e xDrive Touring som vi testet starter på kr 543 200 uten M Sport og kr 584 900 med M Sport. Så har man jo mulighet til å fylle bilen med alt mulig deilig ekstrautstyr, men det blir jo mer valgfritt. Vi synes det er spennende at man kan få laserlys som ekstrautstyr i denne bilklassen.
Vi mistenker vel at mange vil ha med seg et hengerfeste fra listen over ekstra utstyr, som koster kr 11 500.

Ta turen til Bavaria Sør, så kan de hjelpe deg å sette sammen din ladbare 3-serie.