Hans Vidar Levinsen – Agderposten Medier
Suzuki Across 4×4
En romslig, robust, sprek og sporty SUV som er en ladbar hybrid med hele 75km elektrisk rekkevidde målt etter WLTP-målemetoden. Det betyr at den dagligdagse kjøringen kan foregå elektrisk, mens på langturen vil du etter at den oppladede strømmen er brukt opp kunne kjøre på regenerert strøm innimellom. Bensinmotoren på 2,5 liter og elmotorene bidrar når du kjører. Her får du da den populære kombinasjonen med automatgir og 4×4.
Bensinmotoren og de to elektriske motorene leverer en systemeffekt på 306hk, og drar i vei fra 0-100 km/t på 6,0 sekunder. Det er svært sprekt for en stor SUV.
Suzuki har utviklet E-Four Electronic 4×4 system som sikrer svært god fremkommelighet også på glatte og vanskelige veier når vinteren regjerer på veiene våre. I E-Four systemet kan du velge mellom 4 ulike moduser: Normal, Eco, Sport og Trail.
First Edition inkluderer en utstyrspakke til kr 45 000 som inneholder sorte skinnseter, sorte takrails, 19’’ alufelger, elektrisk bakluke med fotsensor, mørke ruter fra b-stolpen og bakover, 8-veis elektrisk førersete, oppvarmet ratt, oppvarmet baksete og elektrisk parkeringsbrems.
Pris fra kr 549 900.
Maxus Euniq 7-seter
Euniq er en romslig MPV med hele 7 seter, og en elektrisk rekkvidde på 325km målt etter WLTP-målemetoden. Når prisen starter på kr 399 900 går bilen raskt inn i kategorien veldig mye bil for pengene.
Spørsmål som «kan den ha henger?» og «kan den ha taklast?» kan begge besvares med ja, det kan den ha.
Bilen får du bare med alt utstyr inkludert, så det blir kun mulig ekstra for lakk, vinterdekk og eventuelle valg som 32A ladekabel til hjemmeladeren, tilhengerfeste og takstativ.
Alt utstyr som panorama soltak, skinnseter og trådløs lader til mobilen er altså med i startprisen.
Motoren på 177hk drar Euniq fra 0-100 km/t på 9,5 sekunder og maksimal ladehastighet er på 120kW med CCS ladeplugg.
Maxus e-Deliver 3 varebil
Varebilen e-Deliver 3 er en elektrisk varebil som ikke er bygget om fra en diesel eller bensin fra før, dermed sparer man både plass og vekt i selve konstruksjonen og får en bedre nyttelast, opptil 1 000kg nyttelast. Hengerfeste kan man også ha, og da kan man trekke inntil 1300kg om lasterommet er tomt, og inntil 440kg om lasterommet er fullt.
Du kan få e-Deliver 3 i to ulike størrelser, en lang som har plass til 6,3 kubikkmeter i varerommet og en normal som har plass til 4,8 kubikkmeter i varerommet. Prisforskjellen på de to størrelsene er på kr 30 000.
Du kan også velge batteripakke ut fra behovet du har for å kjøre langt med varebilen. Du kan velge mellom 35kWt og 52,5 kWt batteripakke. Prisforskjellen på batteripakkene er på kr 40 000. Prisene for en e-Deliver starter da på kr 299 900 for en normal med den minste batteripakka, og den store med stor batteripakke får du fra kr 369 900.
Rekkevidden med 52,5 kWt batteripakke og 4,8 kubikkmeter varerom er på hele 342km målt etter WLTP-målestandarden. Batterigarantien er på 8 år.
Når det gjelder ENOVA-støtte så er den på kr 50 000 for Maxus e-Deliver 3.
Drar du på med alt av ekstraustyr, som metallic lakk til kr 4 000, kledning i vegger og gulv i varerom til kr 2 000 og 32A ladekabel til ladeboksen til kr 2 500, så har du med det du finner på listen over ekstra utstyr. Så kan man jo velge vinterhjul og hengerfeste i tillegg.
Isuzu D-Max
Effektiv og robust – ordene som ble brukt som rettesnor under utviklingen av nye Isuzu D-Max. Målet var å få fram en pickup med lavere forbruk, bedre design, klassens beste sikkerhet uten at det skulle gå på bekostning av det praktiske med 3,5 tonn hengervekt.
D-Max pickup er tøffere, sterkere, raskere og mer robust enn før. Du finner et nytt interiør og nye interiørmaterialer som nye skinnseter der førersetet kan justeres i 8 retninger. klimaanlegget er oppgradert med to soner, 9’’ infotainmentskjerm er ny og har naturligvis mulighet for Apple CarPlay, adaptiv cruisekontroll, autobrems, ryggevarsler, bakkestartassistent og mye mer får du med nye D-Max.
Vil du virkelig dra til med Arctic Trucks oppgradering er både 33 og 35 tilgjengelig for nye D-Max.
Priser fra kr 449 900.
BYD Tang
En romslig familie-SUV med 4×4 og lang rekkevidde er både aktuell og spennende for mange ulike bilbehov. BYD Tang har 489hk og turen fra 0-100 går unna på 4,6 sekunder, så det er liten tvil om at det er en svært sprek SUV det er snakk om her.
Rekkevidden er etter NEDC-målemetoden på 500km, og bestiller du den med tilhengerfeste kan du trekke med deg inntil 1 410kg. Takstativ kan du også bestille til BYD Tang om du vil ha med deg noe på taket. Dette gjør at BYD Tang dekker de fleste familier sine praktiske behov med en bil.
BYD Tang har nyeste Blade-batterier, som hurtiglades med CCS-plugg og en ladehastighet opp mot 80kW.
Utstyr som remote parking/driving via nøkkel, keyless entry og start, 360 parkeringskamera, ventilerte seter, trådløs lader til mobilen, avanserte førerassistentsystemer, adaptiv cruisekontroll, automatisk nødbrems og mye mer er inkludert i prisen på en BYD Tang.
Startprisen på 599 900 inkluderer en Executive pack med en verdi på kr 92 500, så det blir metallic lakk, vinterhjul, hengerfeste og takstativ som du har som tilvalg til denne bilen.
BYD eTP3 varebil
Varebilen eTP3 fra BYD har lang nok rekkevidde og er sterk nok til å utløse kr 50 000 i Enova-støtte ved kjøp. Rekkevidden, målt etter NEDC-målestandarden er på 360km. Motoren yter 134hk.
Varerommet har plass til 3,5 kubikkmeter med saker og ting. Det er skyvedører på begge sider av bilen, som sørger for god tilgang til varerommet. Nyttelasten er på 645kg.
Pris fra kr 324 900 før man trekker fra noe ENOVA-støtte.
På AC-lading med ladeboks hjemme får du full-ladet bilen på 7,5 timer, og bilen har støtte for CCS-lading dersom du skulle ha behov for hurtiglading på en langtur.